PSA krijgt mondiaal rake klappen maar blijft hoopvol

0

Het Franse autoconcern PSA, waartoe de merken Citroën, DS, Opel / Vauxhall en Peugeot behoren, heeft in de eerste jaarhelft 1.903.370 auto’s verkocht. Dat lijkt een indrukwekkend aantal, maar is wel aanzienlijk minder dan er in dezelfde periode van 2018 over de toonbank gingen. Toen reden er namelijk 2,2 miljoen auto’s van het PSA concern de showroom uit; een verschil van bijna 13 procent. De klap was het grootst bij Peugeot dat met 767.062 stuks bijna een kwart minder auto’s verkocht.

Gelukkig kan PSA ook goed nieuws melden. Zo wijst het Franse autoconcern er op dat zij het in Europa beter deed dan de meeste andere fabrikanten. Het aantal verkopen nam weliswaar met 1,2 procent af, maar doordat de markt als geheel met 3,1 procent kromp, kon het marktaandeel worden opgevoerd van 16,1 procent naar 16,4 procent. Met name Citroën deed het dankzij de nieuwe C5 Aircross (foto) goed, niet in de laatste plaats in eigen land, en noteerde het beste resultaat in 8 jaar tijd. Het marktaandeel groeide van 3,8 procent naar 4,2 procent.


Ook in het Midden-Oosten gingen de zaken prima, met plusjes in Marokko, Egypte en Algerije. Toch kwam het resultaat in deze verkoopregio liefst bijna 70 procent lager uit als gevolg van het wegvallen van de afzetmarkt in Iran. Verder ligt de economie van Turkije als gevolg van het dictatoriale beleid van president Recip Tayyip Erdogan op zijn gat en daar heeft ook PSA last van.

De problemen zijn evenwel nóg groter in China, waar PSA liefst 62,1 procent minder auto’s wist te slijten. Alleen DS wist haar marktaandeel vast te houden. PSA zegt dat er hard wordt gewerkt om de problemen te ondervangen, onder meer door beter samen te werken met haar Chinese joint venture partner Dongfeng (tevens aandeelhouder van het Franse autoconcern). In Zuid-Amerika ging het PSA evenmin voor de wind. Daar was sprake van een afzetdaling van 29,3 procent, met een verkoop teruggang van liefst 50,3 procent in Argentinië omdat de economie aldaar in elkaar is gestort.

De huidige afzetdaling van 13 procent staat in schril contrast met de stijging die vorig jaar gerealiseerd werd. Toen gingen de verkopen van het PSA concern in het eerste semester liefst 38 procent omhoog, al kwam dat vooral door de overname van Opel / Vauxhall van General Motors. In de eerste helft van 2017 was dit merken duo namelijk nog geen onderdeel van het Franse autoconcern, dus de stijging werd vorig jaar op een wat onnatuurlijke manier verkregen.

PSA hoopt op betere resultaten in de komende 6 maanden. De belangrijkste lichtpuntjes vormen de nieuwe Peugeot 208 en de Opel Corsa. Verder wist Citroën haar marktaandeel in juni opnieuw op te voeren en met zachtjesaan de introductie van de DS 3 Crossback zich uit gaan betalen. Ook het feit dat Opel wordt geherintroduceerd op de Russische automarkt is hoopgevend te noemen. Daarnaast moet de opening van een fabriek in het Marokkaanse Kenitra de marktpositie van PSA in dit deel van Afrika versterken. Verder gaat het opvallend goed in Japan en is Citroën begonnen met de verkoop van auto’s in India.

Reageren is niet mogelijk.