Volkswagen blij met belangstelling voor ID.3, dealers minder

0

Volkswagen meldt trots dat er al 22.000 autoconsumenten een productieslot gereserveerd hebben voor de ID.3. Dit aantal is bovengemiddeld hoog en verkoopchef Jürgen Stackmann is dan ook erg tevreden over dit orderaantal. Het betekent dat tweederde van het eerste contingent aan ID.3 exemplaren al vergeven is. Maar voor de dealers valt er minder de lachen.

Natuurlijk, al die 22.000 eenheden van de ID.3 (en straks de volle 30.000 stuks) moeten geleverd gaan worden door de Volkswagen dealers. Maar dan? Stackmann (foto) geeft zelf toe dat de e-Golf 30 procent minder zogeheten servicewaarde heeft dan een exemplaar met dieselmotor. Ook de ID.3 zal de dealer veel minder aan onderhoud opleveren, bijvoorbeeld omdat er geen olieverversingen meer plaats hoeven te vinden. Software updaten gaat straks ‘via de lucht’ dus daarvoor is ook geen bezoek aan de garage meer nodig. Wat resteert zijn bandenwisselingen en vervanging van remschijven. Maar dat soort diensten kunnen de Kwikfits van deze wereld natuurlijk ook heel goed leveren. En bovendien goedkoper. De kans is dan ook aanzienlijk dat de Volkswagen dealer de ID.3 koper zelden terug zal zien. Alleen als er trammelant is of gedoe over garantieclaims. Dat zijn niet de leukste klantcontacten.

De ID.3 zal straks ook via internet besteld kunnen worden. Volkswagen kan deze distributie ontwikkeling niet negeren, want steeds meer autoconsumenten hebben geen enkele behoefte om nog naar een fysieke showroom te gaan. Stackmann stelt dat ook bij internetbestellingen de levering via de dealer zal verlopen, maar dat is eigenlijk puur een administratieve handeling. Handje geven, kopje koffie achteroverslaan, krabbel zetten, sleutel in ontvangst nemen en wegwezen. Daarmee bouw je geen band met de klant op. En juist dan is de kans groot dat de ID.3 voor nieuw rubber gebruik gaat maken van een actieaanbieding van een bandenkoning.

Stackmann stelt dat het doel van Volkswagen is om de dealers even veel aan de ID.3 te laten verdienen als aan de (nieuwe) Golf. Hm, hoe moet dat aks de servicewaarde 30 procent minder is? Dat kan alleen bij een hogere winstmarge op de ID.3. In tijden van schaarste, bijvoorbeeld bij de eerste, relatief beperkte productieslot voor de elektrische middenklasser, kan Volkswagen daarmee weg komen, maar dat wordt anders als er voor de consument meer te kiezen is. Nu al wordt de Opel Corsa-e voor een even scherpe prijs aangeboden als de basisversie van de ID.3. Beiden hebben een even grote actieradius van 330 kilometer. De ID.3 is weliswaar 20 centimeter langer en daardoor duidelijk ruimer, maar de Corsa-e compenseert dit met een uitgebreidere standaarduitrusting. Dat kan de doorslag geven. En over 2 jaar heeft Hyundai de opvolger van de Kona Electric klaar en zullen er meer elektrische autosterren aan het autofirmament verschenen zijn. En iedereen weet: hoe meer concurrentie, des te groter de druk op de marges. Dus hoe wil Volkswagen die hogere winstmarge op de ID.3 blijven volhouden?

Volkswagen krijgt sowieso een inkomstenprobleem, want de verkopen van de Golf zullen ongetwijfeld lijden onder de komst van de ID.3. Hoeveel staat weliswaar in de sterren geschreven, maar Volkswagen voelt de bui al hangen en is elders in het modellengamma flink aan het saneren geslagen. 3-deurs versies, cabriolet modellen en MPV auto’s zijn (straks) geschiedenis. Anders dan Mercedes-Benz gaat Volkswagen bovendien niet investeren in stekker hybride uitvoeringen van haar dieselmodellen. Die worden volgens Stackmann in combinatie met de verplichte Euro 7 emissienorm aanpassingen te duur.

Reageren is niet mogelijk.