Gemengde gevoelens bij Alfa Romeo Tonale

0

Op de autosalon van Genève steelt Alfa Romeo de show met de Tonale conceptstudie: een vooruitblik op een C segment SUV die het merk zal lanceren mét stekkerhybride aandrijving. Dit zou wel eens hét nieuwe volumemodel van het Italiaanse merk kunnen worden.

Het meest recente modellenoffensief van Alfa Romeo is geen onverdeeld succes. Aan de rijeigenschappen van de Giulia en Stelvio kan het niet liggen, maar zij hebben slechts kort voor een verkooppiek gezorgd. Eigenlijk een herhaling van het scenario dat zich eerder voordeed bij zustermerk Maserati dat aanvankelijk hoge verwachtingen had van de Ghibli en Levante.

Maserati gaat zijn verkoopgeluk volgend jaar zoeken met een kleiner model SUV die onder de Levante in het gamma moet komen en die zal worden gebaseerd op het Giorgio platform van de Giulia en Stelvio. Ook Alfa Romeo schakelt een tandje terug en zal met de Tonale actief gaan worden in het C segment. In deze prijsklasse heeft het merk momenteel (alleen) de Giulietta in de aanbieding, maar die heeft na 9 jaar veel van zijn glans verloren.

Net als Maserati zal Alfa Romeo voor haar nieuwe, kleinere model gebruik gaan maken van een platform van een zustermerk; in dit geval de bodemplaat van de Fiat 500X en Jeep Compass. En daar wringt de schoen: in conceptvorm ziet de Tonale (net als de Stelvio vernoemd naar een bergpas in Italië) er schitterend uit. Het is écht een Italiaanse schoonheid. Vooral de koplampen (met 6 losse pitten) die knipogen naar de exemplaren van de SZ, 159 en de Brera van weleer zien er gelikt uit.

Het frontdesign met driehoekige grille maakt de Tonale in één oogopslag herkenbaar als een echte Alfa Romeo. Ook de achterlichtunits zijn zondermeer merkkarakteristiek. Zaken als de Scudetto op de neus en de 21 inch Telediale lichtmetalen velgen, waar in dit geval banden van Pirelli omheen zitten, zijn natuurlijk typische Alfa Romeo kenmerken. De ontwerpers omschrijven de vorm van de flanken een verwijzing naar de Duetto en Disco Volante Spider, terwijl er ook inspiratie is opgedaan bij de GT Junior.

Maar de kans is groot dat de rijeigenschappen heel gewoontjes zullen zijn. In ieder geval niet op het niveau van die van de Giulia en Stelvio. Nu zijn er meer C segment SUV modellen die niet als een sportauto rijden. De Volvo XC40 zonder het dynamischere onderstel van de R-Design uitvoering bijvoorbeeld. Maar het Zweedse merk heeft qua sportiviteit geen reputatie hoog te houden. Alfa Romeo wel. Met een op de Fiat 500X en Jeep Renegade & Compass gebaseerde SUV begeeft het merk zich op glas ijs.

Dat Alfa Romeo gebruik gaat maken van bestaande techniek komt omdat zij haast heeft. Ook dat is een veeg teken. Het merk heeft een geschiedenis van niet goed uitontwikkelde modellen te vroeg lanceren. Zal zij dit keer de discipline hebben om de productieversie van de Tonale pas op de markt te brengen als alle puntjes op de i staan? De bedrijfscultuur belooft weinig goeds, want Fiat Chrysler Automobiles blunderde bij de facelift van de Renegade. De technici die aan de aandrijflijn van de nieuwe 1,3 liter turbobenzine versie (met standaard 6-traps DCT automaat) hadden gewerkt, bleken er bij het fijn slijpen met de pet naar gegooid te hebben.

Over aandrijflijnen gesproken: de Tonale wordt de eerste Alfa Romeo die aan de stekker zal gaan. Hij zal namelijk geleverd gaan worden het de plug-in hybride techniek die Fiat Chrysler momenteel voor de 500X en Renegade & Compass aan het ontwikkelen is. Hopelijk zal die aandrijflijn prettiger in de omgang zijn dat bovengenoemde 1,3 liter turbobenzine & 6-traps DCT combinatie. De Italianen maken nog geen details over de stekkerhybride techniek bekend, behalve dat de elektromotor op de achteras zal worden geplaatst. Dit betekent dat de Tonale PHEV standaard vierwielaandrijving krijgt.

Van het interieur van de Tonale Concept konden nog geen foto’s worden gemaakt, maar er zijn wel computertekeningen van Alfa Romeo zelf. Daarop is een dashboard te zien met een 12,3 inch digitale klokkenwinkel. Die zal zonder twijfel het productiestadium halen, evenals het centrale touch screen van 10,25 inch. Maar andere interieurdetails zoals de middentunnel zijn nog onvoldoende uitgewerkt. De over de portieren van de conceptstudie doorlopende vloeiende oppervlakken zijn voorzien van achtergrond verlichting. Te ingewikkeld, te duur en te onpraktisch om in productie te nemen.

Het multimediasysteem van de Tonale Concept heeft overigens 2 nieuwe functies: Alfista en Paddock. Het eerste wordt omschreven als een meeslepende Alfa Romeo Lifestyle ervaring. Je zou er zelfs VIP toegang mee krijgen tot speciale (race)evenementen, georganiseerde ritten en zo meer. De Paddock functie biedt toegang tot specifieke Alfa Romeo producten, kleding en accessoires. Voor beiden geldt dat het de bedoeling is dat de klant zijn portefeuille gaat trekken.

Kijkend naar de sterk dalende verkopen van Alfa Romeo, kan de Tonale eigenlijk beter vandaag dan morgen in de showrooms arriveren. Maar het zal minimaal een jaar duren voordat het ontwerp productierijp is. En met de frequent optredende vertraging bij modelintroducties door Alfa Romeo, misschien wel 2 jaar. Dan praten wij dus over 2021. Is de Tonale eenmaal klaar, dan zal hij de Giulietta gaan vervangen die al lang en breed aan zijn pensioen toe is. Alfa Romeo wil doorgroeien naar 400.000 verkopen op jaarbasis. Vorig jaar bleef de afzetteller steken op ongeveer 150.000 stuks. Het is dus cruciaal dat dit nieuwe instapmodel een succes wordt. Daarbij zal de Tonale aan de onderkant van het C segment gaan opereren, in de (prijs)klasse van de Mini Countryman en minder de Jaguar E-Pace zal gaan beconcurreren. Daarvoor heeft Alfa Romeo immers al de Stelvio.

Comments are closed.