Autointernationaal.nl heeft het al diverse keren geschreven: door de transitie naar (deels) elektrisch rijden worden de kaarten in de autowereld herschud. De oversteek naar Europa van de Ford Explorer is daar een voorbeeld van.
De Explorer is geen nieuw Ford model maar een SUV type dat al sinds 1991 bestaat. In de afgelopen decennia zagen de Amerikanen echter geen brood in verkoop in Europa omdat enerzijds een dieselversie ontbrak en anderzijds de benzine-uitvoeringen te onzuinig waren, hetgeen zich rechtstreeks vertaalde in een oncompetitief hoge CO2 uitstoot (en in Nederland een BPM bedrag waarmee de Explorer zich uit de markt zou prijzen).
Ook andere autofabrikanten wensten met hun grote SUV modellen hun handen niet te branden aan de Europese automarkt. Voorbeelden zijn de eerder deze week geteste Kia Telluride, de Mazda CX-9 en de Subaru Ascent. En bij een andere marktsituatie zou Honda wellicht overwogen hebben om haar premium label Acura in Europa te lanceren, waarbij de ruggengraat dan gevormd zou worden door de SUV modellen MDX en RDX. Voor al deze voorbeelden geldt: er kan met deze auto’s niet worden ingespeeld op de populariteit van dieselaandrijving en tegelijkertijd ontbreekt een zuinige (stekker)hybride uitvoering.
Maar het zijn andere tijden. Porsche denkt vandaag de dag dat er ook zonder dieseluitvoeringen in Europa een gezonde businesscase is voor haar Macan en Cayenne. De laatste kan bovendien geleverd worden in stekkerhybride uitvoering. Porsche lijkt niet verkeerd gegokt te hebben: in maart steeg de gezamenlijke verkoop van beide SUV modellen in Nederland van 39 exemplaren (2018) naar 164 stuks (2019). Dat is een afzetstijging waar zelfs Tesla jaloers op is.
Ford denkt dat er nu alsnog zaken te doen valt met de Explorer in Europa. Afgelopen jaren werd namelijk een compleet nieuwe (6de) generatie voorgesteld en deze meer dan 5 meter lange SUV (de best verkopende 7-zitter van Noord Amerika) wordt ook leverbaar met stekkerhybride aandrijving. De Explorer komt in deze vorm in de eerste helft van 2020 naar Nederland. De grote SUV komt boven de Edge in het gamma en biedt plaats aan 7 personen. Ford geeft voor de uitvoering met stekkerhybride aandrijflijn een gemiddeld benzineverbruik op van 3,4 liter per 100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van 78 gram/km; een emissiewaarde die vrijwel vergelijkbaar is met die van de Toyota Prius. Ford kan hiermee in Nederland de BPM belasting binnen de perken houden, waardoor de Explorer gunstig geprijsd belooft te gaan worden.
Het vermogen van de Explorer Plug-in Hybrid is indrukwekkend: 450 pk. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het koppel. Dat bedraagt liefst 840 Nm. Deze waarden zijn te danken aan de combinatie van een elektromotor en een 350 pk sterke 3.0 V6 EcoBoost turbobenzine krachtbron. Het geheel is gekoppeld aan een 10-traps automaat. De 100 pk sterke elektromotor wordt gevoed door een 13,1 kWh lithium/ion accupakket, waarmee de Explorer over een afstand van maximaal 40 kilometer volledig elektrisch kan rijden. De batterijen set wordt onderweg geladen doordat het systeem energie terugwint bij het remmen. De accu kan ook geladen worden via een stekkeraansluiting in het linker spatbord. Het PHEV systeem heeft 4 rij modi, te weten EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. Hiermee kan de bestuurder kiezen hoe de aandrijflijn zijn werk moet doen. In de rij modus EV Auto ondersteunt de elektromotor de V6 unit met de tijdens de rit teruggewonnen remenergie om brandstof te besparen.
Ford belooft dat de achterste 2 zitplaatsen van de meer dan 5 meter lange en bijna 2 meter brede Explorer goed bereikbaar zijn, doordat de stoelen op de tweede rij eenvoudig naar voren geklapt kunnen worden. De 6de en 7de zitplaats zijn niet alleen geschikt voor kinderen: volgens Ford hebben ook volwassenen daar voldoende ruimte. Alle achterzetels kunnen platgelegd worden (met EasyFold op de tweede zit rij en PowerFold functie voor de achterste exemplaren), waarna er een laadruimte met een vlakke vloer en een inhoud van 2.274 liter ontstaat.
De Explorer wordt het nieuwe vlaggenschip van Ford in Europa. Zoals het betaamt van een dergelijk model is hij voorzien van zo’n beetje alle toeters en bellen die je maar kunt bedenken. Zo is de SUV uitgerust met semi-autonome rij functies, zoals adaptieve cruisecontrole met Stop & Go functie, verkeersbordenherkenning, een rijbaan assistent (met Lane Centring & Keeping) en de parkeerhulp Active Park Assist. Op de middenconsole bevindt zich een rij standenknop met 7 verschillende instellingen voor de vierwielaandrijving (Normal, Sport, Trail, Tow/Haul, Eco, Deep Snow en Sand). De kans op ongelukken wordt geminimaliseerd met het Blind Spot Information systeem met Cross Traffic Alert, Reverse Brake Assist, Pre-Collision Assist met voetganger & fietser detectie en Evasive Steering Assist.
Het SYNC 3 multimediasysteem is voorzien van een 10,1 inch aanraakscherm met ondersteuning via een applicatie. De teller unit is een 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel. De Ford heeft standaard verder een B&O geluidsinstallatie van 800 watt met 12 speakers, verwarmbare plus koelbare 10-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen, verwarming voor de zetels op de tweede rij, een inductielader voor telefoons, een verwarmbaar stuurwiel, oprolbare zonwering bij de tweede zit rij en privacy glas. Het interieur is door Ford voorzien van 12 bekerhouders. Optioneel levert Ford een Ford Pass Connect waarmee passagiers met maximaal 10 apparaten onderweg kunnen internetten via een wifi hotspot.
Ford gaat de Explorer in ons land alleen leveren als sportief uitgeruste ST-Line (elders in Europa zal hij ook te koop zijn als luxueuze Platinum Line) met hoogglans zwarte details in op grille plus bagageklep, idem sierlijsten en zwarte 20 inch lichtmetalen velgen. In het interieur past Ford rode stiksels voor de stoel/vloer bekleding toe, maar monteert zij ook een sportstuurwiel met afgevlakte onderzijde en sierlijsten met carbonlook. De prijs worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt. Zoals in de titel van dit artikel al is verwoord, dient vooral Land Rover (met de Discovery) zich zorgen te maken.
Werp één blik op de frontpartij van de Explorer en je ziet waarom. Maar Land Rover is ook om andere redenen een belangrijke prooi. Voor veel Britten is Ford (nog steeds) ‘nationaal erfgoed’. Dit betekent dat dit merk dezelfde thuisbasis heeft als Land Rover; een niet onbelangrijke troef in een land waar het nationalisme sinds de Brexit discussie naar nieuwe hoogten is gestegen. Diezelfde Brexit discussie en de daarmee samenhangende kwakkelende autoverkopen in eigen land heeft Land Rover ook financieel verzwakt. Het merk geldt als aangeschoten wild en heeft samen met Jaguar een beroerde kredietwaardigheid. Indien de verliezen aanhouden, dan is de kans groot dat moederbedrijf Tata Motors passende maatregelen zal nemen.
Betekent dit dat de Explorer in een gespreid bedje terecht komt? Allesbehalve. De techniek, afmetingen en uitrusting mogen dan nog zo indrukwekkend zijn, het autokerkhof ligt vol met bij hun introductie op papier veelbelovende grote modellen van volumemerken die door de consument met de nek werden aangekeken (Fiat 130, Honda Legend, Opel Senator, Peugeot 605). Zij bleken niet te beschikken over voldoende status; een eigenschap waarin de premium fabrikanten grossierden. Dat is anno 2019/2020 niet anders. Het verklaart mede waarom de Ford Edge er verkooptechnisch niet aan te pas komt in Europa.
De Range Rovers zijn dus niet perse ten dode opgeschreven. Maar de laagwaardigere Discovery van Land Rover loopt wel degelijk risico klanten te verliezen aan de Amerikanen. Helemaal als Ford voor een select aantal fraaie showrooms gaat zorgen voor de Explorer met zijn trekgewicht van 2.500 kilo en standaard Hill Descent Control om wegrijden in het terrein makkelijker te maken waar je geen Ka+ koper tegenkomt. De Mustang heeft natuurlijk al het pad geëffend!