Dit is de nieuwe Aston Martin DBX in volle glorie!

0

Aston Martin was van plan haar nieuwe DBX, de eerste SUV van het merk, pas in december officieel te onthullen, maar deze spionagefoto’s gooien nu roet in het eten. Daarop is het hoge model zonder camouflage te zien. De foto’s zijn vermoedelijk geschoten tijdens het maken van beeldmateriaal voor de folder en andere promotiedoeleinden.

De DBX op de foto’s wijkt niet zo heel veel af van de prototypes die wij eerder te zien kregen. Qua neuspartij, waarvan het design geïnspireerd is door de DBX, is het een echte Aston Martin. De achterlichtunits vouwen zich om de flanken heen en lopen door in de kofferklep. Die is voorzien van een dakspoiler. Onder de achterdeur zit een niet te missen diffusor. Qua carrosserie proporties (amper overhang vóór, forse overhang achter) doet de DBX denken aan de Jaguar F-Pace en in mindere mate aan de Maserati Levante. Een aluminium structuur moet het gewicht van de Aston Martin binnen de perken houden.

Vorige week gaf Aston Martin al een sneak preview van het interieur, althans van een lederen kofferset die in de bagageruimte vervoerd kan worden. Op dat beeldmateriaal kregen wij ook een glimp te zien van geperforeerde bekleding van het meubilair, houten afwerking van de deurpanelen en hoofdsteunen waarin de merkembleem gestanst is. Volgens Aston Martin heeft de kofferbak van de DBX een capaciteit van 632 liter. Daarmee is de bagageruimte aanzienlijk ruimer dan die van de Bentley Bentayga (430 liter). Andere concurrenten zijn de Lamborghini Urus (616 liter bagageruimte), de Rolls-Royce Cullinan (560 liter) en de nog te introduceren SUV van Ferrari.

Aston Martin gaat de DBX leveren met tal van pakketten, waaronder het Snow Pack (met onder ander een ski zak en een bevestigingsset voor ski’s op de dakrails), een Pet Pack (bumper bescherming en een uitrolbaar scherm tussen de cabine en bagageruimte), en een Touring Pack (met de eerder genoemde bagageset). Andere pakketten luisteren naar de namen Essentials Pack, Event Pack, Interior Protection Pack, Field Sport Pack en Expression Pack. Met deze opties hoopt Aston Martin met name vrouwelijke klanten te kunnen aantrekken.

Van het dashboard van de DBX is tot nu toe alleen een spionagefoto van een prototype. Kenners zullen zien dat er diverse knoppen van Mercedes-Benz zijn gemonteerd, maar toch zorgt Aston Martin ook voor eigen componenten. De middenconsole oogt strakker dan bij de sportwagens van het merk. Dat komt ook door het grote, centraal geplaatste touch screen. Verder krijgt de DBX een digitaal paneel als instrumentarium.

De DBX is reeds in de stille verkoop gegaan. Aston Martin was onder andere aanwezig op het Pebble Beach Concours d’Elegance en het Goodwood Festival of Speed met een orderboek. Inmiddels is men begonnen met de productie van voorserie exemplaren in de nieuwe fabriek in St. Athan. In de eerste helft van 2020 moet de verkoop officieel starten. Serieproductie van de DBX moet in het tweede kwartaal aanvangen. Hieruit kan worden afgeleid dat de eerste klanten hun SUV in de nazomer geleverd kunnen krijgen.

Aston Martin zal in St. Athan ook de elektrische Lagonda modellen gaan bouwen. Die maken, samen met de DBX, onderdeel uit van het zogeheten Second Century plan dat door topman Andy Palmer is opgesteld. Aston Martin wil in dit kader ook meer sportwagens op de markt brengen, waaronder modellen met de motor midscheeps achter. In totaal omvat het Second Century plan 7 nieuwe auto’s. Er zijn evenwel signalen dat Palmer zich vertild heeft aan dit plan omdat de bodem van de geldkist in zich is gekomen nog voordat de kasstroom aangevuld kan worden met de DBX.

Dat het Lagonda label wordt afgestoft, komt doordat Aston Martin zelf geen volledig elektrische modellen onder eigen label zal gaan verkopen. Wel is er van de DBX een (stekker) hybride versie gepland. De SUV debuteert evenwel met een V8 motor, afkomstig van Mercedes-AMG. Deze 4,0 liter grote krachtbron is goed voor 550 pk en 700 Nm. Daarmee kan een topsnelheid van meer dan 290 km/u worden bereikt. Later volgt er ook een V12 versie. Die heeft een 5,2 liter motor van eigen makelij onder de kap en is goed voor circa 650 pk. Voor de hybride techniek zal er een beroep worden gedaan op Mercedes-Benz.

Gegeven de mondiale populariteit van SUV modellen, die nog steeds lijkt toe te nemen, is de kans groot dat de DBX het best verkopende product van Aston Martin gaat worden. Lukt dat, dan kan het vertrouwen van beleggers in de autofabrikant hersteld worden. Die is sinds de beursintroductie van Aston Martin, nu ruim een jaar geleden, naar een dieptepunt gedaald. Palmer denkt dat de DBX het merk met name in Noord Amerika en China veel nieuwe klanten zal opleveren. Zijn landgenoot Bentley Bentayga staat inmiddels stevig op de rails, maar Aston Martin denkt met het veel fraaiere design van haar alternatief toch kopers van deze concurrent te kunnen afsnoepen.

Uit onderzoek zou gebleken zijn dat 72 procent van de huidige klanten van het merk reeds over een SUV beschikken, maar dat is vaak een Cayenne of een Range Rover. Palmer denkt dat hij op jaarbasis 5.000 exemplaren van de DBX kan verkopen. Ter vergelijking: vorig jaar gingen er 6.441 auto’s van Aston Martin over de toonbank. Op termijn moet de afzet groeien naar 14.000 bolides, waarvan de helft in de sportwagen categorie vallen en de rest door de in St. Athan te produceren modellen (DBX en Lagonda) gegenereerd dienen te worden.

 

Reageren is niet mogelijk.