In detail: de nieuwe Kia XCeed

0

Kia heeft haar nieuwe cross-over klaar: de XCeed. Het model mixt volgens de fabrikant de praktische karakter van een SUV met het sportieve weggedrag en de compacte afmetingen van een hatchback.

De XCeed wordt door Kia omschreven als een CUV: een Urban crossover Utility Vehicle. De nieuweling, die wij gewoon een cross-over kunnen noemen, zal worden geproduceerd in de fabriek in Zilina, Slowakije. Daar rollen ook de Ceed Hatchback, de Ceed Sportswagon en de ProCeed Shooting Brake van de band. De XCeed is ontworpen in het Europese designcentrum van Kia in Frankfurt, onder leiding van Gregory Guillaume. De enige carrosseriedelen die het model gemeen heeft met de Ceed Hatchback zijn de voorportieren.

Hoewel de wielbasis gelijk is aan die van de andere Ceed modellen (2.650 mm), heeft de XCeed zowel voor (+25 tot 905 mm) als achter (+60 tot 840 mm) een langere overhang. De schuine achterzijde en de brede rand onder de ruit van de vijfde deur, die 60 mm hoger is dan die van de Hatchback, accentueert volgens Guillaume de coupéachtige uitstraling van de cross-over. Mede doordat de carrosserie 1.826 mm breed is (26 mm meer dan de andere Ceed modellen), oogt de XCeed volgens hem zelfverzekerder. De prominente grille en de grote luchtinlaten dragen daar ook aan bij. De Z-vormige LED koplampen lopen door tot boven de wielkastrand. De merkkarakteristieke ijsblokjes lichtsignatuur in de bumper zijn ook aanwezig. Geïntegreerde richtingaanwijzers maken het geheel aan de voorzijde af. De achterlichten hebben ook een LED signatuur die uit bepaalde hoeken volgens Guillaume vooruit lijken te schieten in de taillelijn van de carrosserie. De scherpe plooien die horizontaal over de achterklep en de achterbumper lopen, maken de XCeed volgens hem optisch breder en sportiever. De bodemvrijheid van de XCeed bedraagt 184 mm met 18 inch wielen; dat is tot 49 mm meer dan bij de Ceed Hatchback. De stoere uitstraling wordt verder versterkt dankzij de panelen langs de wielkastranden en dorpels, de zilverkleurige dakrails en het metaalkleurige paneel in de achterbumper. Kia gaat de XCeed in 12 carrosseriekleuren leveren, waarvan Quantum Yellow dat exclusief is voorbehouden aan dit model.

Kia positioneert de XCeed tussen enerzijds de Ceed Hatchback en anderzijds de Sportage. Met zijn lengte van 4.395 mm is de cross-over 85 mm langer dan het eerste model en 90 mm korter dan de Sportage. Zijn hoogte van 1.495 mm betekent dat hij 48 mm hoger is dan de Ceed en 150 mm lager dan de Sportage. Daarmee ligt het zwaartepunt van de XCeed lager dan dat van de Sportage, maar is de zitpositie hoger dan die in de Ceed. Dankzij de hogere zitpositie is het in/uitstappen eenvoudig. Met zijn langere achterzijde heeft de XCeed een 31 liter grotere bagageruimte dan de Hatchback, namelijk 426 liter. Door de in delen neerklapbare achterbank (40:20:40; optioneel) geheel plat te leggen, ontstaat een laadcapaciteit van 1.378 liter. De tegen meerprijs automatisch openende / sluitende achterklep en de op 2 niveaus te plaatsen laadvloer (voor meer bagageruimte of om extra bergruimte buiten het zicht te creëren) zorgen voor extra gebruiksgemak.


Het interieur is in grote lijnen identiek aan dat van de andere Ceed modellen met een licht op de bestuurder gerichte middenconsole. Het optisch zwevende touch screen van het infomedia systeem heeft aan de onderkant een aantal (draai)knoppen en schakelaars voor het volume van de geluidsinstallatie en voor de bediening van zowel de verwarming als de ventilatie. De indeling en de functionaliteit zijn volgens Kia ergonomisch zeer uitgekiend, zodat de bestuurder eenvoudig aanpassingen kan doen zonder zijn blik lang van de weg te moeten nemen. Het interieur is afgewerkt met zachte materialen en satijnchromen strips op het dashboard, wat voor een hoogwaardige sfeer moet zorgen. Klanten hebben de keuze uit stoffen, kunstlederen en echt lederen meubilairbekleding. Speciaal voor de XCeed is een decoratiethema ontworpen met zwarte bekleding en geel stikselwerk en idem biezen op de stoelen. Daarnaast is er overal in het interieur een combinatie van glanzend zwarte en metallic gele accenten die matchen met bovengenoemde carrosseriekleur Quantum Yellow.

De XCeed is één van de eerste modellen van Kia met het innovatieve UVO Connect telematicasysteem. Dat biedt informatie via het geïntegreerde 10,25 inch touch screen en via de telefoon app. Met deze applicatie wordt het mogelijk gemaakt om bijvoorbeeld vanuit kantoor of huis al een route naar het navigatiesysteem te verzenden. Het gebruikt zijn eigen eSIM kaart om live informatie te vinden en te updaten tijdens de rit, zoals live verkeersinformatie, weersverwachting, interessante locaties en parkeergelegenheden (inclusief tarieven, locatie en beschikbaarheid). Het infomediasysteem is standaard voorzien van Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth waarmee 2 mobiele apparaten tegelijk kunnen worden verbonden. Met de Splitscreen techniek kunnen de gebruikers meerdere voertuig functies tegelijk volgen en bedienen. Het scherm is naar wens in te delen en kan tot 3 apps tegelijk weergeven. Daarmee kan de bestuurder zowel één weergave (bijvoorbeeld navigatie) gebruiken, maar ook diverse elementen combineren. Zodoende kan de bestuurder de navigatie gebruiken, terwijl de passagiers hun favoriete muziek kiezen of bijvoorbeeld de weersverwachting bekijken. Een JBL Premium geluidsinstallatie met Clari-Fi technologie, airconditioning met 2 temperatuurzones, verwarmbare plus elektrisch inklapbare buitenspiegels, een verwarmbaar stuurwiel, verwarmbare plus geventileerde voorstoelen en een verwarmbare achterbank staan op de optielijst. Dat geldt ook voor het volledig digitale 12,3 inch interactief instrumentencluster. Met een weergave in hoge resolutie (1.920×720 pixel) vervangt dit scherm de conventionele snelheidsmeter en kilometerteller. Een display tussen de meters toont gedetailleerde navigatieaanwijzingen en informatie op het gebied van de geluidsinstallatie, spraakoproepen, contacten, evenals waarschuwingen over de technische staat van de auto en meldingen van de actieve veiligheid en assistentie systemen. Het gaat hierbij onder andere om Smart Cruise Control met Stop & Go, Blindspot Collision Warning, Forward Collision Warning met auto & voetganger detectie, Intelligent Speed Limit Warning, Lane Keeping Assist en High Beam Assist. Driver Attention Warning adviseert de bestuurder om te pauzeren als het systeem tekenen van vermoeidheid opmerkt. Het optionele Lane Following Assist (LFA) met Level 2 autonoom rijden kan de bediening van het gaspedaal, de remmen en de besturing overnemen. Dit systeem kan voorliggers en wegmarkeringen volgen om de auto in de rijstrook te houden op veilige afstand van zijn voorligger.

Als enige van de Ceed familie is de XCeed standaard voorzien van hydraulische veerweg begrenzers op de vooras. De aanslagrubbers ‘drijven’ in een hydraulische vloeistof in de schokdempers, wat zorgt voor een bijzonder soepele vering en demping op slecht wegdek. De XCeed absorbeert ook grote schokken met een progressieve respons. Dat voorkomt dat de carrosserie gaat stuiteren als de vering terugkomt na een snelle compressie. Het draagt volgens Kia ook bij aan een directere, precieze besturing en minder carrosseriebewegingen. Bovendien is op oneven oppervlak minder geluid van de wielophanging hoorbaar. Vanwege de grotere bodemvrijheid is de vering iets zachter afgesteld dan bij de Ceed Hatchback (7 procent vóór en 4 procent achter). Het rij comfort is volgens Kia verbeterd dankzij de nieuwe demper voor de dwars drager achter, zodat rij geluid en vibraties extra worden onderdrukt. De elektrische stuurbekrachtiging is opnieuw afgesteld voor een snellere reactie op stuurbewegingen. Daardoor helt de carrosserie volgens Kia relatief weinig over in bochten. De elektrische stuurbekrachtiging is ook sterker, zodat de besturing wat lichter is om vermoeidheid bij de bestuurder te beperken. Met het Drive Mode Select systeem kan de bestuurder de weerstand in de stuurinrichting, de respons van het gaspedaal en reactiesnelheid van de automaat met dubbele koppeling (indien aanwezig) naar wens aanpassen.

De XCeed wordt leverbaar met 3 turbobenzinemotoren. De 3-pitter 1.0 T-GDi levert 120 pk en 172 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. De topsnelheid van deze XCeed bedraagt 186 km/u en hij zit in 11,3 seconden op 100 km/u. De 4 cilinder 1.4 T-GDi is goed voor 140 pk en 242 Nm. Naast de genoemde handbak kan deze motor worden gecombineerd met een 7-traps automaat met dubbele koppeling (DCT7). De topsnelheid bedraagt 200 km/u en voor de sprint naar 100 km/u is 9,4 à 9,5 seconden nodig (afhankelijk van het type transmissie). De 1.6 T-GDi uit de Ceed GT en ProCeed GT is ook leverbaar in de XCeed en past met zijn vermogen en koppel van 204 pk respectievelijk 265 Nm volgens Kia uitstekend bij het karakter van de cross-over. De topsnelheid bedraagt 220 km/u en de sprintklus wordt geklaard in 7,6 seconden. Deze topmotor wordt voor de Nederlandse markt standaard gecombineerd met de 7-traps automaat. Begin 2020 wordt de XCeed ook leverbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen, waaronder een stekker hybride en een dieselvariant met 48 Volt milde hybride techniek.

De serieproductie van de XCeed start begin augustus. Kia levert het model standaard met de nog steeds unieke fabrieksgarantie van 7 jaar of 150.000 km. De XCeed 1.0 T-GDi heeft een toelaatbaar geremd aanhanggewicht van 1.200 kilo. De andere motorvarianten mogen maximaal 1.410 kilo trekken.

Comments are closed.