Bentley viert eeuwfeest met Continental GT Number 9

0

Bentley bestaat 100 jaar en dat viert het beroemde Britse automerk met 100 exemplaren van de Continental GT Number 9 Edition. De jubileumeditie is ontworpen door Mulliner, de afdeling die zich bij Bentley over de speciale klantverzoeken ontfermt. Voluit heet het feestvarken dan ook Bentley Continental GT Number 9 Edition by Mulliner.

Inspiratie voor het jubileummodel van Bentley deed Mulliner op bij de iconische ‘4 ½ Liter Blower’ raceauto met compressor die in 1930 meedeed aan de 24-uurs race op Le Mans. ‘Number 9’ verwijst daarbij naar het startnummer van Sir Henry Ralph Stanley ‘Tim’ Birkin, één van de zogeheten ‘Bentley Boys’. Met de firma Amherst Villiers verhoogde hij het vermogen van de 4,5 liter viercilinder dankzij de compressor van 110 pk naar een gezonde 180 pk.

Birkin won niet (hij finishte niet eens), maar hij hield Mercedes-Benz op afstand, waardoor de andere auto’s van Bentley (de Speed Six) als eerste en tweede over de finish kwamen. Deze Bentley Continental GT Number 9 by Mulliner viert dus niet de overwinning van het fabrieksteam, maar de deelname van een niet-fabriek auto die na 138 rondjes de handdoek in de ring moest gooien. Is weer eens wat anders. En de ‘Blower Bentleys’ zijn evengoed rijdende legendes.

Het opvallendste uiterlijke kenmerk van de Continental GT Number 9 Edition is dan ook de grote ‘9’ in de grille. De 21 inch 10-spaaks velgen zijn uitgevoerd in carrosseriekleur. Daarbij kan worden gekozen uit Viridian Green en Beluga Black. Voor de bodykit heeft Mulliner gebruik gemaakt van koolstofvezel. Het Black Line pakket is standaard.

Het interieur kan worden uitgevoerd in Viridian groen of Beluga zwart. Bentley zegt dat het leder (waarbij keuze is uit 2 soorten) wat meer glanst dan bij de reguliere modellen het geval is. Ook dat is een verwijzing naar het verleden, toen het bekledingsmateriaal op een andere manier werd gelooid dan nu.

Mulliner heeft in het interieur van de Bentley instaplijsten aangebracht met daarop de jaartallen ‘1919-2019’, terwijl de ‘B’ van de merknaam op de hoofdsteunen en aan de binnenzijde van de portieren werd gestanst.

De middenconsole is bekleed met gedraaid aluminium (‘Engine Turned’) dat tegenwoordig populair is vanwege de esthetische kenmerken, maar destijds nam was het puur functioneel omdat het minder licht reflecteerde, waardoor het een populaire afwerking was voor racewagens en in vliegtuigen. Met een Britse Jaeger klok (waarvan het ontwerp van de wijzerplaat geïnspireerd is op het instrumentarium in de Blower Bentley) ga je op de correcte manier terug in de tijd. De trekschakelaars van de ventilatieroosters zijn verguld met 18 karaats goud.

Wat het eeuwfeestmodel extra bijzonder maakt, is dat elk exemplaar die Mulliner met de hand zal afwerken, een houten inzetstuk aan boord heeft dat afkomstig is van de originele Le Mans racewagen. Het materiaal wordt in hars verzegeld en ingebouwd in het middelste venstertje van het draaiende display. Het wordt door 2 tellertjes geflankeerd.

Aan de 6,0 liter W12 werd niet gesleuteld. Dit betekent een vermogen van 635 pk en 3,7 seconden voor de sprint naar 100 km/u. De Continental GT Number 9 Edition by Mulliner blaast vervolgens door tot 333 km/u.

Later dit jaar komt Bentley met nog meer speciale modellen om haar eeuwfeest te vieren. De Continental GT Number 9 by Mulliner viert dus technisch gezien de 89ste verjaardag van de 24-uurs overwinning op Le Mans in 1930.

Comments are closed.