Nieuwstelex

0

+++ De voormalige topman van AUDI , Rupert Stadler, kan opnieuw achter de tralies belanden. Hij wordt door de officier van justitie in München verantwoordelijk gehouden voor het sjoemelen met de uitstoot van 120.000 dieselauto’s. Dat zou een totale schade veroorzaakt hebben van €27,5 miljoen. Neemt de rechter de aanklacht over, dan belandt Stadler zo goed als zeker voor geruime tijd achter de tralies. De voormalige Audi topman werd in juni 2018 gearresteerd wegens zijn rol in de sjoemeldiesel affaire. Hij verbleef toen 4 maanden in voorarrest om te voorkomen dat hij de kans zou krijgen tijdens het onderzoek bewijsmateriaal te vernietigen en om werknemers van Audi onder druk te kunnen zetten om hun mondje dicht te houden. De officier van justitie rekent hem nu per auto €230 euro schade aan, inclusief de kosten van het terugroepen om de software opnieuw te programmeren. Vanwege het grote aantal betrokken personenwagens loopt de totale rekening op tot €27,5 miljoen. Stadler zelf heeft steeds volgehouden dat hij niet van te voren op de hoogte was van het gesjoemel en dat hij daarom onschuldig is. Uit afgeluisterde telefoongesprekken blijkt echter het tegendeel. Stadler werd in oktober vorig jaar door de Raad van Bestuur van Volkswagen ontslagen en tijdelijk vervangen door de Nederlander Bram Schot. +++

+++ Een rit op de Duitse AUTOBAHN is niet compleet zonder te maken te krijgen met een beruchte ‘baustelle’. Op de linkerbaan geldt dan een limiet voor de maximumbreedte van voertuigen. Liefst 70 % van de moderne auto’s is eigenlijk te breed voor deze rijstrook, zo stelt de Duitse automobilistenvereniging ADAC. In 1978 was een personenwagen van het formaat Volkswagen Golf gemiddelde net geen 1,60 meter breed. Vandaag is dat bijna 1,78 meter. Maar als je de buitenspiegels meerekent, is zowat 70 % van de nieuwe auto’s breder is dan 2 meter. Dat levert problemen op bij zogeheten baustellen op de Duitse snelwegen. Het verkeer moet op die trajecten gebruik maken van versmalde rijstroken. Op de linker baan krijgen automobilisten vaak te maken met een breedtelimiet. Dit betekent in de praktijk dat die rijstrook alleen gebruikt kan worden door compacte auto’s en motorrijders. Aanrijdingen tussen voertuigen die naast elkaar rijden zijn de tweede vaakst voorkomende oorzaak van ongevallen op de baustellen, aldus de ADAC. De automobilistenvereniging pleit daarom voor bredere rijstroken (2,1 meter). Wie zich liever niet op de linker rijstrook waagt, kan gerust de rechterbaan aanhouden: op een traject van 5 kilometer baustellen levert een 10 km/u hogere snelheid amper 25 seconden tijdswinst op. +++

+++ BENTLEY sluit niet uit dat zij een model met waterstof aandrijving toe zal voegen aan haar gamma. Het Britse prestigemerk denkt dat het nog minimaal 5 jaar duurt voordat de batterijtechniek van een elektrische auto dermate ver ontwikkeld is dat zij zal kunnen voldoen aan de strenge eisen qua rij bereik en laadsnelheid van haar klanten. Om de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma toch aanzienlijk te kunnen reduceren, wordt de introductie van een waterstof uitvoering van een bestaand model niet uitgesloten. Bentley zal pas op zijn vroegst in 2024 met een compleet nieuwe auto komen. In de tussentijd krijgt de Bentayga een facelift en zal de Mulsanne worden afgelost door een Long Wheel Base uitvoering van de Flying Spur met extra toeters en bellen. Met het oog op de Brexit zal de productie in het Verenigd Koninkrijk sterk worden teruggeschroefd. De volgende generatie Continental gaat in Leipzig gebouwd worden en de vernieuwde Bentayga loopt vanaf 2023 in Bratislava van de band. +++

+++ BMW komt niet met een directe opvolger voor de i8, maar werkt wel aan een duurdere, grotere en snellere stekker hybride sportwagen. Die gaat vermoedelijk i12 heten. Het blijft een stekker hybride sportwagen, dus volledig elektrische aandrijving is niet gepland. De i12 krijgt een systeemvermogen van maximaal 671 pk. Een 2,0 liter 4 cilinder turbobenzinemotor gaat als basisunit fungeren. De daaraan gekoppelde elektrische collega haalt zijn stroom uit een 135 kWh batterijpakket. +++

+++ De Tweede Kamer is woest vanwege de chaos bij het CBR en de regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie eisen vanaf nu een maandelijkse rapportage van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen. Zij zal vaker verantwoording moeten gaan afleggen over de gigantische problemen bij het CBR. De incidenten waaruit blijkt dat de organisatie zijn zaken intern niet op orde heeft, rijgen zich aaneen. Het CBR staat al onder curatele van de minister. De nieuwste misstappen (er werden medische dossiers verwisseld) laten volgens Kamerleden zien dat er nog meer mis is met de werkwijze en organisatie dan eerder gedacht. Zeker omdat uit berichtgeving blijkt dat de organisatie uitermate slordig omgaat met zéér privacygevoelige informatie. Daarmee is volgens parlementariërs een nieuwe grens overschreden. Zij willen weten of de top van het CBR de situatie nog wel onder controle heeft. +++

+++ In CHINA dalen de autoverkopen al 13 maanden op rij. Toch weten merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz de groei erin te houden. China is een belangrijke afzetmarkt voor veel westerse premium merken. Zo verkopen Audi, BMW en Mercedes-Benz er op maandbasis 50.000 tot 60.000 auto’s. De teller van het merk staat na 7 maanden dit jaar op 404.092 registraties. BMW zit (inclusief Mini) deze concurrent op de hielen, want het verkocht in China 404.023 auto’s. Bij Audi staat de teller op dik 368.000 exemplaren, al heeft het merk met de 4 ringen de maandcijfers van juli nog niet geopenbaard. Het Duitse drietal ziet de verkopen in China flink stijgen, ondanks dat de markt als geheel al dik een jaar een neerwaartse trend laat zien. Ook merken als Cadillac, Lexus en Volvo blijven groeien in China. De Zweden plusten 12 % tot 80.380 verkochte auto’s. Lexus deed het met een stijging van 31 % nog een stukje beter. Tot en met juli verkochten de Japanners bijna 110.000 auto’s. +++

+++ In DUITSLAND is de economie in het tweede kwartaal met 0,1 % gekrompen in vergelijking met de eerste 3 maanden van het jaar. Dat is volgens deskundigen vooral aan de autosector te wijten. De auto-industrie in Duitsland lijdt onder de aanhoudende onzekerheid over de Brexit, ondervindt de gevolgen van het handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten en heeft ook last van de aanhoudende Europese regeldrift in de vorm van steeds strengere uitstootnormen. De vorige keer dat de Duitse economie kromp, toen met 0,4 %, was in het derde kwartaal van vorig jaar. Dat was toen rechtstreeks aan de invoering van de WLTP norm te wijten. Die meetstandaard legde door zijn erg omvangrijke en complexe homologatiestructuur een blijvende druk op de sector. De hogere kosten die voortvloeien uit de strengere WLTP norm wordt overigens doorberekend aan de klant en in heel wat landen, waaronder Nederland, hield de nieuwe homologatieregeling ook een significante verborgen belastingverhoging in. De auto werd met andere woorden duurder. Dat is vanzelfsprekend nooit goed voor de afzet. Zowel in Europa als in China moet de uitstoot in de toekomst spectaculair dalen. Elektrificatie is daardoor geen keuze meer: het is eigenlijk een verplichting. Autofabrikanten zien zich hierdoor genoodzaakt om zwaar te investeren in accu sets en elektromotoren. En dat terwijl de markt (Noorwegen en Nederland uitgezonderd) nogal koel reageert op de transitie. De verkoop van emissievrij auto’s blijft achter bij de verwachtingen. De grotendeels onterechte dieselhetze vergt ook zijn tol. De verkoop van oliegestookte personenwagens slinkt. In plaats hiervan kiest de consument vaker voor een benzinemodel. Dat stuwt niet alleen de CO2-uitstoot in Europa voor het eerst in tijden weer omhoog, het kost ook banen. Tienduizenden arbeidsplaatsen staan op de tocht. Gaan die verloren, en daar heeft het alle schijn van, dan zal dat in Europa leiden tot een verdere vertraging van de economische groei en misschien zelfs wel resulteren in een recessie. Uit cijfers die onlangs werden vrijgegeven, blijkt dat de groei in de eurozone tijdens het tweede kwartaal halveerde tot slechts 0,2 %. De problemen in de auto-industrie van Duitsland dragen ook bij tot een grote maandelijkse daling van de productie in de eurozone. Die nam in juni een duik van zo maar eventjes 1,6 %. De Europese Centrale Bank heeft al aangegeven dat zij een pakket aanvullende monetaire stimuleringsmaatregelen voorbereidt. +++ 

+++ FIAT werkt aan een Sport versie van de 500X. Die krijgt dezelfde stekker hybride aandrijflijn als de nog te introduceren Alfa Romeo Tonale. De nieuwe 1.3 Firefly turbomotor fungeert als basisunit. Het systeemvermogen bedraagt meer dan 200 pk en vierwiel aandrijving is standaard. De verwachting is dat zustermerk Jeep deze aandrijflijn gaat monteren in de Renegade en Compass. +++

+++ FORD verlengt de garantie op auto’s met de Powershift probleemautomaat. Het gaat om exemplaren (in totaal 560.000 stuks) die in de VS en Canada zijn verkocht. Ford wil hiermee voorkomen dat klanten moeten opdraaien voor een reeks problemen met de versnellingsbak. De garantietermijn is uitgebreid naar 7 jaar of 160.000 kilometer, terwijl de software die de transmissie aanstuurt nu voor 10 jaar of 240.000 kilometer is gedekt. Ford had / heeft in Noord Amerika tientallen rechtszaken aan zijn broek over de versnellingsbak. De problemen doen zich (vooral) voor bij exemplaren van de Fiesta en Focus die gebouwd zijn in 2014 en 2015. Een flink aantal eigenaren heeft het herstel van de transmissie zelf al betaald, maar Ford heeft nu beloofd de kosten alsnog te zullen vergoeden. Bovendien kan iedereen met zo’n auto bij de dealer langsgaan voor een gratis update van de betreffende software. Ford zou al voor de showroomintroductie van de modellen met Powershift automaat op de hoogte zijn geweest van de problemen. +++

+++ HYUNDAI zal op de IAA van Frankfurt, die op 10 september zijn deuren opent, niet alleen de nieuwe i10 presenteren, maar ook een conceptstudie voor een nieuwe, volledig elektrische auto. Met dit showmodel wil Hyundai het publiek laten zien wat haar visie op toekomstige mobiliteit is. Daarnaast neemt de Zuid Koreaanse autofabrikant een volledig elektrische racewagen mee naar de beurs. Over dit model zegt Hyundai alvast dat die komst van een nieuw tijdperk voor het merk inluidt. +++

+++ De huidige generatie RENAULT Twingo is niet bijzonder succesvol, maar het automerk is niet van plan om het A segment de rug toe te keren. De Franse fabrikant voert hiermee een ander beleid dan veel collega’s (Ford, Opel) die aangeven geen toekomst meer te zien voor de allerkleinste stadsauto’s. Ook Renault ontkomt er niet aan om de opvolger van de Twingo vanwege strengere eisen op het gebied van veiligheid en uitstoot prijstechnisch hoger in de markt te zetten (€18.000), maar door meer werk te maken van autodelen denkt het merk dat er desondanks een lucratieve handel in het A segment mogelijk blijft. Bij landgenoot PSA wordt gewerkt aan een soortgelijke opvolger voor de Citroën C1 en Peugeot 108. Die krijgt volledig elektrische aandrijving. De Twingo maakt al 26 jaar deel uit van het Renault gamma. Maar eigenlijk was alleen de eerste generatie een hit. Daarvan produceerde Renault ruim 2,5 miljoen exemplaren. Een schone lei is dus wel zo verfrissend. +++

+++ Bij TOYOTA heeft de ingenieur die eindverantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de Supra, Tetsuya Tada, officieel verklaard dat de sportwagen binnenkort een krachtigere motor zal krijgen. Autointernationaal.nl rekent op minimaal 380 pk. Of die versie de extra typeaanduiding ‘GRMN’ krijgt, is nog niet bekend. Helaas had de Japanner ook slecht nieuws: er staat geen handgeschakelde variant op het menu. Een cabrioletversie is evenmin gepland. Die zou te veel concurreren met de Z4 van ontwikkelingspartner BMW. Naar verwachting krijgt de Supra over 3 jaar een facelift. +++

+++ De Amerikaanse beurstoezichthouder SEC en VOLKSWAGEN moeten proberen een geschil over het omvangrijke diesel emissieschandaal in overleg de wereld uit te helpen. Dat heeft een Amerikaanse federale rechter in de zaak aan de strijdende partijen laten weten. Volgens hem pakt een onderling akkoord voor alle partijen voordeliger uit. Hij geeft ze daarvoor tot 4 oktober de tijd. De SEC spande eerder een rechtszaak aan tegen het Duitse autoconcern. Volkswagen wordt er door de SEC van verdacht investeerders te hebben misleid door informatie over het gesjoemel achter te houden. De rechter zei nu dat procederen een kostbare aangelegenheid zal worden. De SEC doet al formeel onderzoek naar de zaak sinds begin 2017. Het dieselschandaal kwam in september 2015 aan het licht. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten om de tuin te hebben geleid, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. De kwestie heeft Volkswagen al vele miljarden gekost. De huidige topman van het autoconcern, Herbert Diess, draait er overigens niet omheen: “Wat wij gedaan hebben, was bedrog”, zo liet hij in een interview weten. Met die opmerking heeft hij zich echter wel flink in de nesten gewerkt. Diess hield zich namelijk niet aan de ‘officiële’ Volkswagen teksten als ‘dieselthematiek’ of ‘omschakellogica’, maar nam gewoon het woord ‘bedrog’ in de mond. En dat terwijl met name het hoofd juridische zaken, Hiltrud Werner, zich voortdurend in allerlei bochten wringt om maar duidelijk te maken “dat de klanten noch verlies noch schade hebben geleden”. Volkswagen benadrukt zelf ook nog steeds dat het topmanagement niet op de hoogte was van de sjoemelsoftware. Maar nu Diess toegegeven heeft dat er sprake was van bedrog, ruikt de Duitse justitie bloed. Zij wil nu ook horen wie de daders waren. Volkswagen probeert zich te verdedigen met de verklaring “dat de opmerkingen van de heer Diess niet in rechtstechnische zin gezien moeten worden, waardoor er niets aan de juridische positie verandert”. Maar of de Duitse justitie daar in mee gaat, moet nog blijken. Net zoals de tijd zal leren of de opmerking van Diess een rol gaat spelen bij de veel grotere schadeclaims die namens meer dan 400.000 bezitters van een dieselmodel tegen de Volkswagen Groep zijn aangespannen. Ondertussen blijft men in Wolfsburg geloven in de toekomst van de dieselmotor. Ontwikkelingschef Sebastian Willmann is met name trots op de nieuwe EA288 2.0 TDI Evo krachtbron. Die debuteerde onlangs in de bijgepunte Passat en zal ook leverbaar worden in de volgende generatie Golf. De motor zal in 3 vermogenversies leverbaar worden waarvan de sterkste goed is voor 204 pk. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe 4 cilinder 0,4 liter per 100 kilometer zuiniger. Dit betekent 10 gram minder CO2 per kilometer. Hij voldoet ook ruimschoots aan de Euro6d-Temp emissienorm. Maar CO2 is slechts een deel van het verhaal. Veel schadelijker zijn de uitstoot van fijn stof en NOx, waar mensen daadwerkelijk ziek van worden. Doch Willmann claimt dat Volkswagen nu ook die emissie onder de knie heeft. Diesels hoeven een vergelijking met benzinemotoren daarom niet meer te schuwen. Zeker in zwaardere modellen, waar een grote actieradius en veel koppel gewenst is en eventueel ook een aanhangwagen getrokken wordt, is een oliegestookte krachtbron vandaag de dag nog altijd de meeste efficiënte aandrijfvorm volgens de ontwikkelingschef. +++

Reageren is niet mogelijk.