Cadillac gokt en presenteert sportief sedan duo CT4-V en CT5-V.

0

Cadillac presenteert in één klap zowel een sportieve versie van de CT5 als een soortgelijke uitvoering van de compleet nieuwe CT4.

Beide modellen zijn sedans. Realiseert Cadillac zich niet dat de autoconsument in toenemende mate een SUV prefereert? Jawel, dat segment van de markt wordt niet vergeten. Maar anders dat de landgenoten Chrysler, Dodge en Ford denkt Cadillac dat lage modellen hun fans zullen houden. En daar is wat voor te zeggen, want de carrosserievorm (een sedan met schuine achterzijde) is identiek aan die van de zeer succesvolle Tesla Model 3 en de nagelnieuwe Hyundai Sonata. Kijk door je oogharen naar de CT5 en je ziet (bijna) de Peugeot 508 die in Europa veel applaus heeft gekregen.

De CT5-V kenden wij al in doordeweekse uitvoeringen, maar nu is de sportieve topversie gepresenteerd. Zijn kleinere broer, de CT4 (de blauwe auto op de fotoserie), debuteert direct als ‘V’. Pas in een later stadium volgen de reguliere varianten. Dat is niet ongebruikelijk in autoland indien men een nieuw model als ‘sportief’ wil positioneren. Een goed voorbeeld is wijlen Volvo 850. De GLT uitvoeringen beet de spits af en toen de Zweed eenmaal zijn naam had gevestigd als sportsedan, volgden de GLE en de basisversie.

De CT4-V is iets meer dan 4,75 meter lang. Daarmee is deze Cadillac een directe concurrent van de BMW 3-serie en de Mercedes-Benz C-klasse. Hij volgt de ATS op die 4,67 meter lang was. Optisch is de nieuwe kleine Cadillac duidelijk verwant aan de 4,9 meter lange CT5. De carrosserie is meer gedrongen, maar direct herkenbaar als een Cadillac dankzij de strakke lijnen en de verticaal geplaatste lichtunits. De kontpartij heeft een V-vormig profiel; daarmee zet Cadillac zijn handtekening op de achterklep.

Het interieur oogt wat minder spannend en dynamisch dan de buitenkant, maar lijkt wel helemaal bij de tijd te zijn. BMW 3-serie rijders zullen zich hier thuis kunnen voelen, mits de kwaliteit van de materialen niet van het beruchte lage General Motors niveau zijn. Een oordeel daarover is op basis van deze foto’s nog niet mogelijk.

De CT4-V wordt aangedreven door een 2,7 liter grote geblazen 4 cilinder. Voor dit pittenaantal is de motorinhoud fors, maar in de Verenigde Staten geen uitzondering, al ligt bij de meeste concurrenten de grens bij 2,5 liter. Het turboblok levert 326 pk en 500 Nm. Voor ‘V begrippen’ is dit een opvallend bescheiden krachtsexplosie (de ATS-V had een 470 pk en 603 Nm sterke V6 onder de kap), maar afijn, Cadillac kan natuurlijk ook niet om het klimaat akkoord van Parijs heen. De 4 cilinder motor drijft via een 10-traps automaat (die General Motors samen met Ford ontwikkeld heeft) de achterwielen aan. Als er wordt bijbetaald, maakt Cadillac er een AWD versie van.

Sportieve onderstelopties zijn Brembo remmen, een aangepaste ophanging (Magnetic Ride Control genaamd) en een sperdifferentieel. Sinds de ATS en CTS heeft Cadillac op het gebied van rijeigenschappen eigenlijk een uitstekend imago, dus wij mogen hoog gespannen verwachtingen hebben van het weggedrag van de CT4-V, die zich aan de buitenkant van de reguliere uitvoeringen zal onderscheiden door forse uitlaat eindstukken, grotere wielen en agressiever ogende neuspartij.

De CT5-V is volgens hetzelfde recept als de CT4-V ontwikkeld, al mocht het bij dit model natuurlijk een onsje meer zijn. Het belangrijkste verschil is de montage van een geblazen 3,0 liter V6 onder de kap. Dit turboblok is goed voor 361 pk en 542 Nm, hetgeen fors minder is dan zijn voorganger CTS-V mobiliseerde. Die bezorgde met zijn 649 pk sterke V8 menig Duitse concurrent het schaamrood op de kaken. Maar de CT5-V lijkt een volwaardig alternatief te kunnen zijn voor de BMW M340i en de Mercedes-AMG C 43. En voor wie 361 pk en 542 Nm te weinig vindt, heeft Cadillac tegenwoordig de CT6 V-Sport in de aanbieding (de zwarte auto op de foto). Die is goed voor 557 pk en 850 Nm.

Het is nu vooral spannend of het sportieve duo op de Amerikaanse markt aanslaat. De CT6 was eigenlijk een flop en de ATS noch de CTS zullen de geschiedenis ingaan als succesnummers. Met een lage sedan carrosserie die oogt als een liftback zou Cadillac een pioniersrol kunnen vervullen, maar zullen autoconsumenten die daar gevoelig voor zijn niet gewoon voor de Tesla Model 3 opteren? De CT4-V en de CT5-V komen begin volgend jaar op de markt.

 

 

Reageren is niet mogelijk.