Prijs vergelijking McLaren GT

0

McLaren heeft eindelijk haar al veelvuldig aangekondigde GT klaar. Dit nieuwe model zou de ideale mix zijn van alledaagse gebruikgemak en sportief genot. Toch is de McLaren GT vooral een evolutie van de 570GT met enkele ingrediënten van de Speedtail.

Met zijn 4,68 meter lengte is de McLaren GT echter 14 centimeter langer dan de 570GT en helaas met 1.530 kilo ook duidelijk (namelijk ruim 100 kilo) zwaarder, ondanks het feit dat de Monocell II-T (T staat voor Touring) carrosserie van koolstofvezel is vervaardigd. Hij is dan ook geen nieuw lid van de Sport Series familie (570S en afgeleiden), noch van de Super Series (720S) of de Ultimate Series (Speedtail, P1), maar is volgens Woking het eerste lid van een kersverse modelreeks die de weinig originele naam Grand Touring Series draagt.

De McLaren GT beschikt over een 620 pk / 630 Nm versie van de dubbel geblazen 4,0 liter V8 uit de 720S. Daarmee accelereert hij in 3,2 seconden naar 100 km/u. De GT heeft speciale turbo’s die zorgen voor een vlakkere koppelkromme (oftewel vermogensafgifte over het hele toerenbereik) en dat geeft de auto een minder heftig karakter. De compressie van de motor is hoger voor een betere gaspedaalrespons. De topsnelheid bedraagt desondanks 326 km/u. Wie het rustiger aan doet, kan zijn tankbeurten spreiden. McLaren geeft een actieradius op van 600 kilometer. Een 7-traps automaat verzorgt het schakelwerk.

Anders dan gebruikelijk zit de motor van deze Grand Touring dus niet voorin, maar midscheeps achter. McLaren mag als relatieve nieuwkomer in het supersportwagen segment nou eenmaal graag tegen heilige huisjes aanschoppen. Volgens de Britten is hun interpretatie van een ‘Grand Touring’ lichter en sneller dan de modellen van de concurrentie. Anders dan klassieke GT’s heeft de McLaren geen zitplaatsen achterin, maar die worden volgens de ontwerpers toch niet gebruikt. Wat belangrijk is, is voldoende bagageruimte. En die heeft de McLaren volop.

McLaren voorziet haar GT van een gestuurde ophanging die naar eigen zeggen zeer goed zou dempen. 65 procent van de onderdelen is speciaal voor de nieuweling ontwikkeld. De lijst met GT specifieke zaken is dan ook eindeloos. Hoewel hydraulische stuurbekrachtiging omwille van de feedback is behouden en ook het pro actieve Control II chassis is overgenomen van de 720S, zijn de remmen en stuurinrichting aangepast: de gewijzigde geometrie van de installatie zorgt voor meer stabiliteit op de snelweg, terwijl de remmen van staal zijn in plaats van composiet.

McLaren zegt dat haar nieuwe creatie de kwaliteiten van een klassieke GT (relatief veel ruimte, comfort en goede dagelijkse bruikbaarheid) combineert met het lage gewicht en de dynamiek van een echte supersportwagen. Fans van hardcore circuitbolides zullen het gewicht van 1.530 kilo aan de hoge kant vinden, maar de McLaren GT (de langste auto die het Britse merk ooit bouwden) compenseert dat met veel meer comfort. Desondanks heeft ook de GT een Sport en Track modus. Hij staat op speciaal ontwikkelde Pirelli P Zero banden met 20 inch velgen vóór en 21 inch achter. Het rubber stiller en optioneel zijn winterbanden mogelijk.

Er werd overigens wel een hoop carbon gebruikt om de weegschaalnaald niet te ver te laten uitslaan. Daardoor is de McLaren altijd nog 130 kilo lichter dan de eerste de beste concurrent. Dat niet alles hoefde te wijken voor een zo laag mogelijk gewicht, kan worden afgeleid uit het standaard aanwezige glazen dak. Dat is niet bepaald licht. Of het licht doorlaat, dat kan je overigens zelf kiezen. Een druk op de knop volstaat om het dak te blinderen.

Achterin is er onder de glazen klep plek voor 420 liter aan bagage. De betreffende kofferbak is groot genoeg voor 2 paar ski’s én skilaarzen, of voor een golftas. In de neuspartij kan men daarnaast 150 liter aan bagage kwijt, waardoor de totale capaciteit op 570 liter uitkomt.

Ter vergelijking: de Aston Martin DB11 en de Ferrari Portofino bieden allebeid 300 liter. De Bentley Continental GT kan 358 liter aan en de Porsche 911 heeft slechts 115 liter bagageruimte. De kofferbak van de GT is afgewerkt met een krasbestendig materiaal dat McLaren samen met NASA ontwikkeld heeft. De achterklep moet bij de basisversie met de hand geopend en gesloten worden. Optioneel monteert McLaren een elektrisch systeem.

Tijdens de reis kan men genieten van muziek die afkomstig is van de geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins met 12 speakers. Het infomediasysteem met 7,0 inch aanraakscherm is helemaal nieuw. McLaren stelt dat zij niet eerder zo’n uitgebreide installatie monteerde. Voor navigatie instructies wordt een beroep gedaan op software die is afkomstig van HERE Maps. Nappaleder is standaard en wie bijbetaalt, kan nóg exclusievere materialen (bijvoorbeeld alcantara en zelfs kasjmier) krijgen. Het dashboard is in grote lijnen gelijk aan dat van de andere McLaren modellen. Een tweede beeldscherm van 12,3 inch functioneert als instrumentenpaneel. Een achteruit rij camera maakt ook onderdeel uit van de standaarduitrusting.


Zoals je op de foto’s kan zien zijn de overhangen voor & achter relatief groot, maar dankzij een liftfunctie kan de McLaren GT probleemloos over grote drempels rijden. Normaal rolt hij 110 mm boven het wegdek, maar deze afstand kan met een druk op de knop vergroot worden naar 130 mm. Rij hulpsystemen schitteren evenwel door afwezigheid. Er is bijvoorbeeld geen adaptieve cruisecontrole of Lane Assist. McLaren zegt dat ze deze opties nog in overweging hebben. In de toekomst zouden zij aan de standaarduitrusting toegevoegd kunnen worden, of de klant er middels een meerprijs voor laten kiezen.

Om lange afstanden aangenaam te maken heeft McLaren de GT zachtere veren, bussen, motorsteunen en stabilisatorstangen gegeven. Daarnaast zijn de adaptieve dempers opnieuw afgesteld en is er meer geluidsisolatie plus dikker glas toegepast. De stoelen, die wat hoger geplaatst zijn om gemakkelijk in/uit te kunnen stappen, zijn elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. De dikkere vulling moet rugpijn tijdens lange ritten voorkomen. Volgens McLaren is haar GT stiller dan de concurrerende modellen van Aston Martin en Ferrari. Je hoort de motor overigens wél. Een nieuw in/uitlaattraject zorgt voor een diepere grom dan bij de volbloed sportwagens van het Britse merk.

McLarenAston MartinBentleyChevroletFerrariMaserati
GTDB11Continental GTCorvettePortofinoGranCoupé
620V12W12Z06 8AT3.8TMC
252.000 euro275.414 euro289.611 euro218.885 euro253.804 euro255.596 euro

De McLaren GT is vanaf nu te bestellen bij Louwman Exclusive en kost 252.000 euro. Hij gaat opereren in een segment dat volgens de Britten jaarlijks goed is voor 12.000 verkopen. De levering begint eind dit jaar. McLaren zegt overigens dat de 570GT nu overbodig is geworden. Woking zal ook geen LT of Spider op basis van de GT lanceren. “Daar is het de auto niet voor”, zo laat een woordvoerder weten. “Daar komt bij dat klanten aangeven liever geen afgeleide van een bestaand model te willen”.

De McLaren GT, naar eigen zeggen een directe rivaal voor auto’s als de iets langere Aston Martin DB11, Ferrari Portofino en Porsche 911 Turbo S, maakt onderdeel uit van het Track25 business plan in welk kader er vóór eind 2025 in totaal 18 nieuwe auto’s op de markt gebracht zullen worden. Woking zweert dat een SUV daar geen deel van uit zal maken. Maar dus wel een Grand Tourer.

Reageren is niet mogelijk.