Mercedes-Benz twijfelt over vervolg X-klasse

0

Mercedes-Benz ziet af van haar voornemen om de X klasse in Argentinië te gaan produceren voor lokale verkoop. Uit marktonderzoek zou bij nader inzien gebleken zijn dat er aldaar geen markt is voor een premium pick-up. Dit betekent dat Spanje vooralsnog de enige geboortegrond voor de X klasse blijft.

Tijdens de introductie van de X klasse, nu een kleine 2 jaar geleden, liet Mercedes-Benz weten dat haar pick-up niet alleen in het Spaanse Barcelona bij Nissan gebouwd zou gaan worden, maar dat het model ook in het Argentijnse Córdoba in de Renault fabriek het levenslicht zou gaan zien. Die plannen zijn nu dus gewijzigd. ‘Das Haus’ zal de X klasse, de duurdere broer van de Nissan Navara en de Renault Alaskan, wel in Chili blijven verkopen, maar daarbij gaat het om de uit Spanje geïmporteerde versie.

Door het wegvallen van de Argentijnse productieplannen is de kans kleiner geworden dat de X klasse een vervolg krijgt. Er blijkt mondiaal dus een minder grote afzetmarkt te zijn voor een pick-up met Mercedes-Benz logo. Daarmee komt ook de samenwerking tussen het Daimler concern en de Renault – Nissan alliantie verder op de tocht te staan. Ook de Smart Forfour (op basis van de Twingo) krijgt namelijk geen vervolg. Eerder sneuvelden al plannen voor een tweede generatie Infiniti Q30 / QX30 op basis van de Mercedes-Benz A klasse en GLA. De luxedochter trekt zich terug uit Europa en daarom is er geen behoefte meer aan een instapmodel met Duitse techniek.

Op kort termijn heeft Renault nog wel profijt van de samenwerking, want haar versie van de betreffende pick-up, de Alaskan heeft meer laadvermogen gekregen dankzij de nieuwe multi-link achterwielophanging die eerder alleen voor het Mercedes-Benz derivaat werd gebruikt. Voorheen mocht er net geen 1.000 kilo in de Fransman worden vervoerd, maar de limiet is nu verhoogd met 127 à 146 kilo (afhankelijk van de uitvoering). De toename is dus te danken aan de as die in essentie aanvankelijk alleen te vinden was onder de X klasse die uit dezelfde fabriek rolt.

Het samenwerkingshuwelijk tussen Renault – Nissan enerzijds en Daimler anderzijds is een gevolg van de goede klik die de topmannen Carlos Ghosn (rechts op de foto) respectievelijk Dieter Zetsche (links) met elkaar hadden. Maar de eerste zit in de gevangenis en de ander binnenkort achter de geraniums. De man met de opvallende snor geeft de fakkel door aan Ola Källenius en zoals bekend hebben nieuwe bezems de onbedwingbare neiging erg schoon te vegen. De nieuwe baas van Daimler wil zich profileren met een grotere winstgevendheid voor het autoconcern, om zo een lieveling van beleggers te worden. Källenius wil dat bereiken door voor 6 miljard euro bij de personenwagendivisie te gaan bezuinigen. Dit betekent dat projecten met onvoldoende rendementsperspectief kunnen sneuvelen. En het lijkt er op dat de X klasse in de hoek zit waar de klappen gaan vallen.

Smart mag wel door naar de volgende ronde, maar enkel en alleen omdat de helft van de aandelen van dit stadsautomerk zijn verkocht aan het Chinese Geely. Het label zal nu een doorstart gaan maken vanuit China. De Smart fabriek in Frankrijk zal door Daimler gebruikt gaan worden voor de productie van de EQ A, een compacte elektrische auto. Renault is over het opzeggen van dit deel van de samenwerking overigens niet rouwig omdat de Twingo in zijn huidige vorm (met de motor achterin en een zodanig korte neuspartij dat veel vrouwen zich er niet veilig in voelen) geen succes is.

Blijft over de Citan. Je weet, wel de premiumversie van de Renault Kangoo. Op zich verkoopt die bestelwagen redelijk, maar ook voor dit Mercedes-Benz model geldt: als er nauwelijks wat aan de strijkstok blijft hangen, dan is het onder regie van Källenius snel ‘einde oefening. In het kader van de samenwerking tussen de Frans / Japanse alliantie en Daimler vond er ook een wederzijds aandelenparticipatie plaats. Het is niet bekend of de nieuwe topman van het Duitse autoconcern dat pakket nu wil verkopen.

Daimler zag haar brutowinst in het eerste kwartaal scherp dalen, namelijk van 3,3 naar 2,8 miljard euro; een terugval van 15 procent. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz verkocht met 773.800 exemplaren 4 procent minder personenwagens, maar wist de omzet dankzij gemiddeld hogere prijzen met 39,7 miljard euro toch op vrijwel hetzelfde niveau te houden als in de eerste 3 maanden van 2018. Door grotere voorraden viel de kasstroom 2 miljard euro negatief uit, terwijl er een jaar geleden nog een positief saldo van 1,8 miljard euro was.

Ola Källenius, Mitglied des Vorstandes der Daimler AG, zuständig für Mercedes-Benz Cars Vertrieb, bei der Präsentation des SLC auf der Mercedes-Benz und smart Presse¬konferenz in Detroit.
Ola Källenius, Member of the Board of Daimler AG, responsible for Mercedes-Benz Cars Marketing and Sales, presenting the SLC at the Mercedes-Benz and smart press conference in Detroit.

Voor Källenius (foto) is de boodschap duidelijk: Zodra hij volgende maand het CEO stokje overneemt, zal hij ingrijpende maatregelen gaan nemen om de bedrijfseconomische doelen voor 2019 alsnog te kunnen halen. Daarbij moet niet alleen de fusie van de mobiliteitsdiensten met die van de BMW Groep vruchten gaan afwerpen, maar wordt er ook veel verwacht van de nieuwe GLE. Deze SUV had onderhand al lang en breed stevig op de verkooprails moeten staan, maar door problemen bij de productie (en dan met name het nieuwe platform) is de marktlancering vertraagd.

Reageren is niet mogelijk.