In detail: de nieuwe Ford Puma

0

Ford presenteert de volledig nieuwe Puma. Het betreft een compacte cross-over met heel sportief design, de grootste (en slimste bagageruimte) in zijn klasse en verfijnde mild hybride aandrijftechniek.

De Puma markeert een nieuw hoofdstuk in de designfilosofie van Ford. De autofabrikant heeft zijn lesje geleerd na de te goedkoop ogende EcoSport en de evenmin erg aantrekkelijk vormgegeven Kuga. Met zijn onderscheidende koplampen bovenop het spatbord en een atletisch lijnenspel oogt de Puma als een ‘baby Macan’. Het sportieve design gaat niet ten koste van de praktische eigenschappen, want de cross-over heeft een bagageruimte van 456 liter. Dat is ongeëvenaard in de klasse waarin de Puma gaat opereren. Daarnaast is de Ford achterin voorzien van allerlei slimme opbergoplossingen.

De bagageruimte is flexibel in te delen en kan een doos van 112 cm lang, 97 cm breed en 43 cm hoog herbergen als de tweede zit rij is neergeklapt. Ford heeft voor de Puma een zogeheten MegaBox ontwikkeld. Dat is een diepe, praktische ruimte waardoor gemakkelijk twee golftassen rechtop zijn te vervoeren. De MegaBox heeft een inhoud van 80 liter en meet 752 x 763 x 305 mm (lengte x breedte x hoogte). Zo passen er voorwerpen in het bagageruim met een hoogte tot ongeveer 115 cm, zoals planten. Met de klep gesloten kan de MegaBox worden gebruikt om bijvoorbeeld een vieze sportuitrusting of modderlaarzen uit het zicht te bewaren. De synthetische voering en de afvoerplug in de bodem maken de Ford MegaBox eenvoudig te reinigen met water.

Voor nog meer gebruiksgemak kan de vloer van de bagageruimte met één hand in hoogte worden versteld. In de laagste positie is de meeste ruimte beschikbaar, terwijl de Ford MegaBox onzichtbaar is. In de hoogste positie is de ruimte onder de vloer groter en ligt de laadvloer op het niveau van de neergeklapte tweede zit rij, waardoor er sprake is van een vlakke bodem. De vloer kan ook rechtop worden gezet tegen de rugleuning van de achterbank, zodat de volledige 456 liter bagageruimte beschikbaar is. Een simpele voetbeweging onder de achterbumper is voldoende om de bagageklep te openen. De achterdeur is ook voorzien van een slimme, geïntegreerde hoedenplank, die meteen het antwoord is op de terugkerende vraag waar je de hoedenplank laat als je grote voorwerpen moet vervoeren. De hoedenplank beweegt mee met de achterklep, waardoor ook de steunen opzij overbodig zijn geworden en de gebruiker ongehinderd toegang heeft tot de bagageruimte. De flexibele hoedenplank vormt zich soepel over grote voorwerpen in de kofferbak.

De voorstoelen zijn voorzien van een ergonomisch gevormde dunne rugleuning, zodat de achterpassagiers extra knieruimte hebben. De achterbank is zodanig gevormd dat in/uit stappen gemakkelijker is. De bestuurdersstoel is vanzelfsprekend in hoogte verstelbaar. De stoelbekleding is in bepaalde uitvoeringen uitneembaar en wasbaar. Klanten kunnen het interieur aan de eigen smaak aanpassen met specifieke kleuren en designs. Een te openen panorama dak geeft het interieur volgens Ford een ruimtelijke sfeer, zowel voorin als achterin.

Innovatieve voorzieningen als draadloos opladen van de telefoon maakt het de bestuurder gemakkelijk om ook onderweg verbonden te zijn, zo stelt Ford. Geen van beide USB aansluitingen in de Puma hoeft te worden gebruikt voor de laadkabel, want het draadloze oplaadpunt is direct onder het dashboard geplaatst. De pad herkent compatible apparaten en begint automatisch met opladen terwijl zij via Bluetooth verbonden blijven met het SYNC 3 infomediasysteem van Ford. De installatie kan met stemcommando’s worden bediend en is geschikt voor zowel Apple CarPlay als Android Auto. Het centraal geplaatste touch screen is 8,0 inch groot. De Ford Pass Connect modem maakt van de Puma een mobiele WiFi hotspot met een verbindingsmogelijkheid voor maximaal 10 apparaten. Het systeem biedt een aantal gemaksverhogende functies via de bijbehorende app, zoals Vehicle Locator, Vehicle Status (dat het brandstofniveau weergeeft, de status van het alarm, de motorolie etc.), op afstand te bedienen Door Lock/Unlock en Remote Start (voor versies die zijn uitgerust met een 7-traps automaat). Optioneel is een premium geluidsinstallatie van B&O leverbaar met 10 speakers inclusief een extern gekoppelde subwoofer van 150 x 200 mm. Die zorgt voor diepe bastonen en is in de bagageruimte geïntegreerd zonder dat dit ten koste gaat van het laadvolume. Verder biedt het te configureren digitale 12,3 inch instrumentenpaneel de bestuurder de mogelijkheid om de weergegeven informatie aan de eigen wensen aan te passen en om bepaalde meldingen prioriteit te geven, zoals die van de rij assistentiesystemen en de satellietnavigatie.


Ford belooft krachtige prestaties, alerte reacties op gaspedaalcommando’s van de bestuurder en een gunstig brandstofverbruik. Dat is te danken aan de EcoBoost Hybrid 48 volt aandrijf technologie. De zogeheten mild hybride techniek maakt gebruik van de 1,0 liter EcoBoost 3 cilinder benzine unit die bekend staat om zijn lage inwendige wrijving en combineert die met een compacte elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 125 of 155 pk. De 11,5 kW sterke, geïntegreerde starter/generator (Belt Intergrated Starter Generator, BISG) vervangt de standaard dynamo, regelt de terugwinning van de energie die normaliter verloren gaat bij remmen of vertragen en slaat die op in een lithium/ion batterij. De BISG fungeert ook als elektromotor om de 3 cilindermotor van extra trekkracht te voorzien. Ook levert hij de stroom voor de elektrische systemen in de auto. Het intelligente, zelfregulerende mild hybride systeem analyseert voortdurend hoe de Puma gebruikt wordt om te bepalen wanneer en in welke mate de batterij moet worden opgeladen en wanneer de opgeslagen energie moet worden ingezet voor ‘koppelvervanging’ (de BISG fungeert dan als elektromotor en levert tot 50 Nm. Daardoor wordt de benzinemotor ontlast, zodat deze minder benzine verbruikt. Dat levert een besparing op van tot wel 9 procent. Als gemiddelde geeft Ford een brandstof verbruik van 5,4 liter per 100 km op. Dit komt overeen met een CO2-emissie van 123 g/km) en ‘koppelaanvulling’ (de BISG dient als elektromotor om het totale maximumkoppel tot 20 Nm aan te vullen wanneer de benzinemotor volledig wordt belast en levert tot 50 procent extra koppel bij lagere toerentallen voor betere prestaties. Deze elektrische ondersteuning zorgt volgens Ford voor een soepelere rijervaring en snellere acceleraties. Het beruchte turbogat wordt gecompenseerd door de koppelaanvulling van de BISG). De BISG kan de motor niet alleen in ongeveer 300 milliseconden herstarten (dat is even snel als 1 keer knipperen met de ogen), maar laat ook de Start/Stop technologie in een groter aantal scenario’s functioneren. Dat levert meer brandstofbesparing op, bijvoorbeeld als de Puma met de versnelling in neutraal uitrolt bij snelheden onder de 15 km/u en als een versnelling is ingeschakeld met het koppelingspedaal ingetrapt.

De Puma is uitgerust met geavanceerde assistentiesystemen die volgens Ford zorgen voor een eenvoudigere, minder inspannende rijervaring, zoals: Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane Centring. Deze hulpjes zorgen voor gemak op de snelweg en in langzaam rijdend of stilstaand verkeer. Local Hazard Warning informeert de bestuurder over gevaarlijke situaties op de route vóórdat deze zichtbaar zijn voor de bestuurder of door de sensoren van de auto.

Voor het eerst is een Ford in het B-segment voorzien van een breedbeeldcamera aan de achterzijde. Die zorgt voor een 180 graden beeld van de situatie achter de auto dat wordt weergegeven op het touch screen in de auto. Daarmee zijn voetgangers, fietser en andere voertuigen beter te zien als de bestuurder de Puma achteruit uit een parkeerplaats wil rijden. Zij kunnen deze handeling ook met meer vertrouwen uitvoeren dankzij Blind Spot Information System (BLIS) met Cross Traffic Alert. Dat systeem waarschuwt wanneer ander verkeer nadert dat het pad van de achteruitrijdende Ford kruist. Het systeem kan de Puma afremmen om een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken wanneer de bestuurder niet tijdig reageert op de waarschuwing. Active Park Assist met helpt de bestuurder een geschikte parkeerplaats te vinden en handenvrij haaks op de rijrichting en langs de stoep te parkeren.

Automatische groot lichtassistentie kan automatisch de koplampen van de Puma dimmen om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind. Het Lane Keeping systeem is uitgebreid met Road Edge Detection; dat signaleert waar de weg overgaat in de berm. Het systeem kan stuur ingrepen uitvoeren om te voorkomen dat de Ford onbedoeld de rijbaan verlaat. Pre Collision Assist met Pedestrian Detection signaleert mensen die zich op of vlak bij de weg voor de auto bevinden en die zouden kunnen oversteken voor de auto. Het systeem is ontwikkeld om de impact van bepaalde frontale aanrijdingen met andere auto’s of voetgangers te beperken of aanrijdingen te voorkomen. De Puma is uitgerust met een betere versie van deze techniek, met een camera met een breder beeld waardoor de bewegingen van voetgangers beter is te zien. Als zich een ongeval voordoet, helpt Post Collision Braking technologie om de impact van een eventuele tweede botsing te beperken door automatisch te remmen zodra de eerste botsing is opgemerkt. Het afremmen van de auto kan mogelijk verdere schade aan de auto en letsel aan de inzittenden voorkomen of beperken. Aanvullende technologieën die zijn ontwikkeld om ongevallen te helpen voorkomen, zijn ‘Evasive Steering Assist’ (dat actief is in stadsverkeer en bij hogere snelheden. Het gebruikt informatie van radar en camera om langzamer en stilstaand verkeer te signaleren en geeft de bestuurder ondersteuning om het obstakel te ontwijken als een botsing dreigt) en ‘Wrong Way Alert’ (dat gebruikt de camera in de voorruit en informatie van het navigatiesysteem om de bestuurder met optische en geluidssignalen te waarschuwen als deze 2 verbodsborden negeert en de afrit van een snelweg oprijdt en dreigt te gaan spookrijden).

Als eerste auto in zijn klasse beschikt de Puma over een handenvrij te openen achterklep, stoelen met massagefunctie voor de lenden en andere comfortverhogende technologie. “De doelgroep van deze cross-over geeft aan dat zij niet alleen een compacte auto met een opvallende vormgeving willen rijden, maar ook een die slimme oplossingen biedt voor alledaags gebruik”, zegt Stuart Rowley, president van Ford Europa. De Puma komt boven de Fiesta Active en EcoSport in het gamma, maar onder de Focus Active, Kuga en de geheel nieuwe Explorer Plug-In Hybrid. SUV modellen vertegenwoordigen inmiddels meer dan 20 procent van alle verkochte Fords in Europa. Ford zag de verkoop van dergelijke auto’s in 2018 met ruim 19 procent toenemen.

De Puma is leverbaar vanaf eind 2019. Het model wordt geproduceerd in Craiova, Roemenië, waarin sinds 2008 bijna 1,5 miljard euro door Ford geïnvesteerd is. Hij wordt onder andere leverbaar in de hier getoonde sportieve ST-Line uitvoering. Daarnaast kan gekozen worden voor de Puma Titanium. Die is voorzien van Pearl Grey geslepen lichtmetalen 18 inch velgen en verchroomde accenten bij de grille, zijschorten en mistlampen. De diffusor aan de achterzijde en de bodem beschermplaat zijn afgewerkt in metallic grijs. De raamlijsten zijn uitgevoerd in glanzend zwart. In het interieur is de Puma Titanium voorzien van lederlook bekleding voor het stuurwiel, imitatiehouten inzetten voor het instrumentenpaneel en inzetten van stof op de deurpanelen.

De ST-Line uitvoering van de Puma heeft standaard 18 inch lichtmetalen velgen in matzwart (19 inch is optioneel), een sportonderstel en specifieke veren en schokdempers. De grille is voorzien van matzwarte elementen. Een hoogglanzende omlijsting van grille en mistlampen is in combinatie met een grotere dakspoiler optioneel leverbaar. Binnenin onderscheidt de Puma ST-Line zich met een aan de onderzijde afgeplat stuurwiel, (optionele) halflederen bekleding met rood stikwerk, aluminium panelen en versnellingshendel en zwarte hemelbekleding. Bij beide uitvoeringen kan er gekozen worden uit 10 carrosseriekleuren: Blazer Blue, Frozen White, Race Red, Solar Silver, Agate Black, Lucid Red, Grey Matter, Desert Island Blue, Magnetic en Metropolis White.

Naast het hier boven omschreven, geavanceerde aanbod aan EcoBoost benzinemotoren wordt de Puma ook leverbaar in EcoBlue uitvoering. Een handmatig te bedienen 6 versnellingsbak is standaard. Een 7-traps automaat is optioneel. De 125 pk versie van de 1.0 EcoBoost motor is uitgerust met cilinder uitschakeling; een primeur voor 3-pitters. Het systeem schakelt automatisch 1 van de cilinders uit wanneer het volledig motorvermogen niet nodig is, bijvoorbeeld bij gas los en gelijkmatige snelheid. Deze handeling vindt plaats in slechts 14 milliseconden en zorgt bij de 125 pk versie voor een gemiddeld benzine verbruik van 5,6 liter per 100 km en een CO2-emissie van 128 gram/km.

 

 

Reageren is niet mogelijk.