Mini Rocketman komt alsnog

0

Een droom komt uit: de conceptstudie Rocketman van Mini uit 2011 krijgt alsnog een productievertaling.

Als een droom uitkomt, is dat dan onverwacht? Niet perse. Vorig jaar werd al bekend dat het moederbedrijf van Mini, de BMW Groep, met het Chinese Great Wall een joint venture heeft opgericht, Spotlight Automotive, genaamd. Doel is om samen een elektrische stadsauto te gaan bouwen. Door de productie in China te laten plaatsvinden, kan dit model voor een lagere prijs worden aangeboden dan de huidige modellen van Mini.

Nu is dus bekend geworden dat de in China te bouwen ‘mini Mini’ gebaseerd zal worden op de Rocketman. Deze conceptstudie stamt weliswaar uit 2011, maar het ontwerp oogt nog steeds fris en fruitig. De basale vormen van de uit 1959 stammende, originele Mini zijn natuurlijk sowieso tijdloos omdat de carrosserie proporties zich ook in de 21ste prima lenen voor een stadsauto.

Menigeen, ook bij BMW en Mini zelf, had graag gezien als de Rocketman met zijn moderne design interpretatie van een klassieker eerder in productie was genomen, maar er viel geen businesscase voor te maken. Inkorten van het bestaande platform levert niet of nauwelijks een goedkoper te produceren op, noch een wezenlijk lichter model. En de marges op het repertoire van Mini waren / zijn sowieso al minimaal.

De samenwerking met PSA is de BMW Groep na de beruchte 1.6 THP motor slecht bekomen dus men was in München sceptisch om diens 3 cilinder PureTech krachtbron te gaan gebruiken. Achteraf niet helemaal onterecht, want het is een fragiel blokje. Ook onderhandelingen met Toyota leidden tot niets. Misschien maar goed ook, want het idee van een Mini op basis van Aygo of Yaris techniek zorgt bij niemand voor warme gevoelens.

Het elektrische autotijdperk betekent evenwel een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Doordat de elektrische aandrijflijn veel minder ruimte in neemt dan een klassiek exemplaar, hoeft de cabine van de Rocketman niet krapper te worden dan de ruim 30 centimeter langere gewone Mini. Productie in China zorgt voor een veel gunstiger kostenplaatje. In 2011 was fabricage in dit Aziatische land nog niet echt een optie vanwege de vermeende matige bouwkwaliteit, maar daar hoeft de autowereld zich geen zorgen meer om te maken. Moederbedrijf BMW gaat zelf haar iX3 in China laten bouwen.

Het is de bedoeling dat het eerste exemplaar van de productieversie van de Rocketman in 2022 van de band rolt. Mini kiest bewust voor een 3-deurs model omdat een dergelijk carrosserietype merkhistorisch natuurlijk het meest verantwoord is. Op dezelfde technische basis gaat Great Wall een 5-deurs hatchback bouwen maar die heeft visueel niks met de Rocketman gemeen. De Chinezen hebben reeds een compacte EV rondrijden in de vorm van de Ora R1. Die heeft een NEDC rij bereik van 350 kilometer. De Rocketman krijgt echter een andere (lees: modernere en meer crashbestendige) technische basis.

In Europa zal de nieuweling prijstechnisch onder de 34.900 euro kostende Cooper SE worden gepositioneerd. Reken op een bedrag rond de 25 mille. Daarmee wordt de Rocketman dus niet goedkoper dan de Mini One (24.390 euro). De doelgroep is wezenlijk anders, namelijk autoconsumenten die perse elektrisch willen gaan rijden in en om de stad, maar daar niet meer dan een schappelijk bedrag voor willen betalen.

Comments are closed.