In detail: de ingrijpende facelift van de Land Rover Discovery Sport

0

Land Rover heeft de uit 2014 stammende Discovery Sport grondig herzien. Zoals verwacht diende daarbij de tweede generatie Evoque als uitgangspunt. Van deze premium SUV neemt de Discovery Sport diverse nieuwe technologieën over, inclusief de milde en stekker hybride aandrijflijnen.

De Land Rover Discovery Sport en de Range Rover Evoque blijven daarmee twee handen op één buik. Deze facelift verstevigt de onderlinge band. De vernieuwde Discovery Sport staat op het vernieuwde PTA platform en maakt gebruik van een mild hybride 48 volt systeem. Later dit jaar wordt het gamma uitgebreid met een stekkerhybride variant.

Het PTA platform dat Land Rover introduceerde op de nieuwe Evoque is mede dankzij anders gemonteerde subframes 13 procent stijver dan de bodemplaat van de eerste generatie. Dat vertaalt zich ook bij de herziene Discovery Sport in een verbeterde crashbestendigheid, een strakker weggedrag en minder lawaai of trillingen in het interieur. Ook zijn 21 inch velgen voortaan als optie mogelijk. De brandstoftank heeft voortaan een inhoud van 65 liter, hetgeen 20 procent meer is dan voorheen. Jammer genoeg werd de Discovery Sport daar wel fors zwaarder van.

Bij de milde hybride 48 Volt technologie wordt gebruik gemaakt van een op de motor gemonteerde en in de riem geïntegreerde startgenerator. De energie die tijdens het vertragen gerecupereerd wordt, wordt opgeslagen in een onder de vloer geplaatst accupakket. De stroom kan vervolgens worden gebruikt ter ondersteuning van de verbrandingsmotor wanneer deze belast wordt. Dat beperkt het verbruik en dringt de CO2-uitstoot terug. Dit zogeheten MHEV systeem wordt door Land Rover met zowel benzine als diesel motoren (die reeds gehomologeerd zijn volgend de RDE2 emissienorm) gecombineerd. Alleen de basisversie doet het zonder milde hybride techniek.

Het meest efficiënt is de Discovery Sport in voorwiel aangedreven en handgeschakelde D150 vorm. Die heeft een gemiddeld verbruik van 5,9 liter diesel per 100 km, hetgeen zich vertaalt in een CO2-uitstoot van 140 gram/km. Maar een echte Land Rover hoort natuurlijk over vierwielaandrijving te beschikken. Dergelijke uitvoeringen van de Discovery Sport zijn er volop. In dat geval is de bovenomschreven MHEV techniek standaard. De vierwielaandrijving (en de standaard 9-traps automaat) zorgen normaal gesproken voor een fors meerverbruik, maar de milde hybride variant houdt de schade beperkt tot 6,9 liter diesel per 100 km. Land Rover zet ook de 2,0 liter Ingenium benzinemotor op de leveringlijst. De 300 pk en 400 Nm sterke smaak is de krachtigste versie, maar er zijn ook 200 pk / 320 Nm en 249 pk / 365 Nm uitvoeringen. Dieselen kan, afgezien met 150 pk / 380 Nm, ook met 180 pk / 430 Nm en 240 pk / 500 Nm.

Bovengenoemde 9-traps automaat is door Land Rover tegen het licht gehouden, met als resultaat dat het brandstofverbruik nu met zo’n 2 procent verder is teruggedrongen. Indien jij van dit percentage niet onder de indruk bent, dan kan je wachten tot de stekkerhybride versie klaar is. Die heeft als basisunit een 1,5 liter turbobenzinemotor van 200 pk met 3 cilinders. Een elektromotor voegt daar 109 pk aan toe.

Het 4×4 systeem is voorzien van Driveline Disconnect; een transferbak op de vooras die de aandrijving van de achterwielen onder normale rij omstandigheden (met constante snelheid) uitschakelt. Over terreincapaciteiten gesproken: de Discovery Sport is voorzien van Terrain Response 2 technologie, aangevuld met ClearSight Ground View. Daarmee kan je als het ware virtueel dwars door het motorcompartiment heen kijken om te kunnen zien wat er tussen de voorwielen gebeurt.

Om de rij dynamiek op het asfalt te verbeteren, rust Land Rover de Discovery Sport voortaan uit met een Active Driveline functie; eigenlijk een Torque Vectoring systeem dat het motorkoppel op basis van de rij omstandigheden verdeelt over de wielen.

De opfrisbeurt van de Discovery Sport is natuurlijk niet compleet zonder een klassieke facelift. Het bijgespijkerde design van de Land Rover kenmerkt zich door hertekende lichtunits, grille en bumpers. Daarmee lijkt de Discovery Sport een beetje op de grotere, gewone Discovery lijken en op de nieuwe Evoque. Maar het meest heeft hij weg van de Range Rover Velar. De achterlichten zijn, net als de achterbumper, natuurlijk ook vernieuwd.

De S, SE en HSE uitvoeringen hebben een zilverkleurig logo aan zowel de voor als achter zijde. Bij de sportiever ingestelde R-Dynamic versies zijn deze donkerder uitgevoerd. Liefhebbers van donkerkleurige details kunnen overigens het Black Pack bestellen waarmee zaken als de grille, de luchtinlaten in de spatborden en de logo’s in het zwart worden uitgevoerd. Voor het eerst levert Land Rover op de Discovery Sport zoals gezegd velgen in de maat 21 inch, al begint het aanbod bij 17 inch grote exemplaren.

Andere opties zijn Adaptive Dynamics (een adaptief onderstel) en de Smart View achteruitkijkspiegel (voor een regulier én een digitaal beeld). Nieuw is dat diverse veiligheidssystemen zoals Lane Keep Assist en adaptieve cruise controle nu standaard zijn, evenals de eerder genoemde achteruit rij camera. Als kers op de taart kan elke inzittende ook genieten van een 4G-hotspot via de servers van Land Rover.

Binnenin gaan de esthetische veranderingen een stuk verder, met een nieuw ontwerp voor de stoelen, andere deurpanelen, duurzame materialen en een hertekende middenconsole. Het standaard Touch Pro infomedia systeem met een 10,25 inch touch screen biedt een heleboel nieuwe functies. De installatie ondersteunt Apple CarPlay.

Ander uitrustingnieuws: optioneel is een inductielader leverbaar en Land Rover geeft de Discovery Sport een 6-tal USB poorten en een 3-tal 12-volt laadpunten mee. De zetels op de tweede én de derde rij kunnen optioneel worden voorzien van koeling en verwarming. Een achteruit rij camera is altijd standaard aanwezig.

De prijzen van de grondig herziene Discovery Sport starten bij 54.800 euro. Voorheen was je minimaal 55.570 euro kwijt. De Discovery Sport is dus zowel beter als goedkoper geworden. Het toont aan dat het geplaagde (Jaguar) Land Rover zijn vechtlust nog niet verloren heeft. Goed zo! De vernieuwde Discovery Sport is per direct te bestellen.

Comments are closed.