Aston Martin paait met DBX beleggers in Goodwood

0

Het Goodwood Festival of Speed is primair bestemd voor liefhebbers van exclusieve, snelle auto’s, maar Aston Martin gebruikt dit evenement ook om een boodschap aan haar beleggers over te brengen: er is hoop.

Op de beurs heeft het aandeel Aston Martin sinds de introductie vorig jaar oktober bijna de helft van zijn waarde verloren. Beleggers zijn kwaad en voelen zich zelfs bedrogen omdat zij dachten een stukje Ferrari gekocht te hebben. Dat aandeel doet het om de beurs wel heel goed. Met een informele setting op het Goodwood gala hoopt Aston Martin de gemoederen enigszins te kunnen bedaren.

Aston Martin toonde op het 4 dagen durende Festival of Speed aan de Engelse zuidkust namelijk haar toekomststrategie. Niet in de vorm van grafieken en diavoorstellingen, maar informeel door aldaar een prototype van de DBX (bovenste en onderste foto) te parkeren. Die staan daar niet voor Jan met de korte achternaam, want CEO Andy Palmer (tweede foto) heeft bewust een aantal notabelen uit de financiële gemeenschap uitgenodigd, waaronder bankiers en investeerders.

Doel is om met modellen als de DBX het zogeheten Second Century Plan toe te lichten. Daarvoor moet Aston Martin nu diep in de buidel tasten want met de introductie van 7 nieuwe auto’s in de komende 7 jaar is veel geld gemoeid. Met dit modellenoffensief wil het Britse merk alsnog bewijzen dat zij net zo succesvol kan worden als Ferrari en dat dus een betere waardering van beleggers op zijn plaats is. Aston Martin is niet langer een nichespeler met een kwakkelende financiële gezondheid, maar een aan de weg timmerend, beursgenoteerd bedrijf. Althans, dat is de boodschap die Palmer probeert over te brengen.

Aston Martin wil op termijn (in 2023) groeien naar 14.000 verkopen op jaarbasis, maar voorlopig is die verdubbeling van de afzet toekomstmuziek. De stijging van het aantal klanten zal pas realiteit kunnen worden als de DBX leverbaar wordt. Het debuut van deze SUV zal volgend jaar plaatsvinden. De strategie om beleggers in Goodwood lekker te maken, zou kunnen werken omdat bij een live kennismaking met de DBX duidelijk wordt dat dit model optisch veel geslaagder is dan de tenenkrommende Bentley Bentayga en Lamborghini Urus.

Dat investeerders sceptisch zijn, is evenwel begrijpelijk. Het aantal succesvolle, zelfstandige Britse autofabrikanten is op één, sterk geamputeerde hand te tellen. Daarnaast zijn er natuurlijk de Brexit perikelen. De cliëntèle van Aston Martin op het vaste land van Europa is natuurlijk niet super prijsgevoelig indien er geen handelsdeal komt, maar de kans is aanwezig dat de eigen economie van het Verenigd Koninkrijk een flink tik gaan krijgen en in een diepe recessie belandt. Daar zullen de verkopen van het merk (25 procent van de afzet wordt in eigen land gerealiseerd) zeker wél onder lijden.

Maar tijdens het Goodwood festival schijnt letterlijk en figuurlijk de zon. En tijdens de beroemde heuvelklim kunnen de modellen van Aston Martin laten zien wat zij in dynamisch opzicht waard zijn. Dat lukt daar veel beter dan tijdens een traditionele, statische autoshow. Palmer ziet sowieso licht aan het eind van de beleggerstunnel want volgens hem wordt er de laatste tijd minder ‘short’ gegaan. Dit betekent dat het vertrouwen, te voet weliswaar en niet te paard, terugkomt. Investeerders die nu instappen, kunnen volgens hem volgend jaar een grote klapper maken als de DBX zijn debuut beleeft.

Aston Martin verwacht dit jaar in Gaydon, Engeland, tussen de 7.100 en 7.300 auto’s te bouwen. In het eerste kwartaal leed het merk verlies en Palmer waarschuwt dat het resultaat over de periode april t/m juni niet veel beter zal zijn. Pas tegen het eind van het jaar zal er winstherstel optreden. Diverse autofabrikanten worden momenteel hard geraakt door de inzakkende vraag naar auto’s in China (als gevolg van het handelsconflict met de Verenigde Staten), maar Aston Martin heeft daar volgens Palmer geen last van.

In Nederland staat het merk sowieso op winst, met 20 registraties in de eerste jaarhelft versus 17 eenheden in dezelfde periode van 2018. Met name de DBS Superleggera, die de helft van de verkopen voor zijn rekening nam, was in trek. De afzet van de DB11 leed daar wel sterk onder, hetgeen het beeld bevestigd dat de sportwagens van Aston Martin afzettechnisch communicerende vaten zijn. Daarom komt de DBX als geroepen. Met deze SUV kan Palmer een heel nieuwe klantengroep gaan bedienen, bijvoorbeeld welvarende autoconsumenten die nu nog een Porsche Cayenne Turbo op de oprit hebben staan.

Reageren is niet mogelijk.