Ford Fiesta en Focus dankzij hybride techniek 155 pk sterk

0

Het heeft even geduurd, maar Ford is zijn elektrische modellenoffensief gestart. De Fiesta en Focus nemen daar in milde hybride vorm ook aan deel. Bij beide modellen krijgt de 1.0 EcoBoost benzinemotor elektrische ondersteuning.

De milde hybride techniek betreft een slimme starter/generator die tevens dienst doet als elektromotor. Hij vervangt de dynamo en ondersteunt de 1.0 Ecoboost benzinemotor bij het wegrijden en accelereren, waardoor de Fiesta en Focus vloeiender en vlotter versnellen. De benodigde stroom wordt verkregen uit een extra lithium/ion accu, namelijk een 48 Volt boordnet exemplaar waarin remenergie wordt opgeslagen.

De elektromotor ondersteunt de Fiesta en Focus met 50 Nm trekkracht bij het accelereren vanuit stilstand, maar kan ook 20 Nm extra leveren als de bestuurder al rijdend om extra prestaties vraagt. Het motorvermogen bedraagt liefst 155 pk. Die relatief hoge output is te danken aan het feit dat Ford dankzij de milde hybride ondersteuning een grotere turbo kan monteren.

Het verbruik en de CO2 uitstoot van de milde hybride versies van de Fiesta en Focus liggen marginaal lager: het gaat respectievelijk om 4,7 à 4,9 liter benzine per 100 km en een emissiewaarde van 106 à 112 gram/km. De laagste cijfers hebben opvallend genoeg geen betrekking op de Fiesta, maar op de Focus. Ford start begin 2020 met de levering van de milde hybride uitvoeringen van de Fiesta en Focus 1.0 Ecoboost. De prijzen zijn nog niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.