Maak kennis met Aiways: een nieuw Chinees automerk

0

Er komt in 2020 een nieuw Chinees automerk naar Europa: Aiways. Het debuutmodel is een volledig elektrische SUV van het formaat Nissan X-Trail. Die heet U5 en heeft een rij bereik van 460 kilometer.

Aiways wil vanaf april 2020 auto’s gaan verkopen in Europa, te beginnen met de U5. Deze 4,68 meter lange SUV is volledig elektrisch aangedreven en heeft een rij bereik van 460 kilometer (volgens de vrij optimistische NEDC meetnorm). De U5, waarvan het design enigszins aan de modellen van Volvo doet denken, wordt gebouwd op een nieuw, in eigen huis ontwikkeld platform. Dat heet MAS, een afkorting die staat voor ‘More Adaptable Structure’ en is deels uit aluminium (en deels uit staal) opgetrokken. De bodemplaat zal in de toekomst ook de basis zal vormen voor andere modellen. Aiways wil namelijk elk jaar een nieuwe auto uitbrengen.

De U5 is helemaal bij de tijd en voorzien van de nieuwste rij hulpsystemen. Het dashboard telt liefst 3 beeldschermen.

Aiways start later deze maand met een meer dan 14.231 kilometer lange monsterrit vanuit het Chinese Xi-an (de hoofdstad van de Chinese provincie Shaanxi) naar Europa. Dat zal worden gedaan met 2 prototypes van de U5. “We hebben deze stad gekozen omdat hij het startpunt vormt van de zijderoute en daarmee van historische betekenis is als centrum voor de handel, culturele uitwisseling en contacten tussen China en Europa”, aldus een woordvoerder. Aiways hoopt in september in Europa te arriveren. De exacte route is nog onbekend, dus Autointernationaal.nl weet niet waar de reis eindigt. Het is tevens de afsluitende test van de ontwikkelingsfase van de SUV. De serieproductie van de U5 begint binnenkort in China.

Meer informatie over de verkoopwijze en prijsstelling in Nederland zullen wij later dit jaar te kunnen geven. Met het Europese debuut van Aiways in april volgend jaar zet het merk een belangrijke stap voor de Chinese auto-industrie. De U5 belooft namelijk het eerste elektrische Chinese model te zijn dat onze markt gaat betreden.

Aiways zegt in staat te zijn om jaarlijks 150.000 auto’s te bouwen. Binnen zeer korte tijd hoopt het merk dit aantal zelfs te kunnen verdubbelen na enkele grote investeringen. Het mag dus wat kosten. Aiways heeft tot op heden 1,7 miljard euro geïnvesteerd in haar nieuwe fabriek in Shangrao in de provincie Jiangxi, waar de U5 van de band gaat rollen. In deze faciliteit zijn de plaatwerk pers, de carrosseriebouw, de spuitafdeling en de eindassemblage ondergebracht.

Maar ook hier geldt: eerst zien en dan geloven. China loopt als land weliswaar voorop met de transitie naar elektrisch rijden (het wordt ginder als een belangrijke manier beschouwd om de luchtverontreiniging in de miljoenensteden terug te dringen), maar er is veel kaf tussen het autofabrikanten koren dat met elektrische modellen zijn geluk probeert. Trouwe bezoekers van Autointernationaal.nl zal de namen Byton en Nio niet onbekend in de oren klinken, maar wat te denken van bijvoorbeeld Bordrin en Enovate om er maar een aantal te noemen? Niet alle fabrikanten zullen tot wasdom komen en dat zit je in het slechtste geval ineens met een elektrische auto zonder garantiedekking of onderdelenvoorziening.

Reageren is niet mogelijk.