McLaren breidt de Ultimate Series uit met een Speedster

0

Op het autofeest van het Concours d’Elegance in Pebble Beach zal McLaren een dakloze supersportwagen presenteren. De naam van de auto is vooralsnog onbekend, maar volgens de Britse fabrikant gaat het om een 2-zitter die “de puurste rijvaardigheid” bij iedereen naar boven haalt.

De dakloze 2-zits supersportwagen auto debuteert volgend jaar in een gelimiteerde oplage van 399 stuks. De prijs is vanzelfsprekend nog niet bekend, maar volgens McLaren moeten wij rekenen op een bedrag tussen het tarief van de Senna (750.000 Britse pond) en de Speedtail (2.100.000 Britse Pond) in. Een ruime marge, maar reken op omgerekend naar de Nederlandse belastingsituatie minimaal 2,7 miljoen euro.

Volgens McLaren lag de focus bij de ontwikkeling van de dakloze supersportwagen meer op gebruik, feedback en veel rij plezier op de openbare weg dan op het circuit. Hieruit valt af te leiden dat de aankomende speedster het relatief rustig aan gaat doen. De Senna richt zich juist op het circuit, terwijl de Speedtail zich met zijn aërodynamische design op snelheid focust. Qua onderstel techniek heeft de nieuweling veel overeenkomsten met de 720S.

De dakloze 2-zits supersportwagen moet de lichtste auto worden die het Britse merk ooit produceerde. Dit betekent dat hij minder kilo’s in de weegschaal legt dan de Senna die 1.309 kilo zwaar is. Het veelvuldige gebruik van koolstofvezel én het ontbreken van het dak, moeten hiervoor zorgen. De deuren zijn van het ‘vlinder type’ en verder heeft de nieuweling een heel kleine voorruit (een volwaardig exemplaar is overigens ook mogelijk).

De voor een select gezelschap bestemde bolide wordt aangedreven door een aangepaste versie van de dubbel geblazen 4,0 liter V8 uit de Senna (dus zonder hybride techniek). Reken op een iets lager vermogen dan de 800 pk van de Senna. Aan koppel (800 Nm) zal er minder worden ingeleverd. De V8 is gekoppeld aan een automaat met een dubbele koppeling. Helaas komt er geen handbak beschikbaar voor deze pure sportauto. “Het is tegenwoordig erg lastig om een dergelijke transmissie in een auto met middenmotor te bouwen met deze hoeveelheden koppel. Het zou een nachtmerrie zijn”, aldus McLaren topman Mike Flewitt

In de open cockpit valt extra goed te genieten van de akoestische kwaliteiten van de krachtbron. Dat helpt, samen met wind door de haren, eveneens bij de felbegeerde rij beleving. “De dakloze 2-zits supersportwagen zal geen actieve aërodynamica hebben, maar wel een windgordijn. De auto gebruikt de lucht in mindere mate voor neerwaartse druk, maar meer ter bescherming”, zegt Flewitt.

Het nieuwe model dat McLaren op het grote evenement aan de Amerikaanse kust aan ons voorschotelt, wordt het zesde model van haar Ultimate Series. Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat die modelreeks uit de meest speciale auto’s die het merk in de aanbieding heeft. Denk hierbij aan modellen als de Speedtail en de Senna. De bouw van de dakloze 2-zits supersportwagen moet eind volgend jaar starten of in het begin van 2021. Volgens Flewitt is er verrassend veel vraag naar dergelijke exclusieve modellen.

Reageren is niet mogelijk.