Cupra gaat elektrisch met de Tavascan

0

Cupra heeft zojuist het digitale doek verwijderd van de Tavascan: een conceptstudie voor een elektrische cross-over. Bij groen productielicht komt hij naast de afgelopen maart op de autosalon van Genève gepresenteerde Formentor in het gamma. Dat is ook een cross-over, maar dan voorzien van een stekker hybride aandrijflijn. De Tavascan wordt op de IAA van Frankfurt aan het publiek gepresenteerd.

De Tavascan wordt in de inleiding omschreven als een cross-over, maar je zou de carrosserievorm ook kunnen betitelen als een coupéachtige SUV. Hij staat op 22 inch lichtmetalen turbinevelgen. Naar goed Cupra gebruik is de Tavascan afgewerkt met koperkleurige elementen. De carrosserie bevalt veel koolstofvezel panelen om het meergewicht van de elektrische aandrijflijn te kunnen compenseren. Het diep geplaatste Cupra logo licht op in het donker. De luchtroosters zorgen niet alleen voor een betere aërodynamica, maar ook voor koeling van de accu’s. Aan de achterkant vinden we hetzelfde oplichtende logo en zorgt een diffusor voor de juiste geleiding van de lucht.

Die aandrijflijn kennen wij reeds van andere conceptstudies van de Volkswagen Groep zoals de I.D. Crozz en de Skoda Vision iV. De basis is het MEB platform. Door elke as van een elektromotor te voorzien, is er sprake van vierwiel aandrijving en een gecombineerd vermogen van 306 pk. De Tavascan kan daarmee in 6,5 tellen naar 100 km/u accelereren. Het in de bodemsectie geplaatste lithium/ion accupakket heeft een capaciteit van 77 kWh, hetgeen goed is voor een WLTP actieradius van 450 kilometer.

Op het interieur van de Tavascan is Cupra bijzonder trots. Het interieur van het studiemodel kenmerkt zich door contrasterende leerkleuren, carbondelen en Alcantara. Die combinatie moet de Tavascan een hoogwaardiger uitstraling geven dan wij van moedermerk Seat gewend zijn. Het digitale instrumentarium maakt ondanks zijn formaat van 12,3 inch een nihilistische indruk en het midden op het dashboard ‘zwevende’ beeldscherm (van 13 inch) oogt evenmin als het toppunt van soliditeit.

Een B stijl ontbreekt bij de Tavascan. Dat zien wij wel vaker bij studiemodellen. In de stoelen zijn luidsprekers en een telefoon aansluiting aangebracht. De modelnaam Tavascan lijkt een niet toevallig gekozen variatie op ‘Taycan’ van zustermerk Porsche, maar is volgens Cupra merkchef Wayne Griffith een klein dorpje in de Pyreneeën.

Over concrete productieplannen wordt nog niet gesproken, maar Cupra heeft op termijn natuurlijk alleen toekomst indien zij elektrische aandrijving omarmt. Reken er dus op dat de anderhalf jaar jonge Seat dochter medio 2021 met een dergelijk model op de proppen komt. Oftewel een jaar na de Formentor.

Reageren is niet mogelijk.