Ford Puma komt ook als snelle ST

0

In december keert de Puma weer terug in de Nederlandse Ford showrooms. Als het aan het Amerikaanse merk ligt, komt er spoedig ook een gepeperde ST versie van.

Ford heeft zich de afgelopen jaren in bedrijfseconomisch opzicht flink in de nesten gewerkt in Europa. Dat kwam niet in de laatste plaats doordat er in het gamma nogal wat modellen zitten / zaten die de autoconsument koud liet en dus alleen met korting vielen te slijten (voorbeelden zijn de B-Max, de (Grand) C-Max, de Ka+ en een groot deel van het Mondeo gamma), met als gevolg dat er rode cijfers geschreven moesten worden.

Nu wil Ford het heel anders gaan aanpakken. De B-Max is inmiddels gesaneerd, deze maand stopt de productie van de (Grand) C-Max, in september valt het doek voor de Ka+ en het Mondeo gamma is flink gekortwiekt. Het Amerikaanse merk zal alleen nog auto’s lanceren die begerenswaardig zijn. De Puma, die in december bij de Nederlandse Ford dealers in de showroom staat, voldoet aan dat criterium. Dat is namelijk een cross-over en dan kan het verkooptechnisch eigenlijk al niet meer mis gaan. Zeker niet als die net zo’n stoer en sportief uiterlijk heeft als de Puma en daarnaast nog enorm praktisch is dankzij de grootste bagageruimte in zijn klasse.

Nóg meer begerenswaardig moet de snelle ST versie van de Puma worden. Die variant zal net zo dynamisch rijden als de andere compacte sportievelingen van het merk, de Fiesta ST en de Focus ST, zo belooft ontwikkelingschef Hau Thai-Tang. De Puma ST zal worden voorzien van een 200 pk sterke 1,5 liter Ecoboost 3 cilinder turbobenzinemotor. De Fiesta ST beschikt over dezelfde krachtbron en snelt daarmee in 6,5 seconden naar 100 km/u. De verwachting is dat de Puma ST de acceleratieklus in 6,9 tellen zal kunnen klaren.

Thai-Tang bevestigt dat de Ford Performance afdeling heel erg belangrijk is voor Ford, maar dat er niet van elk model een ST zal verschijnen. Doorslaggevend criterium is namelijk niet zozeer de verwachte verkoopaantallen, maar of er sprake is van een goede technische basis voor een ST versie. Daarbij dient er niet (alleen) met de Europese bril naar dit vraagstuk gekeken te worden, want in de Verenigde Staten bestaan er ook ST varianten van de Edge en Explorer.

De komst van een nieuwe Focus RS wordt door Thai-Tang niet ontkend, alhoewel hij aangeeft dat deze hete Ford (zoals altijd) pas ná de facelift van de modelreeks zal verschijnen. Die opfrisbeurt zal in 2022 plaatsvinden. Thai-Tang en zijn team hebben dus nog even de tijd om over de aandrijflijn na te denken. Hij laat doorschemeren dat hybride ondersteuning een serieuze kanshebber is.

Reageren is niet mogelijk.