Ford stopt met de Ka+

0

In september stopt Ford met de verkoop van de Ka+ in Europa. Het is nog maar 3 jaar geleden dat het kleintje met een blauwe ovaal als merklogo werd geïntroduceerd. Maar nu vertrekt hij alweer met stille trom.

De Ford Ka+ was de opvolger van de Ka (zonder ‘+’). De eerste generatie was dankzij een onderscheidend, guitig uiterlijk en bovengemiddeld goede rijeigenschappen in Europa een hit in het A segment, maar zijn opvolger bakte er verkooptechnisch weinig van. Die had dezelfde basis (inclusief productie locatie) als de Fiat 500, maar miste diens charme. Onder de streep leverde dat een auto op met louter nadelen: krap, onpraktisch en niet bijzonder goed rijdend. Ford was zich bewust van dit verkoop echec en gooide het bij de derde generatie (omgedoopt tot Ka+) over een andere boeg: de autoconsument zou voortaan ‘veel voor weinig’ krijgen: 5 deuren en interieurruimte op B segment niveau. Ook de rijeigenschappen waren vanwege de technische verwantschap met de vorige generatie Fiesta helemaal niet verkeerd. Maar de autoconsument is, zeker in het A segment, gewend om een boek op basis van zijn kaft te beoordelen (dat was misschien wel de belangrijkste succesfactor bij de eerste generatie Ka) en in dit opzicht bakte de goedkoop uitziende, in India gebouwde, Ford er weinig van: hij zag er bijzonder flets uit en ook de anderhalf jaar geleden in de haast doorgevoerde facelift heeft daar weinig aan kunnen veranderen. Specifiek voor Nederland kwam daar een niet echt scherpe prijsstelling bij. Oorzaak was het voor een A segment model relatief stevige benzineverbruik en idem CO2-uitstoot, dat door de Belastingdienst direct werd afgestraft met een forse BPM.

Onder de streep leverde dat een volkomen karakterloos, saai stuk staal met 4 wielen op. En nu is de Europese divisie van Ford er klaar mee. Had zij de Ka+ nog langer het voordeel van de twijfel willen geven, dan zou er investeert fors geïnvesteerd moeten worden in een schonere motor waarmee voldaan kan worden aan de strengere CO2-regels, bijvoorbeeld in de vorm van milde hybride techniek. Dat zou de Ka+ veel te duur hebben gemaakt (18.000 euro) voor een auto die in essentie een budgetproduct is. En dus is het in september over en uit met de Ka+: Ford verlaat het A segment.

Ford is niet de enige die een rendementsprobleem in het A segment heeft trouwens. Want ook de Opel modellen Adam en Karl krijgen geen opvolgers, al speelt hier ook mee dat het nieuwe moederbedrijf PSA zo snel mogelijk alle banden met de voormalige eigenaar General Motors wil doorsnijden en dus ook net diens techniek. De Fransen trekken zich trouwens zelf terug uit de samenwerking met Toyota in het A segment en dit betekent dat de Citroën C1 noch de Peugeot 108 een opvolger krijgen. De kans is groot dat de technisch identieke Aygo ook verdwijnt. Toyota zou overwegen om in de Tsjechische fabriek waar dit trio gebouwd wordt en waar zij vanaf 2022 volledig eigenaar is, een B segment SUV te gaan bouwen. De Volkswagen Up, met in zijn kielzog de Seat Mii en de Skoda Citigo, gaat helemaal op de elektrische tour. Smart maakt met de Fortwo en de Forfour al deze transitie. Fiat blijft de huidige 500 en de Panda voorlopig doorbouwen; gebroederlijk naast een nieuwe generatie A segment modellen met elektrische techniek. De betaalbare auto wordt dus niet helemaal met uitsterven bedreigd, ook omdat Hyundai en Kia nog zeker één nieuwe generatie i10 en Picanto zullen introduceren. Renault heeft aangegeven ook actief te willen blijven in het A segment, al is nog niet duidelijk hoe: de huidige samenwerking partner Smart is voor de helft verkocht aan Geely uit China met als consequentie dat de toekomstige generatie modellen in dit Aziatische land gebouwd gaan worden. Ook de elektrische ‘mini’ Mini (op basis van de conceptstudie Rocketman) zal daar het levenslicht gaan zien. Aan alliantiepartner Nissan heeft Renault voor wat betreft het A segment niet veel: dit merk heeft aangegeven haar gamma in te willen krimpen en met name goedkopere modellen te willen schrappen. Dus het is zelfs de vraag of de huidige Micra, die door Renault op basis van de oude Clio gebouwd wordt, een vervolg krijgt. De plannen van Suzuki zijn nog niet bekend, maar dit merk heeft traditioneel een hoop Indiase modellen om uit te kiezen. Ook de Celerio heeft een dergelijke oorsprong.

Ford heeft in Nederland circa 2.300 exemplaren van de Ka+ verkocht. Bijna 900 stuks daarvan vonden in 2017 een eigenaar. Vorig jaar gingen er ruim 700 eenheden over de toonbank. Dit jaar staat de teller na 6 maanden op 381 stuks. Ford, dat tot voor kort rode cijfers in Europa schreef, is druk bezig al zijn onrendabele modellen te schrappen. Eerder kreeg de B-Max al een nekschot. De (Grand) C-Max wordt deze zomer uit het portfolio geknipt. Ford besloot ook om in Nederland te stoppen met de verkoop van de S-Max, Galaxy en Edge. Het Mondeo gamma is sterk geamputeerd. Met de Explorer Plug-in Hybrid gaat Ford zich in Europa helemaal concentreren op het B en C segment. Eén van de nieuwe modellen is de Puma, die onder de Kuga in het SUV gamma komt.

Reageren is niet mogelijk.