Ford Puma moet EcoSport doen vergeten

0

Ruim een week geleden maakte Ford bekend dat de Puma een comeback maakt. Dit keer niet als compact, betaalbaar coupémodel maar als B segment cross-over. Hoewel het carrosserieconcept dus totaal anders is, bezweert Ford dat de nieuwe Puma net zo atletisch en begerenswaardig wordt als het origineel.

In zijn nieuwe gedaante arriveert de Puma eind dit jaar in de Ford showrooms. Hij gaat dan concurreren met andere B segment cross-over modellen zoals de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross. Ford heeft voor deze taak weliswaar ook de EcoSport in haar gamma, maar dat model kunnen wij gerust als ‘incompetent’ bestempelen. Met het ruimteaanbod en de rijeigenschappen is niks mis, maar het ‘derde wereld land uiterlijk’ spreekt Europeanen niet aan. De vele facelifts van de EcoSport doen daar niks aan af.

Betekent dit dat de dagen van de EcoSport nu geteld zijn? Ford bezweert dat dit niet het geval is, hoewel de 4,20 meter lange Puma op dezelfde productielijn in het Roemeense Craiova gebouwd gaat worden. De nieuweling moeten wij volgens de fabrikant zien als een sportiever, stijlvol alternatief voor de EcoSport. Net zoals BMW naast de X1 ook de X2 levert: beide hebben dezelfde basis, maar de doelgroep is verschillend. Door identieke techniek in diverse verpakkingen aan te bieden, kan Ford kosten besparen. En dat is hard nodig om uit de kosten te komen.

De nieuwe Puma zal worden gebaseerd op het onderstel van de Fiesta. Kenners weten dan direct dat het qua rij plezier wel snor zal zitten in deze nieuwe Ford. Op de computertekening is duidelijk te zien dat de nieuwe Puma een sterke familiegelijkenis vertoont met de kersverse Kuga. Dat is een bewuste keuze van Ford. Enerzijds omdat de Puma hiermee ‘automatisch’ over een volwassen uitstraling beschikt (hij lijkt immers op een grotere auto) en anderzijds omdat de Kuga anders dan de EcoSport wél een verkoopsucces is. En daar mag de nieuwe Puma best een stukje op mee liften.

De koplampen zijn relatief hoog geplaatst. Anders gezegd: zij zitten niet op een kwetsbare plek. De nieuwe Puma, waarmee de pers al komende zomer zal kunnen rijden, communiceert daarmee dat hij tegen een stootje kan en een robuust karakter heeft; een eigenschap die zondermeer in de smaak zal vallen bij cross-over fans. Onder de kap zit bij de duurste uitvoering de nieuwe 1.0 Ecoboost turbobenzinemotor met milde hybride techniek en een lithium/ion accu. Met 155 pk is die versie even krachtig als de duurste DS 3 Crossback.

Om met de Mini Countryman de Puma qua vermogen te verslaan, dan zal je de veel prijzigere Cooper S 2,0 liter uitvoering moeten aanschaffen. Overigens zal Ford deze rivaal met de ST uitvoering gaan beconcurreren. Die krijgt de 200 pk sterke 1,5 liter motor van de Fiesta onder de kap. Dergelijk vermogen hoef je in een Captur, Arona of T-Cross niet te verwachten! En met een prijs van circa 37 mille belooft de Puma ST ook nog eens heel schappelijk geprijsd te worden. Kortom, de nieuwe Ford lijkt een heel aantrekkelijke prijs:prestatie verhouding te gaan bieden. En dankzij de milde hybride techniek kan de koper rekenen op keurige verbruik/emissie cijfers. Het is een mes wat aan 2 kanten snijdt, want de margerijke Titanium, ST-Line, Vignale en ST uitvoeringen betekent dat Ford van de Puma financieel veel wijzer gaat worden dan van de EcoSport.

Voor diegenen die niet op 155 pk (en 240 Nm) of 200 pk (en 290 Nm) zitten te wachten, zal de Puma ook besteld kunnen worden in een gewone 1.0 Ecoboost uitvoering. Autointernationaal.nl verwacht dat de basisversie circa 25.500 euro gaat kosten. Dat is voor een B segment cross-over niet weinig, maar de koper kan zoals gezegd rekenen op bovengemiddeld goede rijeigenschappen, een grote kofferbak (456 liter) en een completere uitrusting dan de Volkswagen T-Cross standaard biedt. En dan heb je ook nog eens een auto met een naam met een coupéverleden!

Comments are closed.