Audi maakt stekkerhybride inhaalslag

0

Audi geeft zijn elektrificatiestrategie een vervolg met een omvangrijk stekkerhybride offensief. Het merk toont op de autosalon van Genève de PHEV varianten van de A8, A7 Sportback, A6 en Q5. De nieuwe techniek zorgt voor een elektrische actieradius van meer dan 40 kilometer (gemeten volgens WLTP norm). Nog dit jaar zijn de stekkerhybride modellen te bestellen.

Afhankelijk van het model komen er 2 varianten met verschillende prestatieniveaus beschikbaar: een comfortversie (50 TFSI e) en een sportieve variant (55 TFSI e en 60 TFSI e in de A8) met S-line uitrusting (met uitzondering van de A8). Die laatste hebben een steviger afgestemd onderstel met een hoger boost vermogen van de elektromotor voor meer rij dynamiek. De stekkerhybride modellen kunnen worden herkend aan het ‘TFSI-e’ logo. De typeaanduiding ‘e-Tron’ reserveert Audi voortaan exclusief voor zijn volledig elektrisch aangedreven modellen.

Volledig elektrisch hebben alle nieuwe stekkerhybride modellen van Audi zoals gezegd meer dan 40 kilometer bereik. De gemiddelde bestuurder zal ongeveer een derde van de dagelijkse ritten 100 procent elektrisch kunnen afleggen, zo verwacht de autofabrikant. Alle stekkerhybride modellen maken gebruik van een TFSI benzinemotor met turbocompressor en directe inspuiting. Deze motor werkt samen met een elektromotor die in de transmissie is geïntegreerd. Een lithium/ion batterij onder de vloer van de bagageruimte levert de stroom. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens het accelereren. Het resultaat: hogere prestaties en meer trekkracht.

Tegelijkertijd is het aandrijfsysteem wat recuperatie betreft vergelijkbaar met dat van de volledig elektrische Audi e-Tron. Tijdens het remmen winnen de nieuwe stekkerhybride modellen tot 109 pk aan vermogen terug. De recuperatie functie zorgt doorgaans in zijn eentje voor het vertragen van de auto. Bij speciale remacties springen de hydraulische remmen voorzichtig bij en in remsituaties waarbij de vertragingskracht groter is dan 0,4 g, nemen de hydraulische remmen deze taak volledig over.

De A8 L 60 TFSI-e Quattro heeft een 3,0 liter V6 motor als basisunit die gekoppeld is aan een 8-traps Tiptronic automaat. Het gecombineerde vermogen bedraagt 449 pk en het maximum koppel is 700 Nm. Zoals de letter ‘L’ in de typeaanduiding al aangeeft, gebruikt Audi deze techniek in de extra lange (5,30 meter) A8 met verlengde wielbasis.

De batterij in de A7 Sportback en A6 modellen met stekkerhybride aandrijving is identiek aan die van de A8 L 60 TFSI-e Quattro, maar de gebruikte verbrandingsmotor is een 2,0 liter 4 cilinder krachtbron. Als transmissie hebben zij een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling. Quattro vierwielaandrijving met brandstofbesparende Ultra technologie is standaard. Klanten kunnen bij beide modellen kiezen uit een comfortversie en een sportieve variant met meer vermogen. De eerste, de 50 TFSI-e, is goed voor een gecombineerd vermogen van 299 pk en de tweede (55 TFSI-e genaamd) biedt 367 pk. Het systeemkoppel bedraagt respectievelijk 450 of 500 Nm.

De aandrijflijn in de stekkerhybride Q5 is vergelijkbaar met die van de A6 en A7 Sportback. De SUV komt op de Europese markten als 50 TFSI-e Quattro (waarbij het gecombineerde vermogen 299 pk bedraagt) en als 55 TFSI-e Quattro (met 367 pk). De sportief/dynamische 55 TFSI-e Quattro variant van de A6, A7 Sportback en Q5 zijn standaard voorzien van een S-line uitrusting. Bovendien hebben de A6 en A7 Sportback zwarte afwerkingdetails, rode remklauwen, privacy glas en een sportonderstel.

De nieuwe stekkerhybride modellen van Audi hebben de rijstanden ‘EV’, ‘Auto’ en ‘Hold’: respectievelijk volledig elektrisch, automatische hybride of een stand waarbij de energie in de batterij voor later wordt bewaard (bijvoorbeeld voor het rijden in milieuzones). De ‘voorspellende bedieningsstrategie’ van het PHEV systeem evalueert zowel de navigatiegegevens met actieve routebegeleiding als de data van de efficiëntieassistent en voertuigsensoren. Hieruit destilleert het systeem een ideale route, voor het vergroten van het bereik en comfort. Ook herkent het systeem situaties waarin de bestuurder zijn voet van het gaspedaal moet nemen. De bestuurder ontvangt een visuele indicatie in het display en krijgt feedback via het actieve gaspedaal. Tegelijkertijd kijkt het systeem vooruit en wordt een recuperatie geïnitieerd.

Via Audi Drive Select kan de bestuurder de rij standen ‘comfort’, ‘efficiency’, ‘auto’ en ‘dynamic’ selecteren en zo de instellingen van de aandrijving, het chassis en de besturing beïnvloeden. Afhankelijk van de instelling veranderen de waarden waarmee de brandstofmotor en elektromotor samenwerken en kan het aandeel dat de elektromotor levert worden aangepast.

De standaarduitrusting van de nieuwe stekkerhybride modellen van Audi omvat kabels waarmee de auto zowel thuis als bij een snellaadstation is op te laden. Bij een oplaadpunt met een vermogen van 7,2 kW duurt een volledige lading van de batterij zo’n 2 uur. Daarnaast ondersteunt Audi zijn klanten ook met geschikte serviceverleners voor het installeren van een thuis laadpunt. Nog meer support biedt de myAudi applicatie, waarmee Audi Connect diensten via de telefoon zijn te ontvangen. De klant kan de applicatie bijvoorbeeld gebruiken om op afstand de batterij en bereik status op te vragen, het laden te starten, de oplaadtimer te programmeren of het interieur van de auto op een aangename temperatuur te brengen.

Reageren is niet mogelijk.