Audi RS7 Sportback Live

0

Audi heeft op de IAA in Frankfurt de nieuwe, tweede generatie RS7 Sportback gepresenteerd.

Net als de meer bescheiden gemotoriseerde versies van het liftback model is die 5 meter lang. Maar de RS7 Sportback is een stuk breder. Ook in vergelijking met de eerste generatie. Audi heeft namelijk de wielkasten bij de nieuwe editie flink uitgeklopt. Daardoor is de RS7 Sportback 4 cm breder geworden. In Ingolstadt is men er trots op dat slechts 4 carrosserie panelen met de ‘minder exclusieve’ A7 worden gedeeld: het dak, de motorkap, de voorportieren en de achterklep.

Het design omvat alles wat fans van snel ogende auto’s op hun wensenlijst hadden staan: een grotere diffusor, een scherper lijnenspel, meer glanzend zwarte accenten, grotere 21 wielen (uiteraard zijn de velgen van lichtmetaal), lichtunits met een gearceerd binnenwerk en de zachtjes aan wereldberoemd wordende Quattro Sport sleuf boven een strakker getrokken grille. En omdat de voorste en achterste wielkasten dikker zijn, is de RS7 Sportback ook voorzien van bredere dorpels die beide carrosserie panelen met elkaar verbindt. In de achterklep zit een spoiler die zich vanaf 100 km/u laat zien. Van buiten is de 1,95 meter brede RS7 Sportback verder herkennen aan de karakteristieke, nieuwe RS bumpers.

Audi noemt het interieurdesign van de RS7 Sportback ‘sportief’, maar het strak gelijnde dashboard kennen wij natuurlijk al van de A7. Inclusief de layout met een tweetal aanraak schermen met haptische feedback. De bestuurder kan op het bovenste touch screen bij de RS7 Sportback informatie oproepen over bijvoorbeeld de temperatuur van de verschillende componenten van het rij systeem, de maximale G krachten en de bandendruk en -temperatuur. Die data kan men ook aflezen op het digitale instrumentarium van de RS7 Sportback.

Ter vergroting van het onderscheidt met de doordeweekse uitvoeringen van de A7 kan de koper ook rekenen op met leer beklede sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een bontere kleurstelling, een aan de onderkant afgeplakt stuurwiel met speciale RS knop en specifieke materialen. Achterin zijn 2 zitplaatsen, maar voor het eerst levert Audi ook een ‘echte’ bank die plek biedt aan 3 personen. Een Audi is natuurlijk nooit compleet zonder een flink optielijst. Daarop kan je zaken vinden als een (nieuwe) adaptieve, ‘slimme’ ophanging, een sportuitlaat die (zolang dat nog mag) voor een wat voller geluid zorgt, vierwielsturing en keramische remmen (die hebben een langere levensduur, zijn lichter en bijten krachtiger).

Onder de kap zit, net als bij de Audi RS6 Avant overigens, een 600 pk en 800 Nm sterke 4,0 liter V8 die, wanneer hij niet vol belast wordt, met het oog brandstofbesparing de helft van zijn cilinders uitschakelt. Een 48 Volt mild hybride systeem doet het benzineverbruik nog verder dalen. Indien bij een snelheid tussen de 55 en 160 km/u het gaspedaal losgelaten wordt, zal de motor zichzelf helemaal uitschakelen en gaat de RS7 Sportback ‘zeilen’. Verder zet het systeem de V8 uit indien het tempo lager is dan 22 km/u en de Audi bijvoorbeeld uitrolt richting een stoplicht. Bij aanraking van het gaspedaal wordt de motor dan weer razendsnel geactiveerd. Maar hoeveel de hiermee gegenereerde brandstofbesparing precies is, vertelt Audi vooralsnog niet.

Wellicht omdat de brandstofconsumptie natuurlijk niet de primaire reden is waarom men de RS7 Sportback koopt. Veel opwindender is de acceleratietijd: je kan dankzij de snel opschakelende 8-traps Tiptronic automaat en tractie verhogende vierwielaandrijving al in 3,6 seconden op 100 km/u zitten. In principe bedraagt de topsnelheid 250 km/u, maar tegen extra betaling is Audi bereid daarvan 280 km/u of zelfs 305 km/u van de maken; het enige wat daarvoor nodig is, is aanvinken van ‘pack dynamic’ respectievelijk ‘pack dynamic plus’ op de optielijst. Onder normale omstandigheden gaat 60 procent van het vermogen naar de achteras, maar als de rij situatie daar om vraagt, kan dat percentage oplopen tot 85. De voorwielen krijgen maximaal 70 procent van de aandrijfkrachten te verwerken.

De RS7 Sportback is standaard voorzien van luchtvering, maar dan wel een versie die is aangepast aan de sportievere eisen van de Audi Sport divisie. De snelle Duitser hangt standaard 2 centimeter dichter boven het asfalt dan de reguliere A7. Op hogere snelheden zakt de RS7 Sportback nog 1 centimeter verder omlaag.

In het eerste kwartaal van 2020 arriveert de RS7 Sportback bij de Nederlandse Audi dealers in de showroom. De prijs volgt in de aanloop naar de marktintroductie.

Reageren is niet mogelijk.