Alpina vernieuwd de B7 Biturbo

0

BMW introduceerde onlangs de vernieuwde 7-serie en zoals gebruikelijk komt Alpina kort daarna met zijn eigen geactualiseerde vlaggenschip. Zeg hallo tegen de nieuwe B7 Biturbo met even grote nieren, die hier toch beter lijken te passen. Gebleven is de doorlopende lichtbalk aan de achterzijde. De nieuwste generatie Alpina is goed voor 608 pk. Bij gebrek aan een BMW M7 is dit dus een prima alternatief.

De B7 is uiteraard gebaseerd op de huidige BMW 7-serie (de in 2016 geïntroduceerde G11/G12 generatie) en heeft de bekende, dubbel geblazen 4,4 liter V8 van Alpina onder de kap. De motor levert iets meer vermogen dan in de B5 en B6 Biturbo, namelijk 608 pk in plaats van 600 pk. Het koppel is met 800 Nm identiek. Dat is 68 pk en 50 Nm meer dan jij bij BMW krijgt. Het maximumkoppel komt overigens nu bij 2.000 toeren vrij in plaats van bij 3.000 krukasomwentelingen.

De B7 sprint in 3,6 seconden naar 100 km/u. Dat is 0,1 tel sneller dan de BMW 750i. De Alpina haalt een topsnelheid van 330 km/u. Dan grijpt de begrenzer in. Het gemiddeld verbruik ligt op 11,6 liter/100 km. Een 8-traps automaat van ZF met aangepaste software is standaard, evenals vierwielaandrijving (van de vorige editie B7 was ook een achterwiel aangedreven variant). De luchtvering werd opnieuw geprogrammeerd voor een strakkere wegligging. Aanpassing van het xDrive systeem zorgt voor een sportiever weggedrag, met name bij het accelereren.

De B7 geniet verder van nieuwe hard & software van Alpina, zoals elektronisch verstelbare dempers, actieve stabilisatie en een sturende achteras. Een speciale Sport+ modus schakelt alle systemen naar hun meest agressieve stand, zodat er zo scherp mogelijk gestuurd kan worden. Hierbij komt de auto ook 1,5 centimeter dichterbij de grond te liggen. Daarnaast is er een RVS uitlaatsysteem geplaatst voor wat gewichtsbesparing. De remmen hebben ook een update ondergaan.

Het uiterlijk van de 5,2 meter lange en 2.110 kilo zware sportsedan is vrij voorspelbaar, want ook de nieuwste B7 is weer aangekleed met een diepere frontspoiler, 4 uitlaatmonden, een subtiel lipje op de kofferbakrand en de bekende Alpina 20 inch velgen met 20 spaken (21 inch kan ook tegen bijbetaling). Naast de andere velgen heeft Alpina ook de bumpers en de diffusor vervangen. Aan de voorkant zitten er grotere luchtgaten in en staat ‘Alpina’ in zwevende letters geschreven. Per saldo ziet de B7 er fatsoenlijker uit dan de 7-serie.

In het interieur zien we dat de klokkenwinkel traditiegetrouw een blauwe achtergrond heeft. Verder is er speciaal leer, een Alpina stuur en een genummerde plaque met daarop het serienummer van de auto. Over beenruimte achterin hoeft niet te worden geklaagd, want de B7 Biturbo is gebaseerd op de lange wielbasis uitvoering van de BMW 7-serie. Liefhebbers van verfijning kunnen dus blindelings aankloppen bij Alpina.

In Duitsland kost de Alpina B7 Biturbo 154.800. Reken voor Nederland op 215.000 euro. Alpina heeft geen officiële vertegenwoordiger in ons land (meer), dus wie een B7 wil hebben, dient zich rechtstreeks tot de fabriek wenden. De vernieuwde B7 is leverbaar in 2 exclusieve Alpina kleuren: Alpina Blue Metallic en Green Metallic.

Comments are closed.