Cadillac XT4 en Infiniti QX50 zijn beide tweede keus

0

Ook in het premiumsegment heb je rangen en standen. De gevestigde orde, dat zijn Audi, BMW en Mercedes-Benz. Niet helemaal op hetzelfde niveau, maar toch alom gerespecteerd, staan Jaguar Land Rover, Lexus en Volvo. En dan heb je de outsiders. In die categorie hoort Infiniti, dat er niet in slaagt om in Europa door te breken, en Cadillac dat ooit tot de Amerikaanse top behoorde maar de afgelopen decennia bijna net zo in verval raakte als de stad Detroit.

Sedans zijn een ineffectief wapen gebleken om jezelf meer status te verschaffen, maar voor de SUV geldt: een nieuwe ronde met nieuwe kansen. De jongste aanwinst van Cadillac is de XT4: een model dat bescheidener is dan de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC), maar imposanter dan de Audi Q3, BMW X1 en Mercedes GLA. Hij is goedkoper dan zijn grote broer XT5, terwijl het merkimago identiek is. Krijg je daardoor meer waar voor je geld?

In dezelfde prijsvijver gaat Infiniti vissen met de QX50. Ten opzichte van zijn voorganger, de EX, is de atmosferische 3,7 liter V6 motor ingeruild voor een veel efficiënte 2,0 liter 4 cilinder met innovatieve variabele compressie. Door de compactere afmetingen kan deze krachtbron kon hij dwars worden geplaatst. Daardoor blijft er meer ruimte over voor de cabine dan bij de EX die zijn aandrijflijn in lengterichting had staan. Is de Infiniti nu wel een volwaardig alternatief voor de concurrentie?

De Cadillac en de Infiniti zijn al wel in de Verenigde Staten te koop, maar nog niet in Europa, waardoor het gissen is naar de prijsstelling. Maar op de thuismarkt is de XT4 afgerond 20 procent goedkoper dan zijn grote broer, de XT5. Volgens Bartjes betekent dit voor Nederland dan een instaptarief van 65.500 euro. Met vierwielaandrijving (standaard is voorwielaandrijving), opties en pakketten zoals bij de testauto is het echter eenvoudig om daar een verbijsterend bedrag van 103.000 euro van te maken. Maar goed, daarin is Cadillac als premiummerk niet uniek. Zo kost de nieuwe Audi Q3 in 35 TFSI uitvoering kaal 44.220 euro, maar leuk aangekleed 69.465 euro; globaal een even groot verschil als bij de XT4.

De QX50 is in de Verenigde Staten goedkoper dan de XT4, maar niet veel. Het testexemplaar kost omgerekend 90.000 euro. Kaal is de Infiniti echter afgerond 5 procent duurder dan de Cadillac, hetgeen voor Nederland een instaptarief van 69.000 euro betekent. Heeft zijn innovatieve VC-Turbo 2,0 liter motor in onze BPM maatschappij een prijsdrukkend effect op de prijs? Vermoedelijk niet. Ondanks de complexe constructie van de krachtbron zijn de officiële Amerikaanse verbruikcijfers van de QX50 namelijk niet gunstiger dan die van de XT4.

Wel krijg je in de Infiniti meer vermogen uit dezelfde inhoud: 272 pk versus 238 pk. Ook zijn koppel ligt bijna 10 procent hoger. Dus qua motorkracht:verbruik verhouding bewijst de variabele compressie wel degelijk meerwaarde te hebben, maar dat komt meer tot uiting in relatief goede specificaties dan in een opvallend lage benzineconsumptie. Wat ook meetelt, is dat de QX50 standaard over vierwielaandrijving beschikt. Dat kost natuurlijk ook brandstof. Dus je zou eigenlijk toch wel van een wondermotor kunnen spreken.

De Infiniti pakt ook punten met zijn fraaie interieur. De beleving van luxe is hier sterker dan bij de Cadillac. De vormgeving is smaakvol en de aluminium decoratie is beslist ‘premium’. Voor 69.000 euro krijg je bij de Duitse concurrentie heus geen fraaiere cabine. En ga je aan de slag met de optielijst, dan kan je een nog hoogwaardige ambiance creëren door zaken als suède, hout en opulent leder aan te vinken. In de QX50 worden achterpassagiers echter meer in de watten gelegd want zij kunnen de rugleuning van hun bank verstellen en hebben hun eigen bedieningsknoppen voor de airconditioning.

Cadillac houdt het bij ventilatieroosters en een verwarmbare achterbank. In beide SUV modellen ontbreken achterin echter USB aansluitingen. Verder valt op dat de achterbankleuning van de XT4 mooi plat kan worden gelegd; iets wat in de QX50 niet goed lukt. Maar in de Infiniti kan je de leuning ook via een druk op een knop in de achterportieren platleggen. Bij de XT4 kan dit alleen vanuit de kofferbak. Over de kofferbak gesproken: het formaat van de Infiniti is duidelijk groter dan die van de Cadillac. Ook op de achterbank maakt de XT4 een krappe(re) indruk. Dat is deels een gevoelskwestie en wordt veroorzaakt door zijn relatief hoge taillelijn. Maar sowieso stelt de ruimtebenutting van de Cadillac teleur want hij heeft de langste wielbasis en hij biedt de minste hoofdruimte.

Een ‘must have’ in een moderne luxueuze SUV is een premium geluidsinstallatie. Zowel de XT4 als de QX50 zijn uitgerust met een systeem van Bose, maar Infiniti levert daarbij 16 speakers en Cadillac 13 stuks. Hier staat tegenover dat de geluidsinstallatie van de Amerikaan iets eenvoudiger te bedienen is. De XT4 pakt bovendien punten met zijn modernere en beter afleesbare head-up display waarvan de bediening intuïtiever is. Precies zoals het hoort in een premiumproduct.

Als je gaat rijden, dan stelt de VC-Turbo motor van de QX50 toch wat teleur. Dat komt door de gebrekkige gaspedaalrespons, of eigenlijk door het slechte huwelijk dat hij heeft met de CVT. Die smoort het prestatiepotentieel in de kiem. In de motorruimte van de Infiniti is er duidelijk geen sprake van één kapitein op het aandrijfschip, waardoor de overbrengingsverhouding, de turbo en de compressieverhouding constant met elkaar ruzie maken over de vraag wie het voor het zeggen heeft. Alleen bij vol gas is het voor de QX50 duidelijk dat het alle hens aan dek is en wordt er goed samengewerkt. Dan kan er vlot (in 6,5 seconden) naar 100 km/u worden gesprint. Maar voor de rest is het een chaos. Het lijkt er op dat Infiniti de innovatieve motor niet goed uitontwikkeld op de markt heeft gebracht en dat is voor een automerk met premiumaspiraties onvergeeflijk. Ook dringen in de cabine veel meer onderstelvibraties door dan in de XT4. “Ik voelde kuilen en hobbels waarvan ik niet wist dat zij er waren”, zo noteerde ik in mijn testnotities.

Nu moet je niet denken dat rijden in de XT4 het paradijs is. Zo is de vering een tikketle te onrustig en is de besturing weliswaar direct, maar ook gevoelloos. De conventionele automaat reageert echter goed op gaspedaalcommando’s en schakelde precies op het juiste moment op of terug. Dit neemt niet weg dat schakelflippers de sportieve beleving van de Cadillac vergroot zouden hebben. Qua rij dynamiek is het sowieso geen topper, want de XT4 helt nogal nadrukkelijk over. Verder blijven de prestaties duidelijk achter bij die van de QX50. Zo dient voor de sprint naar 100 km/u 7,6 seconden uitgetrokken te worden.

Op het gebied van internet connectiviteit leiden er meerdere wegen naar Rome. Je kan hiervoor een beroep doen op (dubbele) aanraakschermen, een touch pad, maar ook op een simpele interface. Al met al beviel de door Cadillac gekozen oplossing het best. Het zogeheten CUE systeem bedraagt zich als een telefoon en oogt modern. De afleesbaarheid van het 8,0 inch scherm is uitstekend en de bediening simpel. Compabiliteit met Apple CarPlay of Android Auto is voorhanden, maar je kan ook op de navigatie-instructies van de Cadillac installatie vertrouwen. Het infomediasysteem reageert snel op instructies en zonder frustratie worden de door gewenste handelingen uitgevoerd. Je kan je vingers gebruiken om in of uit te zoomen, net als op een telefoon. De techniek is niet innovatief, maar recht toe, recht aan en daardoor plezierig. Een kind kan in de XT4 de was doen.

Het infomediasysteem van de QX50 is helaas uit heel ander hout gesneden. Er zijn weliswaar 2 schermen (de bovenste voor navigatie instructies en de onderste voor entertainment), maar op beiden doet de informatieweergave verouderd aan. Ook zie je qua bedieningsmogelijkheden (stuurwieltoetsen, touch screen, fysieke knoppen, controller) door de bomen het bos niet meer. Ben je enigszins gestresst, dan raak je al snel het overzicht kwijt. Wat ook teleurstelt, is het feit dat de Infiniti Apple CarPlay noch Android Auto compabiliteit biedt. Je vraagt je af of de ontwerpers van de QX50 ooit gecheckt hebben waar de concurrentie mee bezig was.

Als pleister op de wond krijg je van de Japanners wel een CD speler. En het ProAssist systeem van de QX50 werkt foutloos als adaptieve cruise controle. De rijbaan assistent van de XT4 was duidelijk minder vaardig om binnen de lijntjes te blijven kleuren.

Conclusie

Welke van deze 2 outsider premium SUV modellen is de winnaar? Geen van beide. Nou ja, per saldo wint de Cadillac vanwege zijn gebruiksvriendelijke infomediasysteem. Dat is eigenlijk zijn enige troef, want rijeigenschappen, prestaties en ruimteaanbod zijn niet bijzonder. Om het vriendelijk te zeggen. Hoe moet de XT4 in vredesnaam een voet tussen de deur zien te krijgen in het premiumsegment in Europa.

Maar in het land der blinden is éénoog koning. En de blinde is hier de Infiniti. De QX50 schiet in zijn eigen voet met zijn niet goed uitontwikkelde aandrijflijn en verouderde infomediasysteem. Het ruime interieur en de fraaie afwerking van de cabine kunnen deze ergerniswekkende tekortkomingen niet compenseren.

Kijken wij breder, dan wint, om de beeldspraak nog even vast te houden, de SUV met 2 ogen. Dit testverslag is namelijk gebaseerd op een driekamp waaraan ook de Acura RDX (onderste foto) deelnam. Daarvoor zijn helaas geen verkoopplannen in Europa dus deze Japanner is verder niet besproken, maar hij illustreert wel duidelijk de tekortkomingen van de 2 andere testdeelnemers. De Acura RDX heeft de beste rijeigenschappen en de meest complete veiligheidsuitrusting. Hij is een heel plezierige allrounder dankzij een goede mix van luxe, hightech en een slim ingedeeld interieur. Toch wint de Acura zeker ook omdat de RDX op geen enkel onderdeel door het ijs zakt.

Dat kan van de XT4 noch de QX50 worden gezegd. Aangezien geen van beide modellen een koopje beloven te worden, is het ijdele hoop om te denken dat Cadillac en Infiniti met deze producten wel een doorbraak op de Europese automarkt kunnen forceren. Gelukkig gaat de aandacht verlegd worden richting volledig elektrische modellen. Medio 2022 weten wij of Cadillac en Infiniti daarmee wel indruk weten te maken.

Reageren is niet mogelijk.