Porsche Cayenne Coupé moet het tij keren

0

Porsche heeft in het eerste kwartaal wereldwijd 55.700 auto’s afgeleverd. Dat is 12 procent minder dan een jaar eerder. Alle hoop is nu gericht op de Cayenne. Van deze SUV gingen in de periode januari t/m maart 18.310 exemplaren over de toonbank; een groei van 35 procent. Porsche verwacht dat de Coupé versie voor nog meer klanten zal zorgen.

“Het jaar is moeilijk begonnen voor ons en voor de hele autosector”, zegt verkoop en marketing directeur Detlev von Platen. Hij stelt dat de overgang naar het nieuwe WLTP regime en de problemen rond benzinepartikel filters Porsche ook in de eerste 3 maanden van het jaar veel aandacht hebben gekost. Bovendien was het verkoopbegin van 2018 juist bijzonder sterk, zodat de cijfers volgens Von Platen enigszins vertekend zijn. De Macan was de bestverkochte Porsche met 19.795 registraties.

Geografisch gezien moest Porsche vooral inleveren in Europa, waar het bovengenoemde WLTP probleem speelt. Daar werden niet meer dan 14.004 auto’s verkocht; een daling van 32 procent. De Duitse thuismarkt nam daarvan 5.497 exemplaren voor haar rekening, hetgeen 34 procent minder was dan in dezelfde periode van 2018. Pijnlijk was dat Tesla in het hol van de leeuw in maart bijna even veel auto’s wist te verkopen, namelijk 2.367 exemplaren. De afzetteller van Porsche eindigde niet veel hoger, namelijk op 2.723 registratie. In Zuffenhausen legt men momenteel de laatste hand op het antwoord op Tesla, de Taycan, maar de verkopen van deze elektrische sportsedan zullen pas in 2020 op gang komen.

Ook in China deed Porsche het minder goed met een verkoopdaling van 10 procent naar 16.890 auto’s. Dit kwam door een afzwakkende markt en terughoudendheid van kopers door een voor april aangekondigde BTW verlaging. Hoewel het sinds kort toegestaan is om in dit Aziatische land een fabriek te openen zonder lokale joint venture partner, heeft het Duitse merk daarvoor geen plannen. “Onze klanten willen geen in China gebouwde Porsche”, aldus Von Platen (foto).

Groei was er wel in de Verenigde Staten, waar 15.024 auto’s van Porsche uit de showrooms rolden. Dit betekende een afzetstijging van 8 procent. Porsche toont momenteel op de autotentoonstellingen van New York en Sjanghai de Coupé versie van de Cayenne. Dit model arriveert in mei in de showrooms. Voor de rest van 2019 wordt gemikt op een lichte groei van de verkopen. Naast de nieuwe Cayenne Coupé verwacht Von Platen ook veel van de jongste generatie 911: “Daar is veel vraag naar en dat stelt ons in staat optimistisch naar de toekomst te kijken”. In september volgt de wereldpremière van de productie-uitvoering van de Taycan.

Comments are closed.