Nieuwe Honda Jazz wordt minder MPV en meer SUV

0

Honda zal in oktober op de Tokyo Motor Show de nieuwe Jazz voorstellen. De vierde generatie zal alleen leverbaar worden in hybride uitvoering. Die wijziging past in het beleid van Honda om haar gamma te elektrificeren.

De huidige Jazz trekt in Nederland (en de rest van Europa) maar weinig kopers. Dat komt door het hoge MPV gehalte van het model. Om de nieuwe Jazz betere slaagkansen op de automarkt te geven, zal die voorzien worden van tal van SUV designelementen. Honda hoopt daarmee kopers uit hun Mazda CX-3 of Seat Arona te lokken. Bij de SUV designelementen gaat het om zaken als een prominentere grille, deels in zwart uitgevoerde bumpers, grotere koplampen, dakrails, geprononceerde dorpels en zwarte plastic bescherming rond de wielkasten.

Om de nieuwe Jazz, die hoe dan ook een relatief hoog model blijft, optisch breder te laten ogen, zullen de verticale achterlichtunits worden vervangen door horizontale exemplaren. De achterklep loopt ver tot in de bumper door om zo in/uitladen te vergemakkelijken. Aan de maatvoering zelf zal voor de rest niet veel veranderen. Dat komt doordat Japanse klanten die ‘precies goed’ vinden.

De nieuwe Jazz krijgt ook een vers onderstel. Bij de ontwikkeling van die bodemplaat is vanaf het begin rekening gehouden met hybride aandrijftechniek. Daardoor zullen de zogeheten Magic Seats, veel geprezen door kenners behouden kunnen blijven. De hybride techniek vertoont grote overeenkomsten met het i-MMD (intelligent Multi Mode Drive) systeem wat nu in de CR-V leverbaar is. Dit betekent dat de verbrandingsmotor (van het benzinetype) doorgaans dienst doet als generator en niet direct voor de aandrijving zorgt. Pas als er aanzienlijke prestaties van de Jazz gevraagd wordt, zal de atmosferische 4 cilinder via een directe verbinding de voorwielen gaan aandrijven. Anders dan bij de CR-V zal de verbrandingsmotor niet 2,0 liter groot zijn maar 1,3 à 1,5 liter aan inhoud hebben.

 

Reageren is niet mogelijk.