Prijsindicatie BMW X5 M50i en X7 M50i

0

BMW kondigt de komst van M50i versies van de X5 en X7 aan. Beiden hebben de 4.4 V8 van de M850i onder de kap. Dit betekent dus een vermogen van 530 pk en 750 Nm aan koppel (beschikbaar tussen de 1.800 en 4.600 toeren).

De X5 accelereert daarmee in 4,4 seconden naar 100 km/u. De X7 heeft 4,7 tellen voor de sprintklus nodig. De M50i uitvoering komt boven de xDrive40i versie in het gamma. Prijzen zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van 147.500 euro voor de X5 met de V8 motor en 167.500 euro voor de X7. Dat klinkt als veel geld, maar aan de andere kant: voor de V8 uitvoering van de Porsche Cayenne (de Turbo versie) betaal je 200.300 euro terwijl de Range Rover in 5.0 V8 Supercharged Voque uitvoering vrijwel hetzelfde bedrag (200.750 euro) moet opbrengen.

BMW geeft voor de X5 M50i een gemiddeld verbruik van 10,5 à 10,7 liter benzine per 100 km op. Dit betekent een CO2 emissie van 238 à 243 gram/km. Voor de X7 M50i zijn deze waarden 10,9 à 11,1 liter en 248 à 252 gram. Een 8-traps Steptronic sport automaat is in beide gevallen standaard, evenals de meest recente versie van het xDrive vierwielaandrijving systeem van BMW die de verdeling van het motorkoppel afstemt op de wegsituatie.

Een M Sport differentieel is ook bij de prijs inbegrepen. Daarmee kan harder uit een bocht worden geaccelereerd. Verder monteert BMW standaard 21 inch M lichtmetalen velgen. Een maatje groter (22 inch) kan ook, maar dat kost extra. De remklauwen zijn in blauw uitgevoerd en zijn voorzien van het M logo. De X5 M50i beschikt over adaptieve M vering met keuze uit de modi Comfort en Sport. De X7 M50i heeft standaard luchtvering. Voor zijn kleinere broer is dit een optie. De luchtvering zorgt er voor dat in Sport modus en bij snelheden boven de 138 km/u, de grondspeling automatisch met 20 millimeter wordt verkleind. Een beweging de andere kant op kan ook: na een druk op de betreffende knop kan de bodemvrijheid in 2 stappen worden vergroot met 40 millimeter. Dat is natuurlijk handig bij terreinrijden.

De X5 M50i en X7 M50i zijn uiterlijk herkenbaar aan extra grote luchtinlaten in de voorbumper. Dat is nodig om de V8 motor goed te kunnen koelen. Verder beschikt het duo ook over een specifieke achterbumper en aangepaste dorpels. Het glanzende Shadow Line, en speciale designelementen in Cerium Grey sieren de 8 cilinder benzine-uitvoering ook.

Het interieur biedt heel veel leer en M logo’s. De X5 M50i heeft een cabine met aluminium Tetragon strips. Glanzend zwart hout is ook mogelijk. De hemelbekleding is in antraciet uitgevoerd bij de X5 M50i; de X7 M50i heeft daar een Alcantara variant van. Een ander verschil is dat de X5 M50i een ‘gewoon’ speakersysteem heeft terwijl de koper van de X7 M50i getrakteerd wordt op een geluidsinstallatie van Harman Kardon.

Reageren is niet mogelijk.