Wordt de nieuwe Audi TT elektrisch?

0

De Audi TT vecht momenteel voor zijn leven. In zijn huidige vorm bevindt de sportwagen zich op dood spoor. Dat ligt niet aan de kwaliteiten van de TT, maar is een gevolg van het feit dat de verkoop van dit soort auto’s wereldwijd onder druk staan.

Om deze reden komt er geen opvolger voor de Mercedes SLC. Nissan is nog steeds aan het broeden op een nieuwe ‘Z’, maar het ei is nog steeds niet gelegd. BMW kon alleen een businesscase voor de nieuwe Z4 maken door samen te werken met Toyota. Porsche overweegt om de 718 Boxster en Cayman een volledig elektrische opvolger te geven.

Een soortgelijk plan ligt nu ter goedkeuring door de directie klaar in het hoofdkantoor van Audi. Even werd overwogen om van de TT een coupémodel met achterportieren te maken à la de Mercedes CLA maar die rol is weggelegd voor een nieuwe A3 variant. De nieuwe technisch directeur van Audi, Hans Joachim Rothenpieler, wil perse vasthouden aan het 2-deurs concept. Ook is hij nog lang niet uitgekeken op met name de 5 cilinder motor van de RS versie. Maar een radicale aanpassing van de TT is nodig om hem toekomstbestendig te maken. En dus wordt er nu een ommezwaai richting volledig elektrische aandrijving overwogen. Vroeg om laat zal toch de overstap gemaakt worden, dus waarom dan niet nu als daarmee de kansen op groen licht voor de opvolger kunnen worden vergroot?

Probleem is wel dat Audi voor de elektrische TT niet het MEB platform van moederbedrijf Volkswagen gebruikt kan worden. Daar zit het accupakket namelijk in de wagenbodem. Voor hogere modellen zoals de ID.Neo, Audi Q4 e-Tron of Seat El-Born is dat niet erg, maar voor een sportwagen is deze bodemplaat ongeschikt. Daarom wordt er nu door Rothenpieler de kant van Porsche opgekeken: kan er niet met dit zustermerk worden samengewerkt voor één gezamenlijke opvolger voor de TT en de 718 Boxster / Cayman?

Krachtenbundeling met Porsche is niet het ideale recept om de instapprijs van de TT op het huidige niveau te houden, maar dat zit er bij een volledig elektrische opvolger sowieso niet in. Beide dochtermerken van Volkswagen hebben eerder gezien succesvol te kunnen samenwerken bij nieuwe modellen, zoals de Q5 / Macan en Q7 / Cayenne. Een gemeenschappelijke elektrische sportwagen kan een mooi vervolg zijn, zeker als beide merken vasthouden aan hun eigen karakteristieke design.

Rothenpieler verklapt dat hij de typeaanduiding voor de meest krachtige versie al klaar heeft: RSE. Die lettercombinatie heeft Audi in 2009 al laten registreren. Volgt dit jaar verlenging, dan kunnen wij er zeker van zijn dat een elektrische opvolger voor de TT groen licht heeft gekregen!

Reageren is niet mogelijk.