Veelbelovend: test SsangYong Korando 1.6 e-XDi

0

In het Nederlandse autolandschap lijkt geen plaats te zijn voor SsangYong. De verkopen, die überhaupt al niet veel voorstelden, zijn in de eerste 7 maanden van dit jaar gedaald van 6 naar 2 auto’s. Enkel van de Tivoli en de Rexton werd een exemplaar op kenteken gezet. Kan SsangYong daarom niet beter de handdoek in de ring gooien?

Nee, daarmee zou SsangYong zichzelf tekort doen. In België telt dit Zuid Koreaanse automerk namelijk wel mee. Daar werden in de eerste 6 maanden van dit jaar 414 auto’s op kenteken gezet en dat terwijl er geen grote verschillen zijn in de omvang van de totale markt. Hoe kunnen de sterk wisselende verkoopresultaten dan wel worden verklaard? Het antwoord op deze vraag is: in Nederland schittert de importeur door afwezigheid. Op de website zijn al bijna anderhalf lang geen nieuwe berichten geplaatst. SsangYong maakt daarmee een amateuristische indruk, met als gevolg dat de autoconsument eerst 2 keer nadenkt voordat hij de aanschaf van een Tivoli, XLV, Korando, Rodius, Rexton of Actyon Sports serieus gaat overwegen. In het Nederlandse autolandschap zijn er meer dan genoeg alternatieven.

Die constatering zorgt voor een wat dubbel gevoel bij het schrijven van deze test recensie. Zoals je verderop in het verslag kunt lezen, is de nieuwe Korando niet zonder charme, maar wat voor zin heeft het om lezers te wijzen op de sterke eigenschappen van deze Koreaan als de Nederlandse importeur er met de pet naar gooit? En is er niemand op het (regionale) hoofdkantoor die opvalt dat de verkoopresultaten sterk afwijken van die van België?

Afijn, laat ik mij op de Korando richten. Het model dat je hier ziet, is alweer de vierde generatie. De Korando begon zijn verkoopcarrière in 1983 als een kloon van de Jeep CJ-7. De tweede generatie uit 1996 had ook nog steeds een hoog terreinwagen gehalte, maar zal vooral herinnerd worden vanwege zijn enorme neuspartij die enigszins doet denken aan torpedo vrachtwagens uit de jaren vijftig. Nummer 3, die in 2011 op de markt kwam, was in vergelijking met zijn voorganger een verademing om te zien en kon doorgaan voor een heuse SUV, ook al was raffinement ver te zoeken.

En nu heeft SsangYong de vierde generatie Korando klaar. Die is compleet nieuw. Niet alleen van buiten, maar ook onderhuids. Net als voorheen komt hij in het gamma tussen de uit 2015 stammende Tivoli (met wie de nieuwe Korando nogal wat optische overeenkomsten heeft) en de 2 jaar geleden lang niet slecht gerecenseerde Rexton in. In vergelijking met zijn voorganger oogt de jongste editie veel slanker en dat is knap want hij is even hoog en slechts 4 centimeter langer. Maar het strakke lijnenspel staan hem goed. Is de nieuwe Korando aantrekkelijker om te zien dan zijn segment & landgenoot Hyundai Tucson? Smaken verschillen, maar dat zou best wel eens kunnen.

Ook qua interieurambiance kan de SsangYong zich goed staande houden in vergelijking met andere Aziatische SUV modellen. Het kwaliteitsniveau van de Volkswagen Tiguan weet hij niet de evenaren, maar dat is ook nooit de bedoeling geweest. Hoewel er tamelijk veel hard plastic is gebruikt, voelen alle knoppen solide aan. De zilverkleurige panelen en de sfeer verlichting met 3D effect dragen bij aan de verzorgde indruk die de cockpit maakt.

De Korando gaat geleverd worden in 2 uitrustingniveaus en de meest luxueuze versie beschikt over een 10,25 inch groot digitaal instrumentarium. Kom daar in de Qashqai maar eens om. Net als de zogeheten Virtual Cockpit van Audi kent het display verschillende configuratie mogelijkheden zodat je zelf kan bepalen welke rij informatie er getoond moet worden. De keuze maak je via toetsen op het stuur en de afleesbaarheid van het scherm is prima. Afhankelijk van de uitvoering beschikt de Korando over een 8 of 9 inch groot touch screen voor het infomediasysteem. Bij het grotere scherm krijg je ook een navigatiefunctie. Apple CarPlay en Android Auto is wel altijd van de partij. Het infomediasysteem reageert snel op aanraakinstructies, maar de menustructuur zou eenvoudiger mogen zijn.

Voor achterpassagiers is er bovengemiddeld veel been en hoofd ruimte. Zij zitten op een comfortabele bank. Het kofferruimte formaat (407 liter) lijkt niet bijzonder, maar laat je het volwaardige reservewiel weg, dan stijgt de capaciteit naar 551 liter. De hoogte van de laadvloer is dan instelbaar, maar gaat wel gepaard met compromissen. Kies je voor een niveau dat direct aansluit op de laadklep, dan valt de hoogte van de kofferbak wat tegen. Een lagere plaatsing kan ook, maar dat betekent een (forse) til drempel en geen mooie aansluiting met de achterbank als je de leuning plat legt.

Besproken wordt hier de 1,6 liter dieselversie. Die is goed voor 134 pk / 324 Nm en vervangt het oude 2.157 cc blok die 178 pk / 400 Nm leverde. Je levert dus duidelijk aan vermogen en koppel in, maar het trekgewicht blijft 2.000 kilo. Dat maakt deze Korando tot een interessante caravantrekker, ook omdat vierwielaandrijving tot de mogelijkheden behoort. In december komt SsangYong met een 1,5 liter turbobenzine variant die goed is voor 163 pk en eind 2020 volgt een volledig elektrische versie. Die zou een actieradius hebben van circa 400 kilometer.

Als de motor gestart wordt, dan wordt zijn diesel karakter direct duidelijk. De 1,6 liter produceert een niet echt plezierig in het gehoor liggend ratelend geluid en dat wordt sterker als je accelereert. Op constant tempo neemt het rumoer wel af, maar stil aan boord wordt het nooit. Dat komt ook omdat de Korando nogal veel rol geluiden produceert. Om de acceleratietijd hoef je deze SsangYong ook niet te kopen, want voor de sprint naar 100 km/u heeft de diesel versie 12 seconden nodig. Toch is het per saldo geen onprettige krachtbron want de vermogen afgifte is mooi soepel.

Bij de gezapige dieselmotor is de 6-traps automaat van Aisin in goed gezelschap want die neemt de tijd om van verzet te wisselen. De Sport modus verandert daar weinig aan. Een primeur voor SsangYong is de aanwezigheid van schakel flippers aan het stuur.

Qua rij plezier vormt de nieuwe Korando ook geen bedreiging voor de referentie modellen in zijn segment. Daarvoor is de besturing te vaag, te licht plus te indirect (in de stad ben je veel aan het ‘hoepelen’) en zijn de rijeigenschappen te log. Het veercomfort is stevig, zeker met de 19 inch wielen van de meest luxueuze uitvoering. Dan worden met name dwars naden in het wegdek onbeholpen doorgegeven aan de inzittenden. Maar gelukkig helt de SsangYong daardoor niet al te veel over in bochten. Verder is zijn onderstuur neiging goed controleerbaar en is de tractie in vierwiel aangedreven configuratie uitstekend. Eenmaal op tempo rijdt de Korando tamelijk relaxt. Dankzij de grote ramen is de overzichtelijkheid prima.

De Korando is standaard uitgerust met 17 inch lichtmetalen velgen, 4 seizoenen banden, verwarmde voorstoelen, parkeersensoren en het eerder genoemde 8,0 inch scherm voor het infomediasysteem (met DAB radio). Een royale garantietermijn van 5 jaar is ook bij de prijs inbegrepen, evenals veiligheidsvoorzieningen als AEB en een rijbaan assistent waardoor deze Koreaan 5 sterren bij EuroNCAP zou moeten scoren.

De luxueuzere versie biedt tevens 19 inch wielen, LED techniek voor de koplampen, lederen bekleding, 2 aparte temperatuurzones voor de airconditioning, adaptieve cruisecontrole, een groter (9,0 inch) aanraakscherm voor het infomediasysteem, TomTom navigatie, een digitaal display als instrumentarium en ventilatie van de voorstoelen . Dat klinkt als ‘altijd doen!’, maar de meerprijs bedraagt afgerond 20 procent.

Onder de streep levert dit voor de vierwiel aangedreven, dieselende Korando met automatische transmissie daardoor een factuurbedrag op van 48 mille. En dan ga je toch eerst 2 keer nadenken, want voor hetzelfde geld (47.690 euro) kan je ook een Nissan Qashqai dCi 150 xTronic 4×4 Tekna aanschaffen. En dan krijg je een SUV waarvan de importeursrol, de omvang van het dealernetwerk en de inruilwaarde boven elke twijfel verheven is. Er is daarom veel te zeggen om voor de voorwiel aangedreven, handgeschakelde benzineversie te gaan. Die gaat duidelijk minder dan 30 mille kosten en is daarmee een stuk meer competitief geprijsd.

 

 

50%
50%
Awesome

Conclusie

De nieuwe SsangYong Korando laat te veel steken (slome dieselmotor, gebrekkige raffinement, allesbehalve lichtvoetig weggedrag) vallen om uit te kunnen groeien tot segment leider. Maar van een merk dat in een half jaar tijd slechts 2 auto's wist te verkopen, wordt dat ook niet verwacht. En de nieuwe Korando is goed genoeg om op jaarbasis (zodra de benzine variant beschikbaar is) 100 à 200 klanten te trekken want hij ziet er goed uit, is achterin ruim, heeft een uitgebreide plus moderne uitrusting, trekt als een paard en wordt geleverd met 5 jaar garantie. Ja, in vergelijking met de oude Korando is er sprake van een verschil van dag en nacht. Vanuit dit perspectief heeft SsangYong zijn huiswerk uitstekend gedaan. De importeur is nu aan zet om het verkoop potentieel ten gelde te maken.

  • 5
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    6.1

Reageren is niet mogelijk.