Nieuwstelex

0

+++ AUDI gaat de productie van de e-Tron spoedig verhogen. De reden is de sterke vraag naar de volledig elektrische cross-over. Audi bouwt de e-Tron in haar Belgische fabriek in Vorst nabij Brussel. Daar rolt de volledig elektrische cross-over sinds eind augustus van de band. De fabricage van de e-Tron bevindt zich momenteel nog in de opstartfase, maar zal langzaam worden opgevoerd. Het was aanvankelijk de bedoeling dat er 20 stuks per uur de productielijn zouden verlaten, maar dit volume zal in 2020 echter worden opgevoerd naar 24 exemplaren. Dat betekent met 2 ploegendiensten per dag op jaarbasis een output van bijna 85.000 auto’s. In 2020 zal Audi niet alleen de e-Tron in Vorst bouwen, maar ook de later dit jaar te presenteren Sportback versie. Die krijgt een iets lagere daklijn en een schuinere achterzijde. De elektrische modellen die daarna volgen, zoals de e-Tron GT, zullen in Duitsland van de band rollen. Daar ligt op dit moment in de fabriek in Ingolstadt overigens de productie stil. Reden is stakend personeel van de Audi fabriek in het Hongaarse Györ. Zij willen 18 % meer loon. Audi, dat €15 miljard wil bezuinigen, gaat niet op de eis in, met als gevolg dat de productie nu stilligt. In de fabriek worden niet alleen de A3, de TT en de nieuwe Q3 gebouwd, maar ook een groot aantal TFSI motoren. Doordat de aanvoer daarvan nu stokt, moet ook de fabriek in Ingolstadt dicht. Modellen als de A4, A5, R8 (die buiten Ingolstadt wordt gemaakt) en Q2 zijn hierdoor getroffen. In de fabriek in Györ, op een uurtje van Boedapest, werken liefst 12.000 mensen. +++

+++ De belastingkorting van €700 miljoen die de overheid in 2018 aan kopers van ELEKTRISCH auto’s gaf, is vooral bij rijke autobezitters terechtgekomen. Zo steeg de verkoop van Tesla met 260 procent. Dit merk nam samen met Jaguar de helft van de verkopen aan elektrische auto’s voor zijn rekening. De betreffende modellen hebben een cataloguswaarde tussen de €80.000 en €120.000. Goedkopere elektrische auto’s, zoals de Nissan Leaf en de Renault Zoé, waren veel minder in trek. Dat kwam door de onbruikbaar kleine actieradius. Het kabinet ging er van uit dat er in 2018 11.000 elektrische auto’s verkocht zouden worden uit van een gemiddelde prijs van €43.000. In werkelijkheid werd dat €63.000. Door het verschil is er een begrotingstegenvaller van een paar honderd miljoen euro ontstaan. Het was de angst van CDA leider Sybrand Buma dat vooral “Prosecco drinkende Tesla rijders” zouden profiteren van subsidies voor elektrische auto’s en dat dit “ten koste zou gaan van de gewone man”. Dat lijkt nu te kloppen. Het was nogal naïef van de overheid om te dekken dat Nederlanders niet zeer gevoelig zouden zijn voor fiscale prikkels. Immers, een paar jaar geleden hebben wij ook een enorme run aan het einde van het jaar gezien op voordelige leasebakken zoals de Mitsubishi Outlander PHEV, de Volkswagen Golf GTE en de Volvo V60 Twin Engine. Door de verkeerde inschatting zijn er opnieuw honderden miljoenen euro’s in het subsidieputje verdwenen. Volgens Pieter Omtzigt (CDA) liepen de fiscale voordelen op bijvoorbeeld de Tesla Model S op tot maximaal 73.120 euro per exemplaar. Een eventuele nieuwe run op auto’s als de Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro kan voor een verdere verstoring van het subsidiewalhalla en/of de overheidsfinanciën zorgen. +++

+++ De gevallen Nissan topman Carlos GHOSN meent dat hij slachtoffer is geworden van een complot tegen hem. Dat heeft hij in een interview laten weten. Ghosn zit al maanden vast in een Japanse cel op verdenking van onder meer fraude. Het is de eerste keer dat de topmanager, die tevens de leiding had over Renault en een hele dikke vinger in de pap had bij de samenwerking met Nissan en Mitsubishi, spreekt over de beschuldigingen. Hij verwijt zijn collega’s bij Nissan verraad omdat ze zich keerden tegen eerder gemaakte afspraken over verdere samenwerking tussen de 3 autofabrikanten. Binnen Nissan bestond de vrees dat Ghosn nog meer macht zou krijgen als de banden verder zouden worden aangehaald. Nissan zette in november Ghosn aan de kant wegens financieel wangedrag. Tegen Ghosn loopt in Japan een fraudeonderzoek. Hij zit nog steeds vast in een Japanse cel. Hij ontkende tegen de krant alle beschuldigingen die tegen hem zijn geuit. +++

+++ Is het binnenkort gedaan met INFINITI in Europa? Ondanks de diepe zakken van moederbedrijf Nissan is het premiummerk er nooit in geslaagd om door te breken in onze marktregio. Lexus is het daarentegen wel gelukt om een (bescheiden) positie te verwerven in Europa. Het is daarom niet denkbeeldig dat Nissan, dat moet bezuinigen, in de nabije toekomst de stekker uit de activiteiten van Infiniti in onze marktregio trekt. Vorig jaar werden slechts 6.000 auto’s verkocht. Dat is nog geen 15 % van het resultaat van Lexus in dezelfde periode (45.000 bestellingen). Infiniti dacht met de Q30/QX30 het ideale model voor de Europese markt in handen te hebben (van het repertoire van Lexus kan dat niet echt worden gezegd), maar deze Japanse versie van de Mercedes-Benz GLA werd voor te hoge prijzen in de markt gezet om succes te kunnen hebben. Een veeg teken is dat moederbedrijf Nissan talmt met de introductie van de nieuwe QX50 in Europa … +++

+++ Met de JAGUAR I-Pace kan je 470 kilometer rijden op één stekkerlading. Althans, dat staat in de brochure. Maar in de praktijk wordt die afstand lang niet gehaald. In sommige gevallen was de stroom al na 250 kilometer op. Klanten menen nu met de Jaguar I-Pace een kat in de zak gekocht te hebben. Na ophef hierover in de landelijke media komt de Nederlandse importeur nu met een weerwoord. Die stelt dat de eerder gepromote actieradius van 470 kilometer alleen geldt voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware uitvoering van de I-Pace geldt een rij bereik van 415 kilometer. In de winter ligt de actieradius overigens sowieso lager omdat er (meer) energie nodig is voor het verwarmen van het interieur. De batterijen kunnen overigens niet zo goed tegen kou en functioneren het best bij een temperatuur van 20 à 30 graden. Ook grote wielen, winterbanden en een lage bandenspanning kunnen het bereik verminderen, net als de rijstijl en als de auto voor vertrek wordt opgewarmd. Jaguar stelt dat wie ’s zomers alleen in de stad rijdt, liefst 555 kilometer ver moet kunnen komen met de basisversie van de I-Pace. Klanten klagen overigens niet alleen over de tegenvallende actieradius, maar ook over softwareproblemen. Daardoor kan de I-Pace zonder waarschuwing stil komen te staan of werkt het infomediasysteem niet meer. Jaguar was sneller met het lanceren van een antwoord op Tesla dan Audi, BMW, Mercedes-Benz en Porsche, maar het aloude gezegd ‘haastige spoed is zelden goed’ lijkt opnieuw waar te zijn. +++

+++ Wat de grote pick-up is voor de bevolking van de Verenigde Staten, dat is de kei-car voor inwoners van JAPAN . Dat zijn (s)malle hoge karretjes die zelfs met een beetje zijwind om kunnen kieperen. Het grote voordeel van kei-cars is dat zij fiscaal in de watten worden gelegd door de Japanse overheid. Ook het verkrijgen van een parkeervergunning is een stuk makkelijker. Door de jaren heen zijn de regels voor kei-cars geleidelijk aan versoepeld. Aanvankelijk mocht de motor slechts 360 cc groot zijn. Nu is dat 660 cc waarbij een turbo geen probleem is, mits het vermogen maar beperkt blijft tot 64 pk. Sinds 1998 mag een kei-car maximaal 3,4 meter lang en 1,48 meter breed zijn. De hoogtelimiet ligt bij 2 meter. Fabrikanten als Daihatsu, Mitsubishi, Subaru en Suzuki weten daar wel raad mee. Zij verkopen ook kei-cars aan Mazda en Nissan. De kei-car gaat in grote aantallen over de toonbank, want in de Japanse verkoop top10 staan slechts 3 modellen die niet tot deze categorie behoren. Het gaat daarbij om de Nissan Note (vooral populair met e-Power aandrijflijn oftewel een bescheiden actieradius verhogende 3-pitter naast een elektromotor), de Toyota Aqua (een model die zijn techniek deels deelt met de Yaris Hybrid) en de Toyota Prius. +++

+++ Nissan zal dit jaar de nieuwe JUKE presenteren. In aanloop naar de generatiewisseling is het gamma van het huidige model flink uitgedund. De basisuitvoeringen van de inmiddels 9 jaar oude Juke, de Visia en de Visia Pack, zijn geschrapt, evenals de atmosferische 1,6 liter benzinemotor. Alleen de 1.2 DIG-T turbo-unit met 115 pk blijft bestaan. Hierbij kan gekozen worden uit de uitvoeringen Acenta en N-Connecta. +++

+++ In een actie die de autowereld helemaal niet zag aankomen, heeft NEVS (kort door de bocht een doorstartend Saab) zich voor 20 % ingekocht bij het moederbedrijf van de Zweedse hypersportwagen bouwer KOENIGSEGG . Daarmee is een bedrag van €131 miljoen gemoeid. In ruil hiervoor stelt Koenigsegg intellectuele eigendommen, licenties en ontwerpen beschikbaar. Het doel van de transactie is om samen auto’s te gaan bouwen. NEVS (de afkorting staat voor: National Electric Vehicle Sweden), formuleert het als volgt: “samen producten ontwikkelen voor nieuwe en onontgonnen segmenten door de krachten van beide bedrijven te bundelen”. Concreet betekent dit dat er met Koenigsegg zal worden samengewerkt op het gebied van elektrische auto’s. De hypersportwagen bouwer had sowieso al plannen voor een emissieloze bolide dus je kan niet stellen dat die nu van zijn geloof is afgevallen. Koenigsegg kan bovendien gebruik gaan maken van de NEVS fabriek in het Zweedse Trollhättan die een stuk groter is dan de eigen faciliteit. Achter de schermen zorgen Chinezen voor het geld en dat kan de hypersportwagen bouwer helpen om een voet tussen de deur te krijgen bij dit Aziatische land. En dat met bolides die een stuk goedkoper zijn dan het huidige repertoire. De bedrijven gaan een joint venture oprichten om licenties, technologieën en productontwikkeling in eigen handen te kunnen houden. NEVS krijgt 65 % van de aandelen en is dus de bovenliggende partij. Ooit (2009) was Koenigsegg overigens in de race om Saab over te nemen van General Motors, maar Spyker topman Victor Muller was beter in blufpoker en ging er met de buit vandoor. Die bleek in een snel tempo minder waard te worden en in 2012 ging de autoproducent uit Trollhättan alsnog failliet. Daarna kwamen de overblijfselen van Saab in handen van het Chinese National Modern Energy Holdings en het Japanse Sun Investment. Die bedrijven vormden de autoproducent om tot NEVS omdat men niet over de rechten op de merknaam beschikte. Die waren in handen van vliegtuigfabrikant Saab. Het resultaat van de joint venture is nu dat Koenigsegg een stukje minder Zweeds en meer Chinees wordt. Voor NEVS is het precies andersom. Wellicht putten Saab fans daar moed uit. +++

+++ LAMBORGHINI gaat haar typeaanduidingen eenvoudiger maken. Momenteel worden letter/cijfer combinaties als LP610-4 gehanteerd. Daarbij staat ‘LP’ voor ‘Longitudinale Posteriore’, oftewel het feit dat de motor in lengterichting geplaatst is. De 3 cijfers erna geven een vrij exacte indicatie van het vermogen, terwijl het laatste getal het aantal aangedreven wielen illustreert. Die typeaanduiding gaat nu dus op de schop. De jongste Huracan heet gewoon ‘Evo’. Ook de Urus doet het ook zonder de letter/cijfer combinatie, evenals de Aventador die verkrijgbaar is als S Coupé, S Roadster en SVJ. De aanduiding ‘Superleggera’ gaat absoluut niet terugkomen, zo laat Lamborghini. Die naam is van oorsprong van Touring en wordt nu door Aston Martin gebruikt. +++

+++ LEXUS bekijkt de marktmogelijkheden voor het uitbrengen van een SUV met F badge. En daarmee wordt niet een F Sport uitvoering bedoeld, maar een échte ‘F’. Onder andere de nieuwe UX heeft de potentie om lid te worden van de F familie. Dat is het jongste SUV model van Lexus. De RX is te groot en te oud; een kwalificatie die misschien ook wel geldt voor de NX. Die voegt weinig toe aan de UX, behalve extra gewicht. +++

+++ NISSAN heeft vorig jaar minder auto’s verkocht dan in 2017. Het is voor het eerst sinds 2009 dat de Japanners te maken hebben met een daling van de afzetcijfers. In 2018 verkocht Nissan wereldwijd een kleine 5,7 miljoen auto’s; een terugval van 2,8 % ten opzichte van het voorgaande jaar. Vooral in Noord-Amerika en Europa vonden de modellen van het merk minder aftrek. Nissan gaat door een roerige periode, nu zijn voormalige bestuursvoorzitter Carlos Ghosn vastzit in Japan op verdenking van fraude. Het bedrijf zelf wordt ook verdacht van malversaties met de financiën. De arrestatie van Ghosn in november vorig jaar bracht een schok teweeg binnen de alliantie die Nissan heeft met Renault en Mitsubishi. De automagnaat speelde een dominante rol binnen het samenwerkingsverband. Toch is dit niet de oorzaak van de verkoopdaling. Dat komt door missers in het modellenbeleid. Zo is de Pulsar geflopt en komt de nieuwe Juke te laat. Verder heeft Nissan een minder goed kwaliteitsimago dan zijn landgenoten. Met name bij de betrouwbaarheid van de Qashqai worden vraagtekens geplaatst. Zoiets ontgaat ook de autoconsument niet. +++

+++ De Belgische fiscus claimt nog ruim 43 miljoen uit de Antwerpen jaren van OPEL , toen het automerk aldaar een fabriek had. De faciliteit werd in januari 2010 door moederbedrijf General Motors na 85 jaar gesloten. De Belgische fiscus meent dat er toen op het laatste moment onterecht winsten zijn overgeheveld naar het hoofdkantoor van Opel in Duitsland. De belastingen die onze zuiderburen daarop hadden kunnen heffen, liep men dus mis. Inmiddels buigt de Antwerpse justitie zich over de kwestie. +++

+++ De helft van het aantal Toyota klanten dat in de Verenigde Staten overstapt op een ander merk, ruilt een PRIUS in voor een Tesla Model 3. Mede hierdoor daalde de verkoop van de hybride liftback aldaar vorig jaar met 17,7 %. Dat verklaart Jim Lentz, de topman van Toyota in Noord-Amerika. Het Japanse merk heeft in de Verenigde Staten een zogeheten overstap percentage van 9. De helft daarvan betreft klanten die hun Prius inruilden op een Model 3. Daarmee is de hybride liftback van Toyota het meest ingeruilde model op een Tesla. In 2018 werden in de Verenigde Staten 79.171 exemplaren van de Prius op kenteken gezet; een daling van zoals gezegd 17,7 %. Tesla verkocht daarentegen iets meer dan 114.000 stuks van de Model 3 op haar thuismarkt. De fabrikant van elektrische auto’s zag vorig jaar naast de Prius ook veel andere modellen ingeruild worden. De nummer 2 is de BMW 3-serie, gevolgd door de Honda Accord. De top5 van meest ingeruilde auto’s bestaat verder uit de Honda Civic en de Nissan Leaf. +++

+++ De kans dat iemand zomaar met zijn handen over de bril van een openbaar toilet gaat wrijven is klein. Niet hygiënisch. Maar uit onderzoek van een Amerikaanse autoverhuur website blijkt dat het nog een stuk viezer is om het STUUR van een auto vast te nemen. Uit een enquête onder 1.000 personen blijkt dat liefst 32 % zijn auto interieur niet meer dan 1 keer per jaar schoonmaakt. Er zijn zelfs mensen die het nooit doen. Desondanks is schoonmaken wel belangrijk. Er zijn volgens het Amerikaanse National Center for Biotechnology Information, maar weinig plaatsen op deze planeet die viezer zijn dan een auto-interieur. Het stuur staat daarbij op eenzame hoogte. Dat is gemiddeld 4 keer viezer dan een toiletbril. De studie bracht het gemiddelde aantal bacteriën per vierkante centimeter in kaart. Op een stuurwiel zijn dat er 629. Een scherm van een telefoon huisvesten er gemiddeld maar 100. Op de knoppen van een publieke lift 313. En op de bril van een openbaar toilet 172. Afgerond 4 keer minder dan op een stuurwiel dus. De analyse van de bacteriën en schimmelsporen brengt nog meer slecht nieuws. De 2 meest voorkomende zijn Stahylococcus en Probioni. De eerste wordt in verband gebracht met onder voedselvergiftiging en huidinfecties. De tweede kan ontstekingen veroorzaken. In een gemiddelde auto leven 700 verschillende soorten bacteriën. Dat werpt toch een ander licht op autodelen. +++

+++ TESLA heeft de productiedoelen voor de Model S en X aanzienlijk verlaagd. Men is bang dat de vraag naar de duurdere modellen af gaat nemen. Dat kan de winstgevendheid van Tesla in gevaar brengen. Eerder werd al bekend gemaakt dat de uitvoeringen met een batterij met een kleine(re) capaciteit, de ’75’ versies worden geschrapt. Dat zal ongetwijfeld orders schelen. De Model S 100D en Model X 100D gaan voortaan door het leven als Tesla Model S en Tesla Model X. Zonder achtervoegsel dus. De sportievere P100D heet voortaan ‘Performance’ of ‘Performance with Ludicrous Mode’, afhankelijk of de software een razendsnelle acceleratie toelaat. Maar het vereenvoudigd ook het productieproces, waardoor Tesla met minder fabriekspersoneel toe kan. Eerder deze maand werd bekend dat de autofabrikant haar werknemersbestand met 7 % gaat inkrimpen. Daarmee kan omzetverlies eventueel worden gecompenseerd. +++

+++ TOYOTA werkt aan een facelift voor de Mirai. Dit model met brandstofcel (waterstof) heeft net zo’n bizarre vormgeving als de jongste Prius. Gebleken is dat dit kopers afschrikt. Nu waterstofauto’s steeds meer in de belangstelling komen te staan, is er wat voor te zeggen om de Mirai een lichter verteerbaar design te geven. Met name in Duitsland kan Toyota dan gaan scoren, want daar worden dit jaar meer dan 100 tankstations bijgebouwd. +++

+++ De Lamborghini URUS is nu ook verkrijgbaar met een Off-Road Package. Daarmee moet de ruige SUV ook in het terrein zijn mannetje kunnen staan. En in de Arabische woestijn, natuurlijk. Lamborghini heeft altijd beweerd dat de Urus sowieso op een onverharde ondergrond uit de voeten kan. Maar iedereen die iets van terreinrijden weet, snapt dat je met de standaard 23 inch laagprofiel banden niet ver komt. Blijkbaar was er ook vraag vanuit de markt om de Urus wat terreinvaardiger te maken. Lamborghini speelt daar nu op in met het Off-Road Package. Urus rijders hoeven zich voortaan dus geen zorgen meer te maken over stoepranden of losse stenen. Het Off-Road Package omvat lichtere 21 velgen met dikkere All-Terrain banden en stalen beschermplaten onder de nieuwe bumpers. Daarmee heeft de SUV ook grotere op/afrijdhoeken gekregen, respectievelijk 27,9° (was 20,3°) en 28,3° (was 26,8°). Ook de luchtvering is aangepast. Die kan de Urus nu 35 mm hoger oppompen voor een maximale bodemvrijheid van 248 mm. Dakrails maken ook onderdeel uit van het pakket. Die kunnen handig zijn als je in de woestijn spullen mee wilt zeulen. Waar de gewone Urus 3 rij modi heeft, krijgt de versie met Off-Road Package er 5. Nieuw zijn de standen Terra en Sabbia: Terra is voor het ruigste terrein, terwijl Sabbia jou moeiteloos over zandduinen moet kunnen loodsen. Ongetwijfeld belangrijk voor de doegroep. Tenslotte is er nu het Washing Package: ruitenwissers met ingebouwde sproeiers en een systeem om zowel de koplampen als de achteruit rij camera schoon te houden. +++

Reageren is niet mogelijk.