Geen beauty, wel een beast: test BMW X7

0

In het premium segment is de strijd nog lang niet gestreden. Momenteel gaat Mercedes aan kop, terwijl een paar jaar geleden BMW nog de grootste partij was. Deze speler uit München wil echter de premium kroon terugveroveren. Dat gebeurt met een modellenoffensief in de hoogste klasse van de automarkt. De belangrijkste debutant is deze X7. Die gaat concurreren met de GLS van Mercedes; een SUV waar BMW tot vandaag geen antwoord op had.

Die slag om het leiderschap in het premium segment zal overigens niet in Europa plaats vinden. De X7 is namelijk primair voor het Midden Oosten plus de Noord Amerikaanse en Chinese afzetmarkten ontwikkeld, waar de status van een 5,15 meter lange en 2,0 meter brede SUV belangrijker is dan het parkeerongemak dat bij zo’n auto bij de prijs is inbegrepen. Ook de vernieuwde BMW 7-serie met zijn wanstaltig grote grille (althans, dat vinden veel Europeanen) en in mindere mate de 8-serie zijn primair voor rijken in andere delen der aarde bestemd.

BMW zal heus wel zijn best doen om de X7 ook bij ons proberen te slijten (ter illustratie zijn daarom 2 dieselversies ontwikkeld), maar het aantal orders dat gegenereerd kan worden, is bijvangst. Dat is bij de 7- en 8-serie niet anders. De kennismakingstest vond daarom plaats in Savannah (Florida), relatief dichtbij de fabriek in het Amerikaanse Spartanburg (South Carolina) waar BMW deze SUV samen met de X3, X4, X5 en X6 bouwt. Test exemplaar was de xDrive40i versie met dubbel geblazen 3,0 liter 6 cilinder lijn benzinemotor van 340 pk en 450 Nm.

De X3, X4, X5 en X7 maken van hetzelfde platform, CLAR genaamd. De X6 volgt zodra de nieuwe editie klaar is. Dankzij het gemeenschappelijke onderstel kan BMW veel kosten besparen, zowel bij de productie als tijdens de ontwikkelingsfase. De X5 is even breed, maar met 4,92 meter een stuk korter. Ook is hij minder hoog dan de X7 (1,75 versus 1,81 meter). De langere en hogere bouw van het vlaggenschip maakt een derde rij zetels mogelijk. De X5 kan weliswaar ook besteld worden in 7-zitsconfiguratie, maar bij die SUV hebben de stoelen het karakter van een strafbank.

In de X7 worden passagiers op de derde rij zitcomfort technisch in de watten gelegd. Alleen het in/uitstappen is ondanks de grote achterportieren voor hen nogal een toer (het op een elegante dan wel statige manier betreden of verlaten van deze BMW kan je dus wel vergeten) omdat de wielkasten lelijk in de weg zitten. Wie dat wenst, kan op de tweede rij 2 losse, elektrisch verstelbare comfortstoelen (je kan gerust spreken van ‘fauteuils’) in plaats van een verschuifbare achterbank voor 3 personen krijgen. Dat maakt de X7 echt tot een limousine op hoge poten. Hij heeft een bijpassende wielbasis, want die bedraagt 3,11 meter (waarmee de SUV qua as afstand mooi tussen de gewone en de verlengde 7-serie in zit). In 6-zits configuratie is de bereikbaarheid van de achterste zetels trouwens minder problematisch omdat de betreffende passagiers gebruik kunnen maken van het ‘gangpad’ tussen de 2 fauteuils op de tweede rij.


De bagageruimte is in 7-zits configuratie (oftewel met de achterste zetels in gebruik) al 326 liter groot. Dat is bijna evenveel stouw capaciteit als de Ford Focus heeft. Zijn er geen achterpassagiers, dan kan er na het platleggen van de rugleuningen voor 2.120 liter aan spullen worden vervoerd. Dat is 250 liter meer dan in de X5 past. In 5-zits configuratie bedraagt de kofferbak capaciteit 750 liter. De X7 beschikt over een automatisch openende en sluitende achterklep in 2 delen. Alle achterstoelen laten zich elektrisch platleggen en weer overeind zetten, maar dat is wel een tijdrovend proces. Ook maakt de constructie een wat fragiele indruk. De standaard luchtvering kan, indien de X7 stilstaat, in een extra lage stand gezet worden om het in/uitladen van zware spullen te vergemakkelijken.

Qua interieurafwerking liep BMW een tijdlang een klasse achter bij Audi en Mercedes-Benz, maar het de X7 is een inhaalslag gemaakt. Er zijn voor de afwerking van de cabine fraaie materialen gebruikt en de afwerking is foutloos. Het deels te openen, gigantische panoramadak is standaard en maakt de interieurambiance extra speciaal. Vanzelfsprekend is er lederen bekleding voor het meubilair (de voorstoelen zijn verwarmbaar) en het sportstuurwiel. Daarnaast heeft BMW metaalpanelen en zacht aanvoelend plastic gebruikt.

Het dashboard is voorzien van een 12,3 inch groot centraal touch screen. Om het bedieningsgemak van het multimediasysteem te vergroten, is de installatie voorzien van een rij ‘snel keuze’ toetsen. Daarmee kan je direct de radiozender wijzigingen of de navigatiebestemming instellen. De airconditioning heeft liefst 4 klimaatzones. Je kan er nog eentje bij krijgen als je vaak met kritische passagiers op de achterste rij onderweg bent.

Net als andere BMW modellen reageert het multimediasysteem van de X7 ook op gebaren, maar in de praktijk is dat nogal omslachtig. Die voorziening valt dus in de gimmick categorie. Smaakgevoelig is de glazen knop voor de selectiehendel van de automaat. Gelukkig is die optioneel.

Je zit natuurlijk erg hoog in de X7. Toch is dit niet waar je het meest aan moet wennen, noch zijn enorme carrosserielengte maar de koetswerkbreedte. Zelfs op Amerikaanse snelwegen moet je goed bij de les blijven om deze SUV binnen de markering van de rijbaan te houden. En ondertussen maakt de Lane Keeping assistent overuren. Dat deze voorziening standaard is, is dan ook meer dan welkom. Hetzelfde geldt voor de adaptieve cruisecontrole waardoor file rijden een volledig stressvrije exercitie is. Voorruitprojectie, LED koplampen en een achteruit rij camera (360 graden) zijn eveneens standaard.

Optioneel levert BMW op de X7 zogeheten Integral Active Steering en ook voor Executive Drive Pro actieve onderstel controle, vierwiel sturing plus actieve rol stabilisatie moet worden bijbetaald. Dat deze zaken leverbaar zijn, illustreert dat deze grote SUV vooral een auto is om zelf in te rijden, waarbij de bestuurder dan kan rekenen op veel Freude am Fahren. Dat is geen onmogelijke opgave aangezien de X7 zoals gezegd nauw verwant is aan de X5 die op zijn beurt als levensmissie heeft om de Porsche Cayenne het vuur na aan de schenen te leggen. Overhel neigingen in bochten worden in de BMW dan ook goed onder controle gehouden. Je kan wat dit betreft niks aan het toeval overlaten door de Sport modus te selecteren.

Het weggedrag van de X7 is voor een auto van dit formaat zelfs opvallend lichtvoetig. Dit betekent dat je als bestuurder het tempo fors kan opvoeren, al is het de vraag of passagiers die net hun beker Starbucks koffie aan het leegdrinken zijn daar blij mee zullen zijn. Toch worden grote oneffenheden in het wegdek dankzij de standaard luchtvering mooi glad gestreken. Zoiets is geen vanzelfsprekendheid aangezien de wielen standaard 21 inch groot zijn. Zelfs putdeksels doen geen afbreuk aan de grandeur die geassocieerd wordt met het rijden in zo’n grote SUV. De geluiddempende glaspartij waarmee de BMW standaard is uitgerust, zorgen voor auditieve rust aan boord. Al is dat geen remedie tegen de rol geluiden van de gigantische banden.

En de besturing voelt niet veel anders aan dan bij de X5, hetgeen een compliment is, maar ook een wat artificieel karakter verraadt. Adaptieve dempers, die standaard zijn, helpen om de carrosserie goed onder controle te houden, maar een voorwaarde is wel dat je dan niet de Comfort modus selecteert. Doe je dat niet, dan voelt de BMW lichter aan dan hij feitelijk is, zeker als je naast een vlotte ook een vloeiende rijstijl hanteert. Enkel tijdens het remmen en bij snelle richtingveranderingen merk je dat de X7 geen zebra is, maar een neushoorn. Maar de voorwielen vinden gemakkelijk grip, terwijl de xDrive vierwielaandrijving over het dynamische evenwicht waakt.

In xDrive40i uitvoering (118.495 euro) is de X7 niet overdreven snel, maar dat kan je ook niet verwachten van een auto die 2.320 kilo weegt. Desondanks kan je in 6,1 seconden op 100 km/u zitten, waarmee de BMW een halve tel sneller is dan de Mercedes-Benz GLS 400 4Matic. De topsnelheid bedraagt 245 km/u. De 6 cilinder lijn motor snort zeer discreet en vormt een uitstekend huwelijk met de soepel van verzet wisselende 8-traps automaat die graag een lagere versnelling opzoekt als daar behoefte aan is. Het maximale motorkoppel is al vanaf 1.500 toeren beschikbaar waardoor er al snel veel motorkracht beschikbaar is.

Amerikanen, Arabieren en Chinezen kunnen ook opteren voor de 530 pk sterke xDrive50i, maar deze versie komt niet naar Europa. Wel kunnen wij op termijn een extra snelle X7 M verwachten, evenals een stekkerhybride uitvoering. Dieselen kan in de xDrive30d (265 pk, 620 Nm, 115.350 euro, 227 km/u en 7,0 seconden) en in het topmodel M50d (400 pk, 760 Nm, 148.495 euro, 250 km/u en 5,4 seconden). Laatstgenoemde kan in 5,4 seconden de 100 km/u aantikken. Deze sportieve variant is standaard voorzien van vierwiel sturing, actieve rol stabilisatie en een intelligent sper differentieel tussen de achterwielen.

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

BMW heeft in de vorm van de X7 een prima allrounder voor het hoogste SUV segment ontworpen. Het is niet de meest elegante auto in zijn soort en tijdens het designproces was duidelijk weinig ruimte voor creativiteit, maar de foutloos afgewerkte nieuweling is uitstekend op zijn taak berekend. De X7 heeft een kolossaal formaat, maar daar krijg je veel ruimte en praktisch gebruiksgemak voor terug.

Toch is het begrijpelijk als welvarende SUV fans liever wat algehele verfijning en ergonomische perfectie inleveren in ruil voor een meer stijlvolle, warmere ambiance en de Range Rover prefereren. Die heeft toch een wat minder klinische uitstraling. Eveneens begrijpelijk is als andere SUV fans uiteindelijk de minstens net zo goed rijdende en meer handzame X5 prefereren. Die is ruim 22 mille goedkoper, al zal je het dan zonder de extra binnenruimte inclusief additionele (maar traag te bedienen) zitplaatsen, de royalere standaarduitrusting (luchtvering, gelaagd glas) en de gigantische grille moeten doen. Met name dat laatste kan de doorslag geven ...

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    4.2

Reageren is niet mogelijk.