Volkswagen investeert in Turkije én autonome auto’s

0

De kogel is door de kerk: Volkswagen gaat een nieuwe fabriek in Turkije bouwen. Met het plan is een investering van ongeveer 2 miljard euro gemoeid.

De nieuwe fabriek moet in de provincie Izmir verrijzen. Dochteronderneming Skoda is één van de merken die van de nieuwe locatie gebruik gaat maken. Door aldaar de Karoq te gaan bouwen (plus het Seat derivaat Ateca) wil zij haar eigen fabrieken in Oost Europa ontlasten. Die draaien nu op de top van hun capaciteit. Skoda zegt dat als zij vorig jaar productietechnisch ruimer in haar jasje gezeten had, zij 100.000 auto’s meer had kunnen verkopen. Nu haken veel potentiële klanten af vanwege de lange levertijden voor niet alleen de Karoq maar ook de Kodiaq.

Vorige maand schreven Turkse kranten al over de plannen om onder meer de Karoq en de Seat Ateca in Turkije van de band te laten rollen. De nieuwe fabriek moet in 2022 zijn deuren openen. Bulgarije was naar verluidt ook in de race voor de fabriek van de Volkswagen Groep, maar op aandringen van Qatar zou er voor het islamitische Turkije gekozen zijn (en ondertussen dus wel door blijven klagen over discriminatie door witte Europeanen …). De Golfstaat heeft een belang van 14,6 procent in Volkswagen en is een belangrijke bondgenoot van Turkije.

 

Bedrijfswagens

De bedrijfswagen divisie van Volkswagen leverde in de eerste helft van dit jaar 259.400 voertuigen af. Dit resultaat is vergelijkbaar met dat van 2018. In West Europa gingen de zaken prima en noteerde de divisie Volkswagen Commercial Vehicles een afzetstijging van 1,4 procent. Met 182.800 exemplaren is de thuisregio met afstand de grootste afzetmarkt voor de Duitse bedrijfsautobouwer. Het is in dit kader dan ook niet verrassend dat Duitsland in de afgelopen 6 maanden het grootste aantal bedrijfswagens van Volkswagen af nam, namelijk 68.100 stuks.

Op regionaal niveau volgt na West Europa het oostelijk deel van de thuismarkt, waar Volkswagen 23.900 bedrijfswagens aan de man bracht. De derde podiumplaats is voor Zuid-Amerika met 19.100 exemplaren, maar hier werd de divisie wel geconfronteerd met een flinke afzetdaling van 15,5 procent. Mexico wist dat enigszins te compenseren met een verkoopstijging van 23,7 procent naar 4.500 bedrijfswagens. In Afrika werden 11.700 voertuigen van Volkswagen voor commercieel gebruik verkocht, terwijl het Midden-Oosten goed was voor 5.500 exemplaren; een daling van liefst 49,3 procent. In de regio Asia Pacific, kort door de bocht de rest van de wereld dus, werden met 11.800 eenheden 11,0 procent minder bedrijfsauto’s verkocht.

De redelijk okselfrisse Crafter was het enige model waarvan in de eerste jaarhelft meer exemplaren zijn verkocht dan in dezelfde periode van 2018. De grootste bedrijfswagen van Volkswagen was goed voor 36.100 registraties; een stijging van 34,9 procent. De Amarok moest het met 9,2 procent kopers minder doen; dit op leeftijd geraakte model zal niet door een eigen ontwerp worden vervangen maar door een derivaat van de volgende generatie Ford Ranger. De Caddy verkocht 2,3 procent minder goed dan in de eerste helft van 2018 en voor de Transporter meldden zich een 3,5 procent lager aantal klanten. Met 103.300 exemplaren is deze middelgrote en langstlopende modelserie nog wel met afstand het populairste model van de bedrijfswagen divisie van Volkswagen.

 

Samenwerking met Ford

Zoals verwacht kruipen Volkswagen en Ford officieel dichter naar elkaar. De autobouwers gaan onder meer de ontwikkelingsafdelingen van autonome voertuigen samenvoegen onder de vlag van Argo AI; een bedrijfsonderdeel van de Amerikanen. Tot nu toe lag de regie voor projecten op het gebied van zelfstandig rijdende auto’s binnen het Volkswagen concern bij dochter Audi, maar die bakte er weinig van. Van ‘voorsprong door autonome techniek’ was allesbehalve sprake. Voor Volkswagen concerntopman Herbert Diess (rechts op de foto) was dit reden om deze taak bij het merk met de 4 ringen weg te halen.

Zijn collega bij Ford, Jim Hackett (links op de foto), is blij met de participatie van Volkswagen in Argo AI: “Door deze samenwerking ontstaat met afstand het grootste platform voor de ontwikkeling van autonome voertuigen ter wereld”. Volkswagen investeert 2,6 miljard dollar in Argo AI, nadat Ford eerder al 1 miljard dollar in het bedrijf pompte. Daarnaast neemt Volkswagen voor 500 miljoen dollar aan aandelen in het bedrijf over van Ford. Het gezamenlijke doel is het ontwikkelen van wat de autofabrikanten simpelweg het Self Driving System noemen, oftewel SDS. De bijbehorende techniek moet in modellen van zowel Ford als Volkswagen in de toekomst een hele grote rol gaan spelen.

Argo AI, opgericht door voormalige werknemers van Google en Uber, wordt nu gewaardeerd op 7 miljard dollar. Volgens ingewijden taxeerde Volkswagen het technologiebedrijf in februari nog op 4 miljard dollar, maar de waarde is de laatste maanden sterk toegenomen. Door de investering schiet Argo AI met stip omhoog in de top van ‘meest waardevolle startende ondernemingen op het gebied van zelfrijdende voertuigen’.

Volkswagen en Ford benadrukken dat zij zich blijvend van elkaar zullen onderscheiden met eigen, unieke producten. Diess moet dus diep in de buidel tasten voor participatie in Argo AI, maar hij wordt door analisten toch als de spekkoper van de samenwerkingsdeal beschouwt. Dat komt doordat Ford op zijn beurt de eerste autofabrikant na de Volkswagen merken wordt die gebruik gaat maken van het MEB platform van de Duitsers. Op dit onderstel zal onder meer de langverwachte ID.3 (zie foto onder) gebaseerd worden. Het eerste Ford model met MEB techniek is speciaal voor Europa bedoeld en wordt vanaf 2023 in Keulen in een oplage van 100.000 stuks gedurende 6 jaar gebouwd. Mogelijk volgt er later een tweede ontwerp. Volkswagen zal op basis van het aantal geproduceerde exemplaren door Ford betaald gaan worden.

Bij 600.000 à 1.200.000 auto’s spreken we dan al snel over een miljardenbedrag dat Diess op de rekening van de autofabrikant uit Wolfsburg kan laten bijschrijven. Ford zal daarnaast 2 eigen elektrische modellen ontwikkelen, maar die zijn primair bestemd voor de Noord Amerikaanse markt: een pick-up en een op de Mustang geïnspireerde cross-over. Van die tweede auto publiceerde Autointernationaal.nl eerder deze week een exclusieve computertekening.

Hoe groot en belangrijk de samenwerking tussen Volkswagen en Ford ook is, de autofabrikanten nemen geen aandeel in elkaar. Van een alliantie zoals die tussen Renault en Nissan, of zelfs een fusie, is dan ook geen sprake. Autonome en elektrische voertuigen vormen één van de twee belangrijke pijlers van de samenwerking tussen Volkswagen en Ford. De andere pijler heeft betrekking op bedrijfswagens en moet onder meer zoals gezegd een gezamenlijke pick-up (als opvolger van zowel de Ford Ranger en Volkswagen Amarok) en een compacte besteller opleveren. De pick-up moet vanaf 2022 door Ford worden gebouwd en zal ook door de Amerikanen worden ontwikkeld. Volkswagen gaat zich ontfermen over de genoemde besteller.

Reageren is niet mogelijk.