Prijs vergelijking BMW X3M en X4M

0

BMW breidt het aanbod van M high performance modellen uit in het SUV segment. Dat gebeurt met de X3 M en de X4 M. Volgens BMW bieden zij de hoogste rij dynamiek, wegligging en precisie in hun segment. Vanaf de lancering zijn ook de Competition versies van de X3 M en X4 M leverbaar.

Beide high performance SUV modellen worden aangedreven door een nieuwe 6 cilinder lijn benzinemotor; de krachtigste tot op heden in een BMW M model. De cilinderinhoud is wederom 3,0 liter, maar het maximumvermogen bedraagt 480 pk en het maximumkoppel 600 Nm. De versie van deze M TwinPower turbomotor die speciaal voor de X3 M Competition en X4 M Competition is ontwikkeld, levert nog eens 30 pk extra oftewel een totaal van 510 pk.

De nieuwe BMW M high performance motor is gekoppeld aan een 8-traps M Steptronic automaat met Drivelogic. Via de innovatieve vierwielaandrijving M xDrive, die debuteerde in de jongste M5, wordt het vermogen naar het wegdek overgebracht. Het systeem levert het meeste vermogen aan de achterwielen.

De X3 M en X4 M bieden 2 rij modi. Het aandrijfsysteem met de centraal geregelde interactie van M xDrive en het actieve M sperdifferentieel op de achteras, verdeelt het motorvermogen, afhankelijk van de situatie, over de 4 wielen. Dat zorgt volgens BMW voor maximale tractie, wegligging en stabiliteit. De X3 M en X4 M sprinten vanuit stilstand in 4,2 seconden naar 100 km/u. De Competition versies doen dat in slechts 4,1 seconden. Het gemiddelde verbruik van de verschillende versies varieert tussen de 10,5 en 10,6 liter benzine per 100 km, hetgeen een gemiddelde CO2 emissie van 239 gram/km betekent.

De modellen van BMW M GmbH hebben een grote naam opgebouwd met hun combinatie van dynamiek en precisie. Die combinatie wordt kracht bijgezet door verstevigingen van de carrosserie en verfijnde ondersteltechnologie, specifiek afgestemd op het grotere motorvermogen. Met 3 instellingen die met een druk op de M1/M2 knop zijn te selecteren, bieden de elektronisch aangestuurde schokdempers van de speciale M wielophanging zowel uitstekend rij comfort voor het dagelijkse verkeer als extreem direct wegcontact, met minimale beweging van de carrosserie.

De speciaal ontwikkelde bewegingskarakteristiek van de specifieke M wielophanging (bij de vooras met veerpoten met dubbele bevestigingspunten (‘double-joint spring strut front axle’) en 5-link wielophanging voor de achteras) biedt volgens BMW een grote nauwkeurigheid van de wielgeometrie en optimale richtingsstabiliteit. De ondersteltechniek is zo op elkaar afgestemd dat het weggedrag ook op de limiet optimaal beheersbaar is. Daarom monteert BMW M ook krachtige M Compound remmen en een M specifieke stuurinrichting inclusief M Servotronic met variabele overbrenging. Andere bijzonderheden die tot de standaarduitrusting behoren, zijn de 20 inch lichtmetalen M wielen.

Net als de aansturing van de dempers en de M xDrive modi zijn ook de instellingen van de motor, transmissie en besturing eenvoudig met een druk op een knop te wijzigen. De Dynamic Stability Control (DSC) laat in de M Dynamic Mode enige mate van wielspin toe. De DSC kan overigens ook worden uitgeschakeld.

De informatie die het standaard BMW Head-Up Display weergeeft, kan worden geselecteerd via het iDrive menu. De berijder van de X3M en de X4M kan 2 combinaties van al deze instellingen opslaan in het iDrive menu en die met de 2 knoppen op het stuurwiel selecteren zodra gewenst.

Specifieke M designdetails optimaliseren niet alleen de aërodynamica, maar ook de toevoer van koellucht in de X3 M, X4 M en Competition versies. In het interieur zorgen de elektrisch verstelbare sportstoelen met lederen Vernasca bekleding, het specifieke M instrumenten paneel, het met leder beklede M sportstuur en de M transmissiekeuze hendel volgens BMW voor een sportief/luxueuze ambiance.

De BMW X3 M Competition en BMW X4 M Competition zijn voorzien van méér exclusieve carrosserieaccenten. Waaronder de hoogglanszwarte afwerking van de omlijsting van de nierengrille, spiegelkappen, M kieuwen in de voorste zijschermen en achterspoiler van de X4M. Tot de standaarduitrusting behoren 21 inch lichtmetalen M wielen in bi-colour Schwarz en een M Sport uitlaatsysteem.

De expressieve uitstraling van het interieur wordt versterkt door M Sport stoelen met uitgebreide Merino lederen bekleding, modelafhankelijke instaplijsten en een typeaanduiding op de middenconsole. Opties voor de Competition versies zijn zaken als speciale, bi-colour lederen interieurbekleding met inzetten in Alcantara.

Het optionele M Carbon exterieurpakket (naar verwachting leverbaar vanaf augustus 2019) bestaat uit designelementen in met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) voor de luchtinlaten en Air Blades aan de voorzijde, de achterste diffusor en de buitenspiegelkappen. Deze zaken voegen volgens BMW extra individualistische kenmerken toe. Op de X4 M en X4 M Competition worden deze elementen aangevuld met een achterspoiler in CFRP.

Verder zijn alle versies standaard uitgerust met adaptieve LED koplampen, een geluidsinstallatie, ConnectedDrive Services en het navigatiesysteem Professional. De optielijst voor de X3 en X4 biedt nog meer mogelijkheden voor individualisering en bevat vooruitstrevende rij assistentiesystemen en digitale diensten van BMW Connected en  BMW ConnectedDrive.

BMW meldt nog niet wanneer de X3M en X4M in de Nederlandse showrooms arriveren, maar de prijzen zijn al wel bekend: 135.995 euro voor de X3M en 138.415 euro voor de X4M.

BMWAlfa RomeoPorsche
X3StelvioCayenne
MQuadriffoglioS
135.995 euro135.405 euro137.200 euro
BMWMaseratiMercedes-AMG
X4LevanteGLC
M Competition63 4Matic+
147.058 euro143.602 euro152.255 euro

De Competition versies 8.643 euro duurder.

Dit artikel is een prijs update van het nieuwsbericht van 6 februari 2019, 08.15 uur.

Comments are closed.