Prijs vergelijking Morgan Plus Six

0

Op de autosalon van Genève zorgde Morgan begin deze maand voor een schokgolf door de revolutionair Plus Six te presenteren. De nieuweling oogt weliswaar heel klassiek, maar hij is voorzien van een turbomotor, een digitaal display én automatische lichten. Voor een Morgan is dit ongekend. Dat geldt ook voor de toepassing van aluminium.

Vrees niet: de Speed Six is nog steeds van hout, maar er is aluminium gebruikt om het chassis te versterken. Dat is nu 2 keer zo stijf dan bij ‘conventionele’ Morgan modellen. Wat niet veranderd is, is het lage gewicht. Op zich logisch, want ook de Speed Six doet het zonder vast dak en beschikt over lichte koetswerkpanelen. De Morgan legt daardoor slechts 1.075 kilo in de weegschaal. Het nieuwe onderstel is 100 kilo lichter dan het oude platform waarvoor nog geen aluminium werd gebruikt.

Ook onder de motorkap vond er een revolutie plaats, want daar monteert Morgan voortaan een geblazen 3,0 liter 6 cilinder lijnunit. Het blok is afkomstig van BMW en goed voor 340 pk en 500 Nm. Voor verstokte Morgan rijders zal zo’n turbomotor beslist even wennen zijn na het tijdperk van de atmosferische 4,4 liter V8. Je kan deze wijziging interpreteren als een trendy vorm van downsizing.

Ook de automaat is van BMW afkomstig, althans van diens vaste leverancier ZF, getuige de merkkarakteristieke selectiehendel op de middentunnel. Met deze aandrijflijn kan de Speed Six de sprint naar 100 km/u in 4,2 seconden afronden. Een snelheidbegrenzer zit er niet op, zodat je vervolgens maximaal 267 km/u kan aantikken op de teller. De Morgan beschikt over 2 verschillende rij modi, maar die veranderen alleen de reactiesnelheid op de pedaalcommando’s.

De detonerende selectiehendel voor de automaat mag in de Morgan dan als een tang op een varken slaan, er zijn ook redenen om blij te worden van het nieuwe interieurontwerp. Zo is het dashboard nu meer naar de bestuurder gericht. Bovendien zorgen het nieuwe platform voor 200 mm extra beenruimte. De capaciteit van de kofferbak groeit zelfs met 31 procent.

Optisch blijft de Speed Six trouw aan de charmante naoorlogse Britse stijl van het merk. Desondanks is 99 procent van de onderdelen nieuw. De Morgan van de toekomst met de motor van onder andere de BMW Z4 en de Toyota Supra gaat in Nederland 121.700 euro kosten. Morgan verwacht jaarlijks circa 300 stuks van de Plus Six te bouwen. Dat gebeurt nog steeds op de ‘ouderwetse’ manier met ruimte voor veel personalisatiemogelijkheden.

MorganChevroletFord
Plus SixCamaro ConvertibleMustang Convertible
6.2 V8 TouringGT 5.0 V8 AT10
121.700 euro117.862 euro119.060 euro
JaguarNissanPorsche
F-Type Convertible370Z Roadster718 Boxster
3.0 V6 340 pk Aut.Connect Pack Aut.GTS PDK PSAM
121.070 euro114.550 euro110.807 euro

Het Britse Morgan kennen wij als een excentriek buitenbeentje. Niet alleen omdat de tijd geen vat lijkt te hebben op de vormgeving of het gebruik van hout voor de basisconstructie, maar ook vanwege het gezapige tempo waarin nieuwe modellen worden gepresenteerd. De laatste nieuwe Morgan was de Aero 8. Die is inmiddels 19 jaar op de markt, maar nu toch echt toe aan zijn pensioen.

Comments are closed.