Nieuwe BMW X6 laat zich voortijdig zien

0

Eerder dan gepland zijn de eerste afbeeldingen van de nieuwe BMW X6 op internet beland.

Met de introductie van de derde generatie X6 is de transformatie van de grotere X modellen van BMW naar het zogeheten CLAR platform voltooid. Eerder maakten al de X3, de X4 en de X5 de overstap. Ook het topmodel van het SUV gamma, de X7, is op dit onderstel gebaseerd. En nu is het de beurt aan de X6.

Net als de vorige editie van de X5 is ook de huidige, tweede generatie X6 geen lang leven beschoren. Die stamt immers uit 2014 en als auto ben je dan nog niet aan je pensioen toe. Maar BMW heeft er belang bij (schaalvoordelen en zo) dat al haar grotere SUV modellen op hetzelfde onderstel worden gebouwd, dus vandaar dat versneld de nieuwe X6 in stelling wordt gebracht.

De coupéversie van de X5 zorgt optisch niet voor verrassingen. De één zal dat jammer vinden, maar de ander zal opgelucht ademhalen vanwege het feit dat de X6 niet de grote grille van zijn grote broer heeft gekregen. Al stond ook deze nieuwe BMW niet bepaald achteraan toen de luchtroosters werden uitgedeeld. Mede door de horizontale achterlichtunits lijkt de derde generatie X6 sterk op de X4, al kan de gelijkenis meevallen als je beide SUV modellen live naast elkaar ziet staan. De kentekenplaat achter zit voortaan niet meer in de vijfde deur, maar heeft een plek gekregen in de bumper. Aan de voorkant zien we overbekende lijnen, al is de grille iets anders van vorm dan bij de X5.

Het motorengamma van de nieuwe X6 zal in grote lijnen gelijk zijn aan dat van de actuele X5. Het enige verschil wordt vermoedelijk het ontbreken van een xDrive25d variant. Een 2,0 liter 4 cilinder motor past niet echt bij de X6, hoe imposant het vermogen ook is. Diesel zal dus het goedkoopst in de xDrive30d kunnen. Die heeft een 3,0 liter 6 cilinder motor. Dezelfde krachtbron, maar dan met 4 turbo’s zit in de sportief ingestelde M50d uitvoering. Benzinefans zullen kunnen kiezen uit de xDrive40i en de M50i. Die laatste M Performance variant beschikt over 530 pk. Op termijn komt er ook een échte M versie met 600 pk, of 625 pk indien er voor de Competition versie geopteerd wordt. Nieuw is de xDrive45e stekkerhybride versie. Die mag niet ontbreken in de concurrentiestrijd met de Porsche Cayenne.

Critici zullen zeggen dat de derde generatie X6 nog altijd even merkwaardig is vormgegeven als het origineel. Maar goed, dat is misschien ook wel zijn kracht. En in vergelijking met de vernieuwde 7-serie en de X7 is de X6 vandaag de dag als gevolg van de uitgesproken designtaal van BMW één van de meer ingetogen bolides van het merk. Bovendien is deze grote coupéachtige SUV primair bestemd voor Noord Amerika, China en de Golfstaten dus wat wij er in Europa van vinden, is van secundair belang. De zwaargewicht zal zeer binnenkort officieel worden voorgesteld in de vorm van officieel persmateriaal. In de Verenigde Staten zal de verkoop direct na de in november te houden autoshow van Los Angeles van start gaan. In Europa arriveert de nieuwe X6 pas volgend jaar bij de BMW dealers in de showroom.

Comments are closed.