CT5: Cadillac vindt de sedan opnieuw uit

0

Cadillac haalt de bezem door haar gamma. Alle huidige sedanmodellen gaan met pensioen en hoewel het accent meer op de SUV komt te liggen, wordt het ‘klassieke’ segment niet (helemaal) de rug toegekeerd. Cadillac heeft namelijk de CT5 ontwikkeld: een nieuwe sedan die zowel de ATS als de CTS opvolgt.

Zoals de typeaanduiding al aangeeft, komt de nieuwe sedan onder de CT6 (in Nederland verkrijgbaar vanaf 113.979 euro) in het gamma. Hij wordt leverbaar met 2 verschillende benzinemotoren: een geblazen 2,0 liter viercilinder van 276 pk en een 426 pk sterke 3.0 V6 met 2 turbo’s. Beide blokken zijn gekoppeld aan een 10-traps automaat en drijven standaard de achterwielen aan. Vierwielaandrijving staat op de optielijst. Het onderstel is identiek aan dat van de Chevrolet Camaro en dat van de ATS plus CTS.

Op de enige interieurfoto die Cadillac die verspreid heeft, is te zien dat je het volume van de geluidsinstallatie met een draaiknop kan bedienen (prettig!) en dat er bij de CT5 ook is gekozen voor een soortgelijke controller à la BMW en Mazda voor het multimediasysteem. Dat kan er op duiden dat er in de ontwikkelingsfase goed is geluisterd naar consumentenwensen.

Aan het ontwerp van de CT5 is duidelijk te zien dat Cadillac niet tevreden was over de verkoopprestaties van de oude generatie sedanmodellen. Daarom gooit het luxemerk van General Motors het nu over een andere boeg: geen klassiek ‘three box design’ meer, maar een schuine achterkant à la de Audi A5 Sportback en de Kia Stinger. Echter, net als landgenoot Tesla bij de Model 3 gedaan heeft, monteert Cadillac in de CT5 een kleine kofferklep en dus geen vijfde deur. Een opvallend designelement is de knik in de onderste raamlijn waarin je ook een puntige uitloper van de zijruitpartij kan zien.

Aan de voorzijde is de styling in lijn met die van andere recente modellen Cadillac, met name de afgelopen januari gepresenteerde cross-over XT6. We zien een grote grille met nog steeds verticale dagverlichting. Door het front te voorzien van een opvallend horizontaal vlak en de koplampunits in 2 delen op te splitsen, is de noord/zuid oriëntatie van deze lichtunits minder nadrukkelijk aanwezig dan voorheen.

De CT5 wordt in het derde kwartaal van dit jaar leverbaar in de Verenigde Staten. Begin 2020 komt hij naar Nederland. Er zal dan gekozen kunnen worden uit 2 uitrustingniveaus: Sport (de grijze auto op de foto’s met donkere achterlichten) en Luxury (het bordeauxrode exemplaar met felrode exemplaren). Deze uitvoeringen verschillen niet alleen uiterlijk, maar ook voor wat betreft het rij karakter. De motortypes krijgen een aanduiding gebaseerd op het maximum koppel. De 2,0 liter versie krijgt zodoende vermoedelijk de aanduiding ‘400’ en de dubbel geblazen 3.0 V6 het getal ‘550’.

Meer informatie over de nieuwe Cadillac wordt volgende maand bekend gemaakt, als hij zijn publieksdebuut op de autotentoonstelling van New York beleeft. Deze show opent op 19 april haar deuren. Of er later nog een V versie van de CT5 volgt met de V8 motor uit de Corvette, is nog niet bekend. Dan kan de Cadillac zich qua prestaties meten met de Porsche Panamera. General Motors gaat de CT5 in de Grand River fabriek bouwen in Lansing, Michigan.

Reageren is niet mogelijk.