Prijsindicatie Audi S6 en S7 Sportback

0

Audi heeft de nieuwe S6 en S7 gepresenteerd. Die is voorzien van een 350 pk en 700 Nm sterke 3.0 V6 TDI motor met elektrische compressor en 48 Volt systeem. Dankzij tal van S accenten is ook het uiterlijk zeer sportief. Verder heeft Audi het onderstel grondig aangepakt.

Een primeur in de nieuwe S6 en S7 Sportback is de toepassing van een elektrische compressor in combinatie met een 48V elektrisch systeem. Daarmee komt het 3.0 V6 TDI blok, dat slechts 190 kg weegt, tot een maximaal vermogen van 350 pk en een koppel van 700 Nm (beschikbaar tussen de 2.500 en 3.100 toeren). Een 8-traps Tiptronic automaat en Quattro vierwielaandrijving zijn standaard.

De elektrische compressor van de V6 TDI ondersteunt de traditionele turbo op het moment dat de uitlaatgasstroom nog niet krachtig genoeg is. Hij reageert razendsnel (minder dan 250 milliseconden) en is actief tot een toerental van 1.650 omwentelingen. Zo voorkomt hij het vermaledijde turbogat. In de praktijk betekent dit volgens Audi een zeer snelle respons en volop kracht voor onder meer snelle inhaalacties. Ook hoeft er minder vaak teruggeschakeld worden. De S6 sprint in 5,0 seconden naar 100 km/u (S7 Sportback 5,1 tellen). De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Mild hybride technologie (MHEV) draagt bij aan een zo gunstig mogelijk verbruik. Het 48V systeem bestaat uit een BAS (Belt Alternator Starter) en een 10 Ah lithium/ion batterij. Het BAS kan bij afremmen tot 8 kW aan vermogen terugwinnen. Deze energie wordt opgeslagen in de batterij. Dit systeem maakt het mogelijk om maximaal 40 seconden te ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor. Onder dagelijkse omstandigheden is volgens Audi op deze manier een brandstofbesparing van 0,4 liter per 100 km te realiseren.

Quattro permanente vierwielaandrijving met variabele aandrijfkrachtverdeling is standaard. Wielselectieve Torque Control draagt evenals Progressive Steering volgens Audi bij aan een dynamisch weggedrag. Ook vierwiel besturing is beschikbaar. Bij lage snelheid zorgen tegensturende achterwielen dan voor extra wendbaarheid; het verkleint de draaicirkel met 1,1 meter. Bij snelheden boven 60 km/u draaien de achterwielen mee (2 graden) met de voorwielen. Het resultaat is extra stabiliteit.

Het 20 mm (10 mm voor de S7 Sportback) verlaagde S onderstel met Damping Control is standaard. Adaptieve luchtvering met keuze uit 3 settings, waaronder ‘Comfort’, is optioneel. Dat geldt ook voor een sportdifferentieel. Het Electronic Chassis Platform (ECP) stuurt het onderstel aan op basis van de via Audi Drive Select gekozen setting.

Optioneel is een remsysteem met keramische remschijven leverbaar. Het complete systeem is 9 kg lichter dan de uitvoering met stalen remschijven. De nieuwe S6 en S7 Sportback worden geleverd met 20 inch lichtmetalen velgen met 255/40-banden (21 inch is optioneel). Een in de banden geïntegreerde schuimlaag voorkomt excessief bandengeruis.

De nieuwe S6 en S7 Sportback beschikken over sportieve S elementen zoals een front met grote luchtinlaten, een geïntegreerde splitter, brede dorpels, een diffusor en 4 uitlaatpijpen. De S6 heeft een geïntegreerde spoiler achter. Specifieke designelementen voor de S7 Sportback zijn de luchtinlaten in honingraatstructuur en scherp gesneden afwerkingstrips op de dorpels.

In het interieur van de nieuwe sportieve modellen speelt de kleur zwart een hoofdrol. Sportstoelen zijn standaard, maar ook Super sportmeubilair met geïntegreerde hoofdsteunen of uitgebreid verstelbare Contour zetels, (eventueel met ventilatie en massagefunctie) zijn leverbaar. De stoelen zijn bekleed met een combinatie van leder en Alcantara met contrasterende stiksels. Er zijn diverse mogelijkheden om het interieur aan de persoonlijke smaak aan te passen, onder meer met leerpakketten.

De nieuwe S6 en S7 Sportback zijn standaard uitgerust met onder meer de Audi Virtual Cockpit (12,3 inch met centrale toerenteller), 20 inch lichtmetalen velgen, MMI navigatie Plus, sportstoelen in de S6 (Super sportmeubilair in de S7 Sportback), airconditioning met 4 klimaatzones, aluminium pedalen en verlichte dorpels met S logo.

Het trio is binnenkort bestelbaar. Prijzen worden door Audi in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van 110.550 euro voor de S6 Limousine, 113.950 euro voor de S6 Avant en afgerond 119.950 euro voor de S7 Sportback.

Reageren is niet mogelijk.