Ford en General Motors bereiden zich voor op een recessie

0

Ford en General Motors dekken zich in tegen een mogelijke recessie. De Amerikaanse fabrikanten hebben buffers aangelegd van respectievelijk 18 en 20 miljard dollar. Met deze maatregel moeten de effecten van een economisch kille periode opgevangen gaan worden.

Door de wederzijdse importheffingen tussen de VS en China zijn de grondstoffen voor de auto-industrie duurder geworden. Tegelijkertijd kampt de autobranche wereldwijd al met een dalende vraag. Ford heeft daarom een buffer van 20 miljard dollar (18 miljard euro) aangelegd en General Motors heeft 18 miljard dollar (16 miljard euro) apart gezet. General Motors kan nog 2 jaar dividenden uitbetalen, ook als de winst daalt.

Ford en General Motors hebben zowel gematigde als ernstige recessiescenario’s ontwikkeld. In het laatste geval zijn er berekeningen gemaakt voor een economische situatie die vergelijkbaar is met de periode 2008-2009 toen GM een faillissement moest aanvragen. De autofabrikanten willen hiermee een idee krijgen hoe een dergelijk scenario de winstgevendheid en cashflow beïnvloedt.

Dhivya Suryadevara, de Chief Financial Officer van General Motors (foto), geeft aan dat de autofabrikant de scenario’s voortdurend in de gaten houdt en bijwerkt om ervoor te zorgen dat het bedrijf is ingedekt tegen een mogelijke recessie. Zij meldt daarbij dat er nog geen serieuze aanwijzingen zijn dat er korte termijn een recessie ontstaat.

Tijdens een conferentie van zakenbank J.P. Morgan in New York werd Matt Fields, de financieel directeur van Ford in Noord Amerika op het rooster gelegd over de noodzaak om 20 miljard dollar cash op de rekening te hebben staan. Zijn antwoord luidde als volgt: “Ford heeft dit geld nodig om een nieuwe wereldwijde recessie te overleven”. Een stelling die minder gewicht zou dragen, als Suryadevara tijdens datzelfde evenement niet een identieke verklaring had gegeven voor de 18 miljard dollar cashbuffer die General Motors aanhoudt.

Zowel Ford als General Motors verdedigen de beslissing door te stellen dat hun economische scenario’s het risico op een wereldwijde crisis als ‘reëel’ bestempeld kunnen worden. Een crisis met een omvang van die in 2008-2009 is niet uitgesloten. General Motors was zelfs nog iets meer loslippig. Suryadevara verklaarde eenvoudigweg dat de autofabrikant niet essentiële financiële uitgaven uitstelt en zelfs een plan heeft om bij een dergelijk scenario meer goedkope modellen aan te gaan bieden.

De Amerikaanse autosector heeft nog meer dan de Europese branche te lijden onder handelsspanningen met China. In Europa zou de autosector de economie ook in een recessie kunnen duwen. Bij ons vormen vooral de nieuwe strenge uitstootnormen, de afgewdongen elektrificatie en een dieselhetze een blok aan het been bij de sector.

Reageren is niet mogelijk.