In detail live: de Ferrari 812 GTS

0

Na de eerdere F8 Spider lancering vandaag komt Ferrari nu met nóg een dakloze creatie, ditmaal in de vorm van een 812 GTS. Het aanbod aan dakloze Grand Touring modellen met V12 motor is beperkt en dat vergroot de media-aandacht voor deze Italiaan. Ferrari deed voor de 812 GTS naar eigen zeggen inspiratie op bij de 166 MM (1948) en de 365 GTS Daytona Spider (1969).

Sinds 1969 heeft Ferrari geen 12 cilinder model met open dak meer in serie gebouwd. De 812 GTS gebruikt de technische bouwstenen van de 812 Superfast. Dit betekent dat een 6,5 liter grote, glorieuze 12 cilinder zijn 800 pk en 718 Nm via een met F1-techniek doorspekte 7-traps automaat met dubbele koppeling richting de achteras stuurt. De sprint naar 100 km/u wordt ondanks het ontbreken van tractieverhogende vierwielaandrijving binnen 3 seconden voltooid (de Superfast heeft 2,9 tellen nodig). De topsnelheid bedraagt 340 km/u.

Indrukwekkend is de beperkte gewichtstoename van slechts 75 kilo ten opzichte van de 812 Superfast. Het metalen Targa klapdak (Retractable Hard Top) laat zich volautomatisch en al rijdend tot 45 km/u wegtoveren in 14 seconden. Omgekeerd neemt de handeling evenveel tellen in beslag. Ferrari gaat er prat op dat de interieurruimte bij de afgerond 1.600 kilo wegende 812 GTS niet wordt aangetast door deze toevoeging.

Door middel van een kleine, elektrisch te openen en sluiten, achterruit (die ook als windschot dienst doet) kan men ook in gesloten toestand genieten van de soundtrack van de V12 motor. Ten behoeve van het akoestische plezier is daar door Ferrari nog verder aan gesleuteld. De fabrikant heeft de lengte van de buizen van de 6-in-1-uitlaat uniform gemaakt, waardoor de stem van de cilinder niet de minste moeite heeft om het partikel filter te overdonderen.

De designers van Ferrari hebben de achterkant van de 812 GTS opnieuw een ronde langs de tekentafel laten maken. Vanaf de hoofdsteunen loopt een gestroomlijnde vin helemaal tot aan de rand van de koffer. De 2 bulten doen denken aan die van de SP2 Monza. Maranello wil daarmee het gevoel van snelheid visualiseren en de GTS duidelijk onderscheiden van de gesloten 812 Superfast. De bagageruimte van de 4,7 meter lange, 1,97 meter brede en slechts 1,28 meter hoge 812 GTS heeft een capaciteit van 210 liter.

Ferrari verklaart dat de wijze waarop de onderzijde, de achterspoiler en de diffusor zijn gevormd de 812 GTS onderaan de streep net zoveel neerwaartse druk geeft als de 812 Superfast. De nieuwe lijnen zorgen dus voor een betere aërodynamica, waardoor de inzittenden ook met het dak omlaag comfortabel op hoge snelheden kunnen rijden. Om dat extra te garanderen, plaatste Ferrari ook twee L-vormige uitsparingen boven de voorruit. Deze sturen lucht weg van de auto en creëren daarmee een soort dak van lucht waardoor de luchtdruk in de auto nooit oncomfortabel hoog kan worden.

In tegenstelling tot de relateerde voorgangers en F60 America gaat Ferrari de topless 812 GTS, die op een eigen feestje in Maranello werd gepresenteerd, gewoon in serie produceren. De 599 SA Aperta verscheen in 2010 in een beperkte oplage van slecht 80 exemplaren (en bracht hulde aan de 80ste verjaardag van Pininfarina). Ook de oplage van de 550 Barchetta Pininfarina en van de 575 Superamerica uit 2004 was beperkt. Van de F12 (TDF) is nooit een open versie geweest.

Het was dus weer de hoogste tijd voor Ferrari om een open ‘super GT’ met 12 cilinder motor aan haar gamma toe te voegen: dat doen zij met de 812 GTS. De Italiaanse sportwagen fabrikant combineert dit met een historische knipoog. Het is namelijk 50 jaar geleden dat de eerste open V12 straatauto werd gepresenteerd: de in de inleiding genoemde 365 GTS Daytona Spider. De eerste leveringen zullen komend voorjaar plaatsvinden. Bestelling zullen ongetwijfeld nu al genoteerd worden, al is de prijs officieel nog niet bekend. Met de lancering van de 812 GTS, die parallel met de F8 Spider, plaatsvindt maakt Ferrari de keuze mogelijkheden qua open auto’s groter dan ooit, want het merk levert ook nog de Portofino met 3,9 liter V8 motor. Dat is een 4-zitter. Met de 812 GTS, volgens Ferrari in zijn segment de krachtigste cabriolet, mag men slechts één passagier meenemen.

 

Reageren is niet mogelijk.