Prijs vergelijking vernieuwde Audi TT RS

0

Audi heeft nu ook het topmodel van de vernieuwde TT reeks verkoopklaar: met een nog agressiever uiterlijk toont de herziene RS uitvoering volgens de Sport divisie zijn ware potentieel. De bekende 5 cilinder 2.5 TFSI motor levert wederom 400 pk.

De vernieuwde TT RS kan worden herkend aan de matte titaniumlook afwerking van het Quattro logo dat zich in het onderste gedeelte van de zwarte Singleframe grille bevindt. De luchtinlaten op de hoeken zijn opnieuw groter van stuk en verschaffen de Audi een breed voorkomen. Om een betere koeling te realiseren, zijn er extra radiateurs toegevoegd achter de RS honingraat grille.

De sportief vormgegeven en doorlopende voorspoiler zou de voorzijde een op de autosport geïnspireerd uiterlijk mee moeten geven. De nieuw ontworpen dorpels zijn voorzien van een glanzend zwarte inleg. Tenslotte zijn de spiegelkappen te verkrijgen in carrosseriekleur, aluminiumlook, hoogglans zwart en koolstofvezel.

Aan de achterzijde valt de vaste achterspoiler met vleugeltjes aan weerszijden op die deel uitmaken van het aërodynamische concept. Ze zorgen zowel voor betere prestaties als een verbeterde efficiency. De achterzijde van de 1.450 kg wegende TT RS (Coupé versie zonder bestuurder) wordt verder gekenmerkt door verticale designelementen aan weerszijden boven de diffusor en door 2 grote ovale uitlaatpijpen.

De vernieuwde TT RS wordt aangedreven door de bekende, 400 pk / 480 Nm sterke, 5 cilinder 2.5 TFSI motor. De Coupé sprint in 3,7 seconden naar 100 km/u. Vorig jaar won Audi met haar karakteristiek klinkende 2.480 cc motor de felbegeerde International Engine of the Year Award voor de 9de keer op rij. Het maximumkoppel is beschikbaar tussen de 1.950 en 5.850 toeren. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, of optioneel op 280 km/u. De 5 cilindermotor is gekoppeld aan de 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling, terwijl de permanente Quattro vierwielaandrijving het vermogen verdeelt via een meerplaat koppeling. De wielafhankelijke koppelregeling maakt rijden in de TT RS lichtvoetiger en veiliger.

Met het Audi Drive Select Dynamic Handling systeem kan de bestuurder de Quattro vierwielaandrijving en andere componenten zoals de besturing, de S-tronic automaat, de motorkarakteristiek en de uitlaatkleppen instellen op de gewenste rij dynamiek. De 4 beschikbare modi hiervoor zijn Comfort, Auto, Dynamic en Individual. De progressieve besturing is specifiek aangepast op de TT RS. Het RS sportonderstel en Audi Magnetic Ride adaptieve dempercontrole zijn optioneel verkrijgbaar. De bediening hiervan is eveneens geïntegreerd in Audi Drive Select.

De RS sportstoelen zijn standaard voorzien van een ruitpatroon in Alcantara en optioneel van honingraatmotief in Nappa leer. Verder zijn er RS logo’s aangebracht op de stoelen, het stuurwiel, de instaplijsten en bedieningsknoppen. Het 12,3 inch grote interieurdisplay toont specifiek RS informatie op gebied van bandenspanning, koppel en G krachten. Bij handmatig schakelen geeft een indicator aan, zodra het maximale toerental is bereikt, wanneer het tijd is om een hogere versnelling te activeren. Het RS sportstuur is, naast leer en schakelpaddels, voorzien van een startknop en de bedieningsunit van Audi Drive Select.

Meer informatie over de Audi TT RS Coupé en Roadster worden in aanloop naar de Nederlandse introductie bekendgemaakt.

AudiJaguarLotusToyota
TT CoupéF-Type CoupéEvoraGR Supra
RS2.0 i4 Chequered FlagS3.0T Premium
94.630 euro97.100 euro95.751 euro84.495 euro
AudiAlfa RomeoMercedes-AMGPorsche
TT Roadster4C SpiderSLC718 Boxster
RS1750 TBi43 Final EditionT
97.630 euro90.250 euro± 95.000 euro93.800 euro

De vernieuwde editie is te bestellen vanaf eind februari en staat in maart bij de Audi dealer in de showroom. De Coupé gaat 94.630 euro kosten en de Roadster 97.630 euro voor .

Dit artikel is een prijs update van het nieuwsbericht van 1 februari 2019, 02.04 uur.

Reageren is niet mogelijk.