Exclusief: test Kia Telluride

0

Kia heeft een nieuw vlaggenschip. Het is de Telluride: een SUV die boven de Sorento in het gamma komt. Hij is primair bestemd voor de thuismarkt en Noord Amerika, maar zou de Telluride bij ons modellen als de Volvo XC90 het leven zuur kunnen maken?

Bovengenoemd SUV model van de gevestigde orde wordt niet zonder reden genoemd. Qua proporties en design van de zijramen heeft de Telluride daar namelijk wel wat van weg. Toch heeft de Kia dankzij de markante frontpartij een duidelijk eigen gezicht: gedistingeerd zonder kitscherig te zijn. Robuust en hoekig maar dankzij het oog voor detail ook sierlijk. Ja, zijn uiterlijk heeft de Telluride in ieder geval mee.

Ook het interieur van de grote Koreaan mag er zijn. Het dashboard ziet er fraai uit en Kia heeft voor de aankleding hoogwaardige materialen gebruikt. Zo is de testauto voorzien van Nappa leer en metalen panelen. Dat er in de Telluride ook nephout is te vinden, moet je dan maar op de koop toe nemen. Daar hoef je overigens weinig moeite voor te doen, want het ziet er levensecht uit. Ja, qua afwerking kan deze SUV concurreren met de Volkswagen Touareg.

Toch valt er wel wat te mekkeren. Zo zijn de grote, horizontaal geplaatste fysieke bedieningsknoppen onder het multimediascherm niet optimaal afleesbaar, tenminste niet bij daglicht als zij niet verlicht zijn. Dat komt de concentratie op wat er in het verkeer gebeurt niet ten goede. De zilverkleur verergert het afleesprobleem. Verder is het vak waarin de telefoon draadloos kan worden opgeladen onhandig klein, waardoor het nogal een gedoe is om het apparaat erin te plaatsen en eruit te halen. En waarom heeft de Telluride geen digitaal instrumentarium? Dat is zelfs niet tegen meerprijs verkrijgbaar.

In vergelijking met de Sorento heeft de Telluride een 12 centimeter langere wielbasis. Van bumper tot bumper bedraagt het verschil bijna 23 centimeter. Dat is voldoende om van de Telluride (vernoemd naar een skidorp in de Amerikaanse staat Colorado) een volwassen 7-zits SUV te maken, ook al valt de wagenhoogte wat geringer uit dan bij diverse concurrenten. De Kia is overigens ook leverbaar in 8-persoons uitvoering. In dat geval worden de fauteuils op de tweede rij vervangen door een bank met 3 zitplaatsen.

Helemaal achterin is ook plek voor volwassenen dankzij 798 mm beenruimte en 960 mm hoofdruimte, maar dan moeten zij niet met hun drieën zijn. De bereikbaarheid is relatief goed omdat de stoelen op de tweede rij (elektrisch) naar voren geschoven kunnen worden. Zijn alle stoelen in gebruik, dan kan er nog altijd voor 595 liter aan bagage worden meegenomen in de Telluride. In 5-zits configuratie is dat 1.303 liter en zijn er helemaal geen achterpassagiers, dan past er voor 2.464 liter aan spullen in deze Kia.

De technische opzet van de Telluride is vergelijkbaar met die van de Sorento. Dit betekent dat de motor dwars voorin staat en in de basisuitvoering alleen de voorwielen (via een 8-traps automaat) aandrijft. Die krachtbron is in het geval van de Telluride een atmosferische 3,8 liter V6 van 295 pk en 355 Nm. Vanzelfsprekend behoort vierwielaandrijving ook tot de mogelijkheden. Het type motor maakt de Telluride ongeschikt voor verkoop in Nederland. Maar wat niet is, kan nog komen. Zo zou de aandrijflijn van de Optima PHEV als basis gebruikt kunnen worden voor een zuinige stekkerhybride versie. Kwestie van het benzineblok voorzien van een turbo en een sterkere elektromotor monteren.

In zijn huidige vorm is de Telluride in ieder geval royaal uitgerust met zaken als Android Auto plus Apple CarPlay integratie, Automated Emergency Braking met voetgangerdetectie, Forward Collision Warning met Braking Assist, adaptieve cruisecontrole met stop & go functie, dode hoek waarschuwing, Rear Cross-Traffic Avoidance, een rijbaan hulp, 18 inch lichtmetalen velgen, een startknop, een geluidsinstallatie met 6 speakers, een 3,5 inch LCD scherm in het instrumentarium, een 8 inch aanraakscherm, ventilatieroosters voor alle achterpassagiers, een bedieningspaneel voor de airconditioning op de tweede rij en zonneschermen achterin. Het eerder genoemde Nappa leer staat op de optielijst, evenals een verwarmbaar stuurwiel, premium afwerking van het dashboard, verwarmbare plus geventileerde zetels op de tweede rij, voorruitprojectie, een 10,25 inch aanraakscherm voor het multimediasysteem, elektrische bediening van de achterklep, roestvrijstalen pedalen, een automatisch dimmende binnenspiegel, een geluidsinstallatie van Harman Kardon met 10 speakers en sfeerverlichting in 64 tinten.

De test van de Telluride leerde dat de stoelen comfortabel zitten en dat er zowel op de tweede rij als helemaal achterin veel ruimte is. Ook volwassenen kunnen het op de derde rij goed uithouden. De grote bestuurderszetel is elektrisch verstelbaar op 10 manieren en ondersteunt ook de lendenen, dijen en bovenbenen goed. Iedereen kan dus makkelijk een prettige zitpositie vinden. Er na een 6 uur durende testrit stapte in zonder vermoeidheidsverschijnselen uit, ook omdat het dankzij de akoestische voorruit prettig stil blijft aan boord. Passagiers op de tweede rij profiteren van een verhoogde plaatsing van hun fauteuils, waardoor zij een goed uitzicht hebben.

De prestaties die de grote V6 motor levert zijn voldoende, maar niet bijzonder. Heuvel op moeten inhaalmanoeuvres met deze 2.033 kilo wegende SUV goed gepland worden. Maar zit het tempo er eenmaal in, dan weet de Telluride die goed vast te houden dankzij indrukwekkend goede rijeigenschappen. De automaat heeft een handmatige modus, maar doet zijn schakelwerk zelf soepel en vlot zodat je daar eigenlijk geen gebruik van hoeft te maken. In Sport, Smart of Snow modus kunnen tot 50 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen worden gestuurd.

De besturing is voor SUV begrippen communicatief, ook als je niet de Sport modus hebt ingeschakeld. Tijdens het rijden hoef je maar weinig correcties uit te voeren en dat maakt een rit in deze Kia extra relaxt. Op papier is dit een grote SUV, maar al rijdend voelt hij een stuk compacter en handzamer aan. En dat is een compliment. De testauto was voorzien van 20 inch velgen, maar die tasten het soepele veercomfort niet noemenswaardig aan. De remmen vertragen de Kia op een vertrouwenwekkend resolute manier.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De Telluride is een waardig nieuw visitekaartke van Kia. Als bij Volkswagen vandaag de Touareg de vlaggenschip honneurs waarneemt, waarom zou een grote SUV bij het Koreaanse automerk (dat verkooptechnisch al geruime tijd tot de gevestigde orde behoort in Europa) dat dan bij ons ook niet kunnen? De Telluride ziet er goed uit, is comfortabel, stijlvol, heeft flair en biedt veel ruimte. Ook op dit model geeft Kia een bovengemiddeld lange garantietermijn en de prijzen beginnen omgerekend bij een sympathieke 71.500 euro. Ja, ook in Europa verdient de Telluride eigenlijk een plek naast de Stinger in het gamma.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (16)
    5.6

Reageren is niet mogelijk.