BMW introduceert nieuwe X5 M en X6 M

0

BMW onthult de derde generatie van de high performance X5 M en X6 M. Vanaf de lancering zijn ook de Competition versies van het SUV duo leverbaar.

Standaard zijn de X5 M en de X6 M goed voor 600 pk en 750 Nm (gemiddeld benzine verbruik 12,8 à 13,0 respectievelijk 12,5 à 12,7 liter per 100 km; CO2 uitstoot 291 à 296 respectievelijk 284 à 289 gram/km). De Competition versies zijn goed voor 625 pk, zonder dat dit tot een hogere brandstofconsumptie of emissiewaarde leidt. Zij zitten in respectievelijk 3,9 en 3,8 seconden op 100 km/u. Daarmee zijn zij 0,4 tel sneller dan de vorige generatie.

Als transmissie fungeert een 8-traps M Steptronic automaat met Drivelogic. Het M xDrive vierwielaandrijving systeem stuurt het meeste vermogen naar de achterwielen. De bestuurder kan dit met de modi 4WD en 4WD Sport aanpassen. Het actieve M differentieel helpt om de tractie en de rij dynamiek te optimaliseren. BMW zegt de onderstel afstelling fijn geslepen te hebben op de eigen testfaciliteiten in Miramas en Arjeplog, en op circuits als de Nürburgring Nordschleife.

Ter maximalisering van de rij dynamiek zijn er verstevigingen aan zowel de carrosserie als de wielophanging aangebracht. De M specifieke adaptieve vering is voorzien van elektronisch gecontroleerde dempers, actieve rolstabilisatie, M Servotronic besturing en DSC (Dynamic Stability Control; inclusief een M Dynamic modus). De X5 M en de X6 M zijn voorzien van M lichtmetalen velgen.

Vóór hebben die bij de Competition versies het formaat 21 inch en achter 22 inch. Deze wielgrootte is optioneel voor de reguliere X5 M en X6 M. Speciale M remmen moeten voor voldoende stopkracht zorgen. Het gevoel in het pedaal kan de bestuurder individueel configureren.

Exterieur kenmerken zijn grotere luchtinlaten, een BMW nierengrille met dubbele spijlen, koelsleuven in de voorspatborden, een dakspoiler, een in de achterbumper geïntegreerde diffusor en 4 uitlaatpijpen (verdeeld over 2 sets).

De X5 M en X6 M kunnen worden geleverd in speciale kleuren van BMW Individual. Bij de vorige generatie was dit niet mogelijk.

BMW spreekt van een M specifiek cockpit design. Ook het Head-Up display is standaard voorzien van speciale weergave mogelijkheden. De M multifunctionele stoelen zijn bekleed met BMW Individual Merino leder. De Competition versies kunnen rekenen op een (nog) exclusievere bekleding.

De X5 M en de X6 M zijn voorzien van knoppen waarmee de settings voor de motor, de dempers, de besturing, de M xDrive vierwielaandrijving en het remsysteem direct bediend kunnen worden. Op het stuurwiel zitten M knoppen waarmee de individuele, op de persoonlijke smaak afgestemde, set-ups geselecteerd kunnen worden.

In de M modus kan de bestuurder ook interveniëren in de rij assistentie systemen, de displays voor het instrumentencluster selecteren en de weergave van het Head-Up display configureren. Daarbij is er de keuze uit de modi Road en Sport. De Competition versies hebben ook een Track setting.

De standaard specificatie van de X5 M en X6 M omvat het BMW Live Cockpit Professional met een navigatiesysteem, de BMW Intelligent Personal Assistant en de Parking Assistant. Tegen meerprijs zijn meer rij assistentie systemen leverbaar, evenals BMW Laserlight.

De nieuwe X5 M en X6 M beleven hun tentoonstellingsdebuut op de Los Angeles Auto Show in november. In april 2020 arriveert het sportieve SUV duo in de showrooms.

Reageren is niet mogelijk.