Land Rover wint rechtszaak over namaak Evoque

0

Dat Chinese bedrijven een loopje nemen met intellectuele eigendomsrechten, is niets nieuws. In de Aziatische dictatuur worden technologie en uitvindingen gestolen dat het een lieve lust is. Regering en justitie knijpen een oogje dicht omdat er in China sprake is van een gemeenschappelijke agenda: wereldhegemonie. Als Westers bedrijf je verweren tegen misbruik heeft daarom een hoog ‘vechten tegen de bierkaai’ gehalte.

Land Rover voert al jarenlang een juridisch gevecht tegen het Chinese merk Land Wind. Dat produceert namelijk sinds 2015 een kloon van de succesvolle Range Rover Evoque, de X7. Eerdere gerechtelijke uitspraken waren steevast in het nadeel van het Westerse Land Rover. Een Chinese rechter beweerde met droge ogen dat de X7 helemaal niet op de Range Rover Evoque leek. Een uitspraak die veel protest oogstte, maar ook lachwekkend was. Het totale gebrek aan intellectueel eigendomsrecht in China is met name onder autoliefhebbers al jaren een doorn in het oog.

Sinds 2015 is er echter wel wat veranderd in de wereld. De Chinese manier van zaken doen ligt onder vuur. Niet alleen de Amerikaanse president Donald Trump is een fel criticus, maar ook in Europa wordt het handelen van China met argusogen bekeken. Het komt er op neer dat er nooit een sfeer van vertrouwen kan ontstaan als de regering en justitie van het land brutaal kopiërende bedrijven in eigen land een hand boven het hoofd blijft houden.

China merkt inmiddels dat er grenzen aan de (economische) groei zijn, tenminste als zij internationale rechtsregels met voeten blijft treden. En dus kiest de regering eieren voor haar geld. En omdat dat zij en de justitie in China communicerende vaten zijn, heeft een hogere rechtbank in Peking nu geoordeeld dat Land Rover wel degelijk een punt heeft. Die stelt dat er bij de X7 een 5-tal stijlelementen zijn aan te wijzen die 1:1 van de Evoque zijn overgenomen (hiermee wordt bedoeld dat beide SUV modellen op deze 5 punten niet van elkaar te onderscheiden zijn, hetgeen verwarring kan veroorzaken bij de consument). De Britten hebben met tevredenheid op de uitspraak gereageerd.

De vastberadenheid van Land Rover wordt dus beloond. Land Wind (een merk van de Jiangling Motor Corporation; JMC) moet als gevolg van de uitspraak van de hogere rechtbank de productie, verkoop en marketing van de X7 met onmiddellijke ingang staken en Land Rover een schadevergoeding betalen. Het bedrag is niet bekend. De Britten zullen de Beijing Chaoyang District Court dankbaar zijn, maar zij dienen zeker ook naar Trump een attentie te sturen. Die wil namelijk geen handelsakkoord met China tekenen als het land geen intellectueel eigendomsrecht respecteert.

Land Wind zal de productie van de X7 pas mogen hervatten wanneer zij de 5 betreffende styling kenmerken fundamenteel heeft gewijzigd. Dat kost tijd én geld, waardoor het niet zeker is of de Chinese autofabrikant die moeite überhaupt zal nemen aangezien de winstmarge op de X7 veel geringer is (die kost zonder belastingen omgerekend 14.000 euro; de Range Rover Evoque 40.000 euro). Bovendien heeft Land Rover inmiddels de tweede generatie van haar succesvolle SUV geïntroduceerd, dus nu nog een oud model bijschaven zou als mosterd na de maaltijd zijn.

Comments are closed.