Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO lepelt een aangepaste versie van de 2.0 Turbo motor uit de Giulia en Stelvio in de Giulietta. Daarmee zegt het Italiaanse automerk de 1750 TBi krachtbron vaarwel. In de Giulietta is de 2,0 liter turbomotor goed voor (slechts) 175 pk. Hij zal worden gekoppeld aan het uitrustingniveau Veloce. Met de nieuwe krachtbron krijgt de uit 2010 stammende Giulietta een welkome harttransplantatie. Een directe opvolger voor de hatchback is niet gepland. Wel werkt Alfa Romeo aan een SUV voor het C segment. Dit belangrijke volumemodel moet in 2021 in Pomigliano d’Arco in productie gaan. Alfa Romeo heeft geen concrete plannen om de Giulietta te voorzien van de 1.3 Firefly motor. De introductie van de 175 krachtbron wordt gecombineerd met enkele nieuwe carrosseriekleuren, andere velgen en gewijzigde meubilairbekleding. Alle uitvoeringen beschikken voortaan standaard over het spoilerpakket van de Sport en de Veloce. De chique Super en Business versies onderscheiden zich met gesatineerd chromen details die bij de Sport rood zijn uitgevoerd of optioneel geel. Geel is de standaard steunkleur voor het topmodel Veloce. Ook de remblokken zijn in deze kleur uitgevoerd. +++

+++ In BELGIE zijn afgelopen maand 51.074 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Dat cijfer ligt een forse 10,2 % onder het niveau van januari 2018, maar dat was de beste januarimaand ooit. Bovendien ging Het Autosalon dit jaar later van start dan eerdere edities, wat een negatief effect op de verkoop van personenwagens gehad kan hebben. In de merken top 5 is het alleen Volkswagen dat meer auto’s wist te verkopen dan in januari 2018, namelijk 5.039 versus 5.005 exemplaren. Peugeot staat op de tweede plek met 4.121 registraties. Daarna volgen BMW (3.847), Opel (3.581) en Mercedes 5 (3.572). Renault is door aanhoudende WLTP perikelen uit de top 5 gedonderd en strandde op een 6de plaats in januari. +++

+++ De BESTELAUTOMARKT is in januari gestart met een plusje van 1,7 %. Afgelopen maand werden 9.185 exemplaren afgeleverd, tegenover 9.033 stuks in hetzelfde tijdvak van 2018. Januari was de 10de maand op rij waarin meer nieuwe bestelauto’s werden afgeleverd dan een jaar eerder in dezelfde maand. De toenemende bedrijvigheid in ons land is hiervoor de belangrijkste verklaring. De bestverkochte merken in januari op de bestelautomarkt waren achtereenvolgens Volkswagen (2.370 stuks en 25,8 % marktaandeel), Ford (1.483 en 16,2 %), Mercedes-Benz (1.237 en 13,5 %), Renault (901 en 9,8 %) en Peugeot (792 en 8,6 %). Marktleider Volkswagen noteerde vorig maand iets hogere verkopen dan in januari 2018 en zag haar marktaandeel daardoor licht toenemen van 25,2 % naar 25,8 %. Ford klom op naar de tweede plek dankzij een afzettoename van 22,2 %. Mercedes-Benz, traditioneel goed voor zilver, moest daardoor in januari genoegen nemen met de derde plek. Dit merk verkocht in januari 3,6 % bestelauto’s minder dan in januari 2018. +++

+++ BUGATTI voert de productie van de Chiron gestaag op. In totaal zullen er 500 exemplaren van de supersportwagen gebouwd worden. Deze gelimiteerde oplage is nog niet helemaal uitverkocht, ondanks dat Bugatti over een goed gevulde orderportefeuille beschikt. De sportwagenbouwer heeft al meer orders voor de Chiron op zak dan indertijd voor de gesloten versie van de Veyron. Bugatti heeft afgelopen jaar 76 exemplaren van de 420 km/u snelle Chiron gebouwd. Dat zijn er meer dan in het eerste volledige verkoopjaar, toen er 71 stuks de fabriekshal in het Franse Molsheim verlieten. In 2016 werd het eerste exemplaar gebouwd. Tot op heden zijn er dus 148 exemplaren afgeleverd. 2007 was het jaar met de hoogste output van de Veyron. Toen verlieten 81 exemplaren van deze supersportwagen de fabriekspoort. Hoeveel orders Bugatti in portefeuille heeft, wil de autobouwer niet zeggen. Maar de levertijd bedraagt 3 jaar en bij een jaarproductie van rond de 70 stuks betekent dit 210 getekende koopcontracten. Samen met de 148 reeds afgeleverde exemplaren betekent dit dat Bugatti met de Chircon in 5 jaar tijd het productievolume bereikt waarvoor met de Veyron indertijd 9 jaar nodig was. 4 exemplaren, allemaal met blauw als hoofdkleur, zijn op Nederlands kenteken gezet, maar er zijn landgenoten die de Chiron elders in de wereld op kenteken gezet hebben om zo 175.000 euro aan BPM te besparen. De Bugatti kost exclusief belastingen €2,5 miljoen. Dit jaar start de bouw van de Divo. Gedurende anderhalf jaar zullen daar 40 stuks van worden vervaardigd. De €5 miljoen kostende Divo (exclusief belasting) trok in Nederland geen koper(s) en zal in 2020 / 2021 aan de gefortuneerde klanten worden afgeleverd. +++

+++ De CONCOURS d’ELEGANCE verandert dit jaar van locatie. De organisatie van het evenement is namelijk in andere handen gekomen. Die vonden het na 15 jaar tijd voor iets anders. In plaats van Paleis het Loo, een chique locatie in Apeldoorn, zal het concours d’elegance nu gehouden worden in de koninklijke tuinen van Paleis Soestdijk. Samen met een nieuwe locatie is ook de datum gewijzigd. In plaats van eind juni / begin juli zal het evenement dit jaar op 24 en 25 augustus worden georganiseerd. +++

+++ De Toyota COROLLA was in 2018 de meest verkochte auto wereldwijd. Om in de top 15 te komen, moet je als model minimaal 500.000 keer over de toonbank zijn gegaan, zo blijkt. Op plek 15 staat namelijk de Honda Accord met 513.653 verkochte exemplaren. De Toyota Hilux (560.872), Hyundai Tucson (574.054), Ram pick-up (624.846) en Hyundai Elantra (650.803) schuren tegen de top10 aan, maar konden een topnotering aldaar net niet waarmaken. Op de 10e stek staat de Chevrolet Silverado (651.090), waarna we in de lijst de Toyota Camry (661.383), de Volkswagen Polo (725.463) en de Honda CR-V (747.646) aantreffen. Op plek 6 en 5 staan wederom 2 Volkswagen modellen: de Golf (789.519) en de Tiguan (791.275). De Honda Civic (823.169) valt net naast het podium, want daar staan de Toyota RAV4 (837.624) op, de Ford F-Series (1.080.757) en de Toyota Corolla (1.181.445), aldus marktonderzoekbureau Focus2Move. Sterk in opmars waren vorig jaar onder meer de Kia Sportage, de Mazda CX-5, de Jeep Compass, de Ford Ecosport en de Mitsubishi Outlander. Allemaal SUV modellen dus. Volgens het onderzoek is de Toyota RAV4 de bestverkochte SUV wereldwijd. Dat is onjuist, want in de door Focus2Move samengestelde lijst worden de Nissan Rogue (positie 26) en Nissan X-Trail (positie 29) als aparte modellen behandeld, terwijl dit feitelijk gezien dezelfde auto’s zijn. Tellen we de verkoopcijfers van de Rogue (455.701) en X-Trail (431.855) bij elkaar op, dan komen we uit op 887.556 exemplaren. Daarmee overtreft de Nissan de Toyota, want van de RAV4 werden vorig jaar 837.624 exemplaren aan de man gebracht. De bestverkochte SUV wereldwijd in 2018 was dus de Nissan X-Trail / Roque. Buiten de top 15 vielen achtereenvolgens de Volkswagen Lavida (513.371), de Nissan Qashqai (513.192), de Kia Sportage (482.623), de Wulling Hongguang (480.455), de Nissan Sylphy (476.306), de Mercedes-Benz C klasse (473.013), de Volkswagen Jetta (471.150), de Ford Focus (463.196), de Haval H6 (460.821), de Mazda CX-5 (458.252), de Nissan Rogue (455.701), de Chevrolet Equinox (442.162), de Volkswagen Passat (440.949), de Nissan X-Trail (431.855), de Jeep Compass (411.563), de Toyota Yaris (410.242), de Mercedes-Benz E klasse (400.371), de Skoda Octavia (397.374), de Renault Clio (387.225), de Baojun 510 (386.930), de BMW 5-serie (379.090), de Ford Fiesta (378.138), de Toyota Highlander (371.114), de BMW 3-serie (363.232), de Mercedes-Benz GLC (357.443), de Ford Escape / Kuga (333.793), de Toyota C-HR (330.579), de Ford Ecosport (326.822), de Volkswagen Sagitar (317.393), de Audi A4 (314.601), de Ford Explorer (312.575), de Chevrolet Malibu (312.320), de Honda HR-V (309.588), de Hyundai Santa Fe (308.819), de Isuzu D-Max (304.446), de Jeep Cherokee (304.185), de Honda Fit / Jazz (297.843), de Nissan Sentra (297.046), de Ford Transit (296.015), de Jeep Wrangler (292.670), de Audi Q5 (292.631), de Audi A3 (290.118), de Peugeot 208 (288.070), de Jeep Grand Cherokee (283.210) en de BMW X1 (280.037). +++

+++ VVD fractieleider Klaas DIJKHOFF is kritisch op de plannen met betrekking tot elektrische auto’s in het Klimaatakkoord. De liberaal ziet in het polderplan een “achterhaald beeld” over de stekkerauto. Dijkhoff wil dat er nog eens goed gekeken wordt naar de plannen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, dit mede naar aanleiding van het opinieartikel van Autointernationaal.nl . Dat zei hij gisteren tijdens het debat over het Klimaatakkoord. “Alsof we heel veel moeite moeten doen om mensen in een elektrische auto te krijgen. Ik denk dat die ontwikkeling van mensen veel sneller gaat”. Dijkhoff roept het kabinet op om verder te kijken dan alleen subsidie. Hij noemde daarbij België als voorbeeld. Daar garandeert de overheid een bepaalde schaalgrootte bij de inkoop van elektrische auto’s in ruil voor korting. +++

+++ In DUITSLAND wil de auto-industrie de Europese NOx restricties versoepelen. De minister van Transport, Andreas Scheuer, heeft daartoe opgeroepen. Volgens hem zijn er geen gezondheidsrisico’s, of worden die overdreven. Hij wordt in deze visie gesteund door een panel van Duitse artsen. Scheuer is daarom van mening dat de Europese Commissie haar NOx emissiebeperkingen moet herzien. Het huidige plafond legt een limiet van gemiddeld 40 mg/m³ lucht op. Dat zou volgens Scheuer te restrictief zijn. Hij waarschuwt ook voor de problemen die de auto-industrie kan tegenkomen om aan deze norm te voldoen. Critici verwijten de minister evenwel een spreekbuis van de Duitse auto-industrie te zijn. Talloze studies en nieuwe satellietinstrumenten van het ESA, het Europees Ruimteagentschap, tonen namelijk aan dat de huidige NOx concentraties, vooral geproduceerd door dieselmotoren (en benzine exemplaren sinds de introductie van directe injectie), grotendeels giftig zijn voor de menselijke gezondheid. In Europa sterven jaarlijks 400.000 mensen als gevolg van luchtvervuiling. Het is duidelijk dat de Duitse auto-industrie alles uit de kast trekt om de deadlines uit te stellen om zo te voorkomen dat zij hun investeringen in met name dieselmotoren moeten afschrijven. Dat is althans wat deze onhandige interventie van Scheuer suggereert. +++

+++ FIAT werkt aan een hybride versie van de 500L. De betreffende aandrijftechniek zal ook gebruikt worden voor de nog te introduceren 500 Giardiniera. Beide modellen zullen in Servië (Kragujevac) gebouwd gaan worden. Voor de 500L is overigens geen directe opvolger gepland. Een echte facelift zit evenmin in de pijplijn. Inmiddels worden er na een kort en mislukt Amerikaans avontuur geen exemplaren meer naar de andere kant van de oceaan getransporteerd en is de extra ruime 7-zits Wagon uitvoering (voorheen Living) al uit productie. Maar het creatieve ruimteconcept in de geest van de Multipla van Fiat zal wel een technische update ondergaan in de vorm van hybride aandrijftechniek. Op de langere termijn (2021) zal de nieuwe 500 Giardiniera de plaats op de Servische productielijn van de 500L innemen. De volledig elektrische versie van dit model gaat in Turijn gebouwd worden, evenals de soortgelijke uitvoering van de gewone 500. De hybride versie van de 500L gaat eind dit jaar in productie. De marktintroductie is voor de eerste helft van 2020 gepland. +++

+++ Als automobilist kom je ze vast wel eens tegen: flitsers. Afhankelijk van je route heb je meer of minder kans op een boete bij te hard rijden. Flitsmeister heeft onderzocht op welke wegen en plekken in 2018 de meeste mobiele flitsers stonden. De data zijn afkomstig van gebruikers van de handige applicatie. Tijdens het rijden geven zij (mobiele) flitsers door. Op basis van deze gegevens maakte Flitsmeister de FLITS TOP 10 van 2018. Let op deze plekken dus extra goed op jouw snelheid! Op deze 10 wegen wordt het vaakst geflitst: 1) Snelweg A13 Rotterdam – Rijswijk (Bij hectometerpaaltje 15.2 staat de vaakst gemelde mobiele flitser van Nederland. De hele A13 is overigens behoorlijk flitsgevoelig, zo getuigen de cijfers van afgelopen jaren. Oppassen dus, zeker als je dit traject dagelijks rijdt. Houd daarbij dag en nacht rekening met de maximumsnelheid van 100 km/u!); 2) N209 in beide richtingen (De N209, een provinciale weg in Zuid-Holland, loopt van Hazerswoude-Rijndijk naar de A13. De maximumsnelheid is 80 km/u, die vaak gehandhaafd wordt bij hectometerpaal 4.3); 3) Maasboulevard in Rotterdam (De Maasboulevard in Rotterdam is populair bij automobilisten én flitsers. De maximumsnelheid is er 50 km/u, dus je rijdt hier eenvoudig te snel. Opletten geblazen!); 4) Snelweg A4 Schiedam – Delft (Reizigers tussen Schiedam en Delft komen bij hectometerpaal 60.6 opvallend vaak flitsers tegen. Nodigt deze aantrekkelijke, brede asfaltstrook je uit om het gas in te drukken? Pas op, de maximumsnelheid is 100 km/u!); 5) Einsteindreef in Utrecht (De Einsteindreef is een belangrijke verkeersader voor Utrecht, die door de bebouwde kom loopt. De maximumsnelheid is dan ook maar 50 km/u, die streng gehandhaafd wordt door de politie); 6) Snelweg A8 Amsterdam – Beverwijk (De A8 is een mooie, overzichtelijke snelweg die ertoe uitnodigt om iets vlotter te rijden. Maar pas op, bij hectometerpaaltje 4.2 staat zeer regelmatig een flitsstatief opgesteld dat afgaat wanneer je sneller dan 100 km/u rijdt); 7) N784 in beide richtingen (De N784 tussen Arnhem en Knooppunt Watergraafsmeer is maar 4,2 km lang, toch wordt er vaak te snel gereden. Vandaar dat je bij hectometerpaal 2.8 zeer regelmatig een handhavende agent tegenkomt die erop toeziet dat je de geldende limiet van 80 km/u niet overschrijdt); 8) Graaf Engelbertlaan in Breda (De Graaf Engelbertlaan verbindt het centrum van Breda met snelweg A16. Voor wie net van de snelweg komt is 70 km/u rijden misschien wat langzaam, maar op je snelheid letten is zeker aan te raden. Deze weg is namelijk nummer 8 van de 10 populairste flitslocaties van Nederland!); 9) N302 in beide richtingen (De N302 is een provinciale weg tussen Lelystad en Kootwijk. De weg is lang, recht en 40 km lang. Geen wonder dat automobilisten hier te snel rijden, maar het is af te raden. Wie de maximum snelheid van 100 km/u overschrijdt maakt bij hectometerpaal 86.3 kans op een boete); 10) Westerdreef in Lelystad (Op de snelweg langs Lelystad mag je lekker 130 km/u rijden, maar op de belangrijke Westerdreef geldt een maximum van 50 km/u. Een behoorlijk snelheidsverschil, misschien wel daarom dat deze weg populair is bij de handhavers!). +++

+++ GOOGLE gaat samen met de autoalliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi werken aan de ontwikkeling van zelfrijdende taxi’s. De 3 autofabrikanten zijn reeds een grote speler op het gebied van (deels)elektrische auto’s en hebben daarnaast een sterke aanwezigheid in Azië. Renault, Nissan en Mitsubishi willen nu gaan samenwerken met Googles zusterbedrijf Waymo, dat technologie voor zelfrijdende auto’s ontwikkelt. De ondernemingen zouden momenteel de laatste details van de deal doornemen, die naar verwachting in de lente aangekondigd wordt. Eind vorig jaar ging de zelfrijdende taxidienst van Waymo van start in Phoenix, in de staat Arizona. De auto’s zonder chauffeur hebben al miljoenen kilometers gereden op Amerikaanse wegen. Google heeft eerder vergelijkbare deals gesloten met Fiat Chrysler en Jaguar Land Rover. Ook ging het bedrijf al met Renault, Nissan en Mitsubishi in zee om haar navigatie en spraakassistentie in te bouwen in de auto’s. Daardoor worden diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store beschikbaar in het dashboard. +++

+++ Ook de Belgische stad HASSELT wil oude auto’s uit het centrum weren. Hiervoor zal een lage emissiezone worden ingesteld. Vervuilende auto’s zullen dan straks niet meer tot in de Hasseltse binnenstad mogen rijden, net als in Antwerpen. Volgens burgemeester Steven Vandeput (N-VA) is er veel slechte lucht in de binnenstad en kan die kwaliteit verbeterd worden door minder verkeer te hebben binnen de Grote Ring. “We gaan bekijken of wij voorrang kunnen geven aan auto’s die minder uitstoten of liefst helemaal niets uitstoten” aldus de burgemeester. Er wordt nu bekeken hoe het plan verder uitgewerkt kan worden. De burgemeester wil op korte termijn alvast met concrete voorstellen komen. +++

+++ De 2019 editie van HET AUTOSALON in Brussel had slechts een beperkt effect op de Belgische autoverkopen in januari. Wellicht speelt onzekerheid rond de ideale brandstofkeuze een rol om de aankoopbeslissing van een heleboel consumenten maar uit te stellen. Er kwamen veel bezoekers (442.111) naar Het Autosalon in Brussel, maar toch valt het aantal genoteerde orders tegen. Door de implementatie van de WLTP normen lopen de levertijden op. Daarnaast is er sprake van aanhoudende onzekerheid rondom diesel. En nieuwe Lage Emissie Zones (LEZ) zorgen voor lage occasionprijzen. Renault stelt dat er minder offertes zijn uitgebracht of bestellingen zijn geplaatst dan in vorige jaren, terwijl Peugeot ook de gestelde doelen bij lange na niet heeft gehaald. Ook andere merken zijn teleurgesteld. “Ons doel van vorig jaar hebben wij niet gehaald”, aldus een woordvoerder van Hyundai. Volgens deskundigen twijfelen veel Belgen nog altijd óf ze een nieuwe auto zullen kopen en zo ja, wat voor model dat dan moet zijn. Diesel was ooit erg populair, maar is bij onze zuiderburen uit de gratie als gevolg van belastingmaatregelen en milieuzones. Bovendien heeft België weer eens te maken met een regeringscrisis en dat doet het consumentenvertrouwen ook geen goed. “Bij particulieren en ondernemers is er ontzettend veel onduidelijkheid. Welke aandrijvingvorm kan ik het beste kiezen? Kan ik Antwerpen straks nog in met een diesel? Veel mensen stellen ook zich vragen over de inruilwaarde van een olie gestookt model. In plaats van enthousiasme was er bij de koper op Het Autosalon nu vooral twijfel”, aldus een woordvoerder van BMW. +++

+++ LANCIA is niet klein te krijgen. In december werden meer dan 6.000 exemplaren van de Ypsilon op de Italiaanse markt verkocht. Dat is een stijging van 55,4 % ten opzichte van het in de laatste maand van 2017 behaalde resultaat. De verkopen van de chique 5-deurs uit 2011 zitten weer in de lift sinds de Fiat Punto uit productie is. Veel Italianen vinden de Spartaanse Panda geen alternatief, evenmin als de krappe en onpraktische 500. Met de Lancia hoeft de chauvinist evenwel weinig water bij de wijn te doen. De Ypsilon werd vorig jaar liefst 48.000 keer de showroom uit gereden. Dat is reden voor Fiat Chrysler Automobiles om het plan om de productie medio 2020 / 2021 te laten eindigen ter discussie te stellen. De Alfa Romeo MiTo is immers ook al uit productie zodat de kleine Lancia feitelijk het enige B segment model van het concern is. Mogelijk zal de Ypsilon nog een grondige update krijgen met de Firefly motor en een milde hybride versie. +++

+++ Op de autosalon van Genève maakt de MAZDA MX-5 30th Anniversary Edition zijn Europese debuut. Met deze speciale uitvoering viert de roadster zijn 30-jarige bestaan, sinds de wereldpremière op de Chicago Auto Show in februari 1989. Het is de populairste open sportwagen uit de geschiedenis met meer dan 1 miljoen verkochte eenheden over de hele wereld, waaronder meer dan 350.000 stuks in Europa. Het best verkopende model van Mazda, de CX-5, zal met een kleine update ook op de beurs staan. Voor 2019 zijn verfijningen doorgevoerd op het gebied van interieurkwaliteit, technologie en rij dynamiek, waarbij de toepassing van G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) de vernieuwde editie scherper en beter zou moeten laten sturen. +++

+++ TESLA gaat opnieuw de prijzen verlagen van de Model 3 . Reden is dat de tarieven waarvoor deze elektrische sedan momenteel leverbaar is veel autoconsumenten tegenvallen. In de Verenigde Staten starten de prijzen van de goedkoopste versie voorheen bij $44.000. Daar gaat nu $1.100 van af. Het is voorlopig afwachten of de prijswijziging ook in Europa wordt doorgevoerd. De eerste exemplaren van de Model 3 zijn inmiddels gearriveerd in onze marktregio. Topman van Tesla Elon Musk waarschuwt dat zijn instapper bij ons ongeveer 30 % duurder zal zijn vanwege belastingen en logistieke kosten. Tesla kan de Amerikaanse prijsverlaging doorvoeren door de bedrijfskosten te drukken, onder andere in de vorm van een personeelsbestand reductie van 7 %. Dit roept herinneringen op aan Henry Ford, die zijn T model ook gestaag in prijs verlaagde door de productie-efficiëntie te vergroten. Dat resulteerde toen in steeds hogere verkopen. +++

+++ TOYOTA heeft een nieuw studiemodel op basis van de nieuwe GR Supra aangekondigd. Het gaat om de TRD Performance Line. De conceptversie debuteert op 9 februari tijdens de Osaka Automesse in de Japanse Kansai regio. De Toyota GR Supra TRD Performance Line Concept krijgt de nodige extra spoilers. Het studiemodel laat zien welke accessoires kopers van de sportwagen straks kunnen bestellen om hun bolide verder aan te kleden. Ook geeft het prototype een voorproefje van een mogelijk sportievere TRD uitmonstering van de GR Supra. Reken bij die versie vooral op onderstelaanpassingen en niet op extra vermogen. In een later stadium komt Toyota ook met een GRMN uitmonstering van de sportwagen. Die krijgt wél meer vermogen in combinatie met een sportievere uitstraling. +++

+++ VOLKSWAGEN ziet op het laatste moment af van het plan om de nieuwe Golf GTI te voorzien van hybride techniek. Veel fans zullen nu opgelucht adem halen. De wijziging van de plannen betekent dat de historische typeaanduiding niet besmeurd zal worden met ampères. Dat zou namelijk heiligschennis zijn. Het is de hoogste baas van Volkswagen, Herbert Diess, die het hybride plan geannuleerd heeft. Zijn voorganger Matthias Müller had daarvoor het licht op groen gezet, mogelijk om zich op die manier af te kunnen zetten tegen de vroegere Volkswagen Martin Winterkorn die de hoofdschuldige is in de sjoemeldiesel affaire. Het idee was om het blazoen van het automerk weer op te poetsen met een relatief weinig CO2 uitstotende Golf GTI Hybrid. Die zou in 2020 op de markt komen, maar dat plan is nu dus van de baan. In plaats daarvan komt er rond hetzelfde tijdstip een nieuwe ‘gewone’ Golf GTI met enkel de bekende 2,0 liter turbomotor in het vooronder. Daarvan zijn 2 vermogensversies gepland (250 of 290 pk), beide in combinatie met voorwielaandrijving. Volkswagen behoudt ook de keuze tussen een manuele en een gerobotiseerde versnellingsbak. De 290 pk versie krijgt de TCR badge die nu op de afzwaaiversie van de huidige Golf GTI kleeft en waarmee Volkswagen verwijst naar de competitieversie. Hij gaat de actuele krachtigere Performance uitvoeringen vervangen. Bepaalde andere uitvoeringen van de nieuwe Golf zullen wel hybride techniek krijgen. Het gaat daarbij om een milde vorm. +++

Reageren is niet mogelijk.