Paradoxaal: test Audi SQ2

0

Waarom de korte test?

Tussen woorden en daden zitten bij autoproducenten circa 3 jaar. Soms korter, soms langer. De nieuwe Audi topman Bram Schot kondigde onlangs aan het modellengamma te willen versimpelen omdat de fabrikant uit Ingolstadt kostentechnisch boven zijn stand leeft. Maar de effecten van zijn beleid zullen pas over een aantal jaar merkbaar worden. Voorlopig kunnen Audi fans nog genieten van alle nieuwe modellen waarvoor de voorganger van Schot, Rupert Stadler, het licht op groen heeft gezet.

Wat voor auto is het?

De SQ2 is een significant snellere en sportievere versie van de Q2; vandaar de extra letter ‘S’. Hij hoort dus thuis in het rijtje van de S3 t/m SQ7 en heeft de kleinste SUV van Audi als basis. Al zou je dit model vanwege zijn relatief geringe carrosseriehoogte (1.508 mm) ook een hoge hatchback, of beter nog, een cross-over kunnen noemen.

Onder het hondenkopachtige snuitje van de SQ2 zit de befaamde 2.0 T(F)SI motor van de Volkswagen Groep. Die is leverbaar in diverse configuraties en bij deze Audi is de 4 cilinder turbomotor goed voor 300 pk en 400 Nm. In het Wolfsburger autoconcern wordt de motor vooral gebruikt voor C segment modellen (Audi S3 / TT-S, Cupra Ateca, Seat Leon Cupra, Volkswagen Golf GTI TCR / R), maar Audi monteert hem (ook) in de hiërarchisch lager gepositioneerde SQ2. Niet dat dit enig prijsvoordeel oplevert, want je betaalt liefst 61.110 euro voor deze B segment ‘SUV’. Ben jij op zoek naar de meest aantrekkelijke verhouding tussen prijs en vermogen, wacht dan tot de Volkswagen T-Roc R leverbaar wordt. Die heeft dezelfde krachtbron en gaat 51 à 52 mille kosten, zo verwacht Autointernationaal.nl .

De SQ2 is dus geen koopje, maar de prestaties mogen er zijn: de Audi zit in 4,8 seconden op 100 km/u en er is een begrenzer nodig om hem bij 250 km/u tot bedaren te brengen. Bij de prijs inbegrepen is ook een 7-traps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Daarmee is de SQ2 een unieke aanbieding, al is de later dit jaar leverbare Volkswagen T-Roc R volgens hetzelfde recept ontwikkeld en komt Mini met een 306 pk sterke topuitvoering van de Countryman. Zegt een klasse indeling jou niet zoveel, dan kan je voor globaal even veel geld (59.200 euro) de Cupra Ateca aanschaffen. Die heeft dezelfde techniek en is wel een échte SUV.

De standaarduitrusting van de SQ2 omvat een S sportonderstel, 18 inch lichtmetalen velgen, buitenspiegels in aluminiumoptiek en sportstoelen die zijn bekleed met een combinatie van leder en stof. Het interieur heeft een zwarte dakhemel en afwerkingaccenten van (geborsteld) aluminium. Via de Audi Drive Select knop kan de bestuurder de gewenste rij modus selecteren. Ook standaard zijn automatische airconditioning, een bestuurderinformatiesysteem met kleurendisplay, een armsteun tussen de voorstoelen, diefstalalarm, LED koplampen, idem achterlichten, dynamische richtingaanwijzers en trekhaakvoorbereiding.

Met het Pro Line Plus pakket (meerprijs 3.600 euro) kan de standaarduitrusting uitgebreid worden een afgevlakt sportstuur met schakelflippers, de Audi Virtual Cockpit (digitaal instrumentarium), het MMI Plus navigatiesysteem, een geluidsinstallatie van het huis, parkeersensoren achter en cruisecontrole. Speciaal voor dit topmodel is er het SQ2 exterieurpakket (meerprijs: 2.500 euro). Dit omvat het zogeheten optiekpakket zwart, zwarte buitenspiegels, een speciale dakspoiler, Quattro aanduidingen op de flanken, gedeeltelijk gepolijste 19 inch gegoten lichtmetalen velgen en uitlaatsierstukken in zwart/chroom.

Het SQ2 interieurpakket (meerprijs 2.500 euro) biedt zwarte fijn nappalederen bekleding met een binnenbaan in magmarood ruitstiksel, een grijze accentstreep en rode stiksels. De vloermatten met SQ2 logo zijn afgewerkt met rode contraststiksels. Ventilatieroosters met een rode ring maken ook onderdeel uit van het interieurpakket, evenals verlichte decoratielijsten en een sleutelcover met SQ2 logo.

Vink je alle drie bovengenoemde pakketten aan, dan wordt het factuurbedrag dus 70.000 euro. En dan hebben wij het nog niet gehad over het grote aantal individuele opties dat beschikbaar is voor de SQ2, zoals diverse lichtmetalen velgen, onder meer van Audi Sport. Zelfs een carrosseriekleur naar wens behoort tot de mogelijkheden. Kortom, voor de prijs van een dik aangeklede SQ2 kan je dus bijna een Porsche Macan kopen …

Is het wat?

Stap je in, dan stelt de SQ2 in eerste instantie wat teleur. Dat komt vooral door het dashboardontwerp, dat kan worden omschreven als “vorige generatie Audi”. Ook is er voor een meer dan 60.000 euro kostend premium product net even te veel hard plastic gebruikt voor de afwerking van de boordplank. De uitstraling is daardoor beslist B segment. En dat zijn doorgaans auto’s die 20.000 euro kosten. Gelukkig is de multimedia installatie wel van topkwaliteit.

Maar het chagrijn over de tegenvallende interieurambiance verdwijnt zodra je gaat rijden. De SQ2 biedt namelijk ongelooflijk veel grip. Dat is (natuurlijk) te danken aan de Quattro vierwielaandrijving die constant vermogen en koppel herverdeelt over de vooras en achteras ten behoeve van maximale tractie en stabiliteit. Zodra de neuspartij naar onderstuur gaat ruiken, zal tot 100 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen gaan. Dat vergroot de handelbaarheid van de SQ2, al merk je in de praktijk geen verschil van dag en nacht. Het is wel duidelijk dat Audi vaker met het vierwielaandrijving bijltje gehakt heeft.

De zogeheten EA888 motor voelt in de SQ2 bijna net zo potent aan als in de Golf R. Na initieel wat vertraging accelereert de Audi met een gespierde verbetenheid en gaat daarmee door tot de toerentalbegrenzer bij 6.500 krukasomwentelingen ingrijpt. Tegelijkertijd valt de 1.510 kilo zware SQ2 ook relaxt schakellui te rijden, want het maximale koppel is tussen de 2.000 en 5.200 toeren beschikbaar. Dit betekent dat er altijd sprake is van vrijwel instant acceleratie, ongeacht de gekozen versnelling van de automaat. Dat maakt het rijden in deze snelle Audi relaxt, maar ook een tikkeltje saai. Gelukkig zorgen de 4 uitlaatpijpen ten alle tijden voor akoestisch genot.

Minder indrukwekkend is helaas de onderstel afstemming. Hoewel de stuggere dempers en de verkleinde grondspeling de overhelneigingen grotendeels in de kiem weten te smoren, heeft dit ook geleid tot een onrustig veerkarakter. Dat is met name in de stad irritant, maar ook bij hogere snelheden blijft de SQ2 te veel in beweging om als comfortabel bestempeld te kunnen worden. De Volkswagen Golf R heeft een duidelijk verfijndere onderstelafstemming, met als gevolg meer rust aan boord.

In de Golf R hebben achterpassagiers bovendien meer ruimte dan in de SQ2. Qua bagageruimteformaat wint de Audi het weliswaar van het model van het moederbedrijf, maar slechts fractioneel (355 versus 340 liter).

Maar goed, voor een sportieve auto is zoiets natuurlijk niet doorslaggevend. Een struikelblok kan wel de te hoge zitpositie in de SQ2 zijn, waardoor je als bestuurder slechts beperkt bij het rijden wordt betrokken. Daarnaast steunen de stoelen onvoldoende en is de besturing teleurstellend gevoelloos.

Kortom, heb jij benzine in jouw bloed, dan ben jij dus beter af met de Golf R. Die rijdt beter, is bovendien marginaal goedkoper (61.045 euro), royaler uitgerust en fractioneel sneller (0-100 km/u in 4,7 seconden).

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Audi heeft gelijk als zij maximaal wil profiteren van de huidige SUV trend en daarop ook inspeelt met een extra snelle versie van de Q2. Reken maar dat er een dikke winstmarge op dit model zit. Bovendien is de SQ2 een uitstekende imagobouwer voor de modelreeks: er zullen jaarlijks duizenden Q2 kopers zijn die hun 1,0 of 1,5 liter exemplaar net zo sportief willen aankleden.

Voor Audi en topman Bram Schot snijdt de SQ2 dus hout, maar doet deze auto dat ook voor de consument? Niet voor diegenen die weten wat er in de wereld te koop is. Voor hen is duidelijk dat de Volkswagen Golf R meer rij plezier biedt, terwijl de 'SUV beleving' in de Cupra Ateca veel groter is. Los hiervan is er ook wat te zeggen voor uitstel van de koopbeslissing tot er test verslagen zijn van de Volkswagen T-Roc R. Die zal qua sportiviteit (vermoedelijk) niet onder doen voor de SQ2, maar wordt gegarandeerd goedkoper en is zondermeer ruimer.

  • 7
  • User Ratings (13 Votes)
    2.7

Comments are closed.