Conceptstudie IMQ moet Nissan uit de crisis leiden

0

Nissan verkeert in zwaar weer, met name in Europa. In januari daalden de verkopen met 24,7 procent. Er was geen enkel volumemerk dat het slechter deed. Er zijn diverse oorzaken. Om te beginnen kampt Nissan met de naweeën van de WLTP certificatie, die door de autofabirkant samen met alliantiepartner Renault met de Franse slag werden voorbereid. Daarnaast is het te lang geleden dat het Japanse merk een hit (of beter nog: een homerun) heeft gescoord. Een radicaal nieuwe Qashqai, die voor eind 2020 / begin 2021 op de rol staat, moet daar verandering in brengen. Op de autosalon van Genève toont Nissan een conceptstudie voor de opvolger die het automerk uit de crisis moet leiden: de IMQ Concept.

De IMQ is niet zozeer spraakmakend vanwege zijn futuristische, spraakmakende design, maar vanwege de zogeheten e-Power aandrijftechniek. Het gaat hierbij om een elektrische auto met als back-up een actieradiusverhogende benzinemotor. Een soort Opel Ampera (of Chevrolet Volt), maar dan zonder stekker. De elektromotor haalt zijn stroom uit die benzinekrachtbron en recuperatie van remenergie tijdens het rijden. Je hoeft hem dus niet op te laden, maar alleen af en toe naar een gewoon tankstation. Daarmee is e-Power een soort hybride, maar toch anders.

Nissan wil deze technologie in 2022 introduceren op haar best verkopende modellen. Voor kinderziektes hoeven wij niet bang te zijn, want op de thuismarkt worden de Note en Serena al geleverd met een dergelijke aandrijflijn. Aldaar is de motorisering (deels vanwege fiscale voordelen) zeer populair. Dat sterkt Nissan in de overtuiging dat er ook elders in de wereld een markt moet zijn voor de e-Power technologie.

De Note e-Power beschikt over de elektromotor van de eerste generatie Leaf (109 pk en 254 Nm), maar in plaats van een grote batterij heeft het MPV model een atmosferische 1,2 liter 3 cilinder van 80 pk die de stroom opwekt. Volgens Nissan geeft deze technologie tegelijk extra kracht én een lager verbruik, omdat de brandstofmotor minder hard moet werken. Het verbruik zou vergelijkbaar moeten zijn met dat van een conventionele hybride zoals de Toyota Prius. Nissan schat in dat in 2022 de verkoop van haar elektrische modellen vervijfvoudigd zal zijn. De e-Power modellen moeten deze transitie flink gaan aanjagen.

Bij de IMQ conceptstudie (een cross-over à la de Qashqai, vandaar de letter ‘Q’ in de naam van het showmodel) is elke as voorzien van een elektromotor. Samen bieden zij dus vierwielaandrijving én zijn zij goed voor 340 pk en 700 Nm. Waarden waarmee bijvoorbeeld de Audi Q4 e-Tron Concept royaal wordt afgetroefd, want die is 306 pk en 450 Nm sterk. Alleen is het accupakket bij de Nissan relatief klein, wat normaliter een actieradius van slechts enkele kilometers zou betekenen. Maar gelukkig is er ook een 1,5 liter turbobenzine motor aanwezig die als generator dient en als taak heeft de batterijen op te laden.

Je kan de technische opzet vergelijken met die van wijlen de Opel Ampera, al had die een stekker. De Nissan doet het zonder. Dit heeft als nadeel een hogere CO2-uitstoot, maar het grote voordeel is een veel grotere vrijheid voor de bestuurder annex eigenaar. Hij kan gewoon blijven vasthouden aan zijn vertrouwde tankgedrag. Of deze vorm van aandrijving beter is dan andere vormen van elektrificatie, hangt vooral af van het eigen rij gedrag. Het is goed dat er in ieder geval wat te kiezen valt. De 340 pk (en 700 Nm) van de IMQ staan in ieder geval voor een krachtige acceleratie en voor indrukwekkende terreincapaciteiten.

De volgende generatie Qashqai zal een beroep doen op de e-Power aandrijving. Nissan laat weten dat al haar volumemodellen gebruik gaan maken van de techniek, dus zowel de compacte Micra en Juke als de grotere X-Trail. Met een lengte van 4,56 meter en een breedte van 1,94 meter is de IMQ wat groter dan de Qashqai. Die kan de extra centimeters goed gebruiken omdat momenteel bijna al zijn concurrenten forser zijn (en dat verklaart deels waarom de verkopen van de Nissan stagneren). De relatief bescheiden hoogte van 1,56 meter illustreert dat de IMQ eerder een cross-over dan een SUV is.

De e-Power techniek van de IMQ zullen wij dus gaan terugzien bij de volgende generatie Qashqai, maar dat geldt zeker niet voor alle elementen van de conceptstudie. Zo zullen de wielen (hier voorzien van 22 inch velgen) zondermeer een paar maten kleiner worden. De laag profielbanden worden hooguit optioneel. De omslachtig openende deuren, de overdreven grote bodemvrijheid, de opvallend scherp gelijnde deuren, het interieur met individuele zwevende stoelen zijn ook allemaal voor de show bedoeld. Maar de V-vorm van de grille en de boemerangdesign achterlichten kunnen het productiestadium wel gaan halen.

Ook bij het interieurdesign zal het nodige sneuvelen. Daarvoor is het ontwerp te futuristisch, ondanks dat grote schermen wel degelijk de toekomst hebben. Interessant is de 3D projectietechnologie die Nissan er aan toe heeft gevoegd. Via ‘augmented reality’ en zogeheten Invisible-to-Visible software kan je daarmee bijvoorbeeld om de hoek kijken of verder in de file zien. Niet dat dit noodzakelijk is, want de IMQ rijdt natuurlijk helemaal autonoom. Hij is uitgerust met een nieuwe versie van ProPilot, het rij assistentiesysteem van Nissan. In de middenconsole zit de persoonlijke assistent. Die helpt bij de bediening van al die hightech snufjes. En natuurlijk helpt die persoonlijke assistent jou ook te ontspannen. Door jou beeld of muziek voor te schotelen bijvoorbeeld.

Kortom, Nissan haalt bij de IMQ alles uit de technologie kast, zowel voor wat betreft de aandrijving, als assistentiesystemen en comfortverhogende zaken voor de inzittenden. En dat is natuurlijk alleen maar goed als de nieuwe Qashqai net zo spraakmakend moet worden als de eerste generatie. Alleen dan zal Nissan weer klanten op de concurrentie terug kunnen veroveren.

 

Comments are closed.