Niet voor mensen met SUV schaamte: test BMW X6 M50i

0

Terwijl andere autofabrikanten (Audi, Porsche) nog maar kort geleden hun eerste coupéachtige SUV gelanceerd hebben of dat op afzienbare termijn zullen doen (Renault, Volkswagen), is BMW alweer toe aan de derde generatie X6. Hoewel er al eerder probeersels waren (met als memorabel dieptepunt de SsangYong Actyon), geldt de producent uit München voor veel mensen als uitvinder van dit type auto. Formeel klopt dat dus niet, maar BMW was wel de eerste die van de coupéachtige SUV in de vorm van de X6 een succes wist te maken. Inmiddels zijn er al meer dan 446.000 exemplaren van verkocht en ondanks de toegenomen concurrentie neemt de vraag nog steeds toe.

Logisch dat BMW nu met een vervolg komt. Ook de derde generatie is op de X5 gebaseerd, maar er is geprobeerd om meer verschillen met dit SUV model te creëren (dan enkel de schuinere achterzijde) door de X6 een iets completere standaarduitrusting te geven (zoals adaptieve LED koplampen) en door hem optioneel te leveren met een verlichte grille, Iconic Glow genaamd. Dat laatste item is op zijn best nogal gezocht en critici zullen volmondig van kitscherigheid spreken. De X6 blijft dus wat hij al 11 jaar is: een sportiever gelijnde, maar minder ruime en daardoor minder praktischere versie van de X5 waarvoor je extra moet betalen. Misschien staat juist deze BMW wel symbool voor de weerzin die sommige mensen tegen de SUV voelen, want waarom zou je een hoog model in vredesnaam een lagere daklijn geven? Nou ja, omdat BMW heel goed weet dat auto’s niet alleen met het hoofd gekocht worden, maar ook met het hart. En daar raakt de X6 dus een gevoelig bloedvat. Verwonderlijk is dat niet, want al decennialang is de autoconsument bereid om meer te betalen voor een minder ruim, onpraktischer coupéachtig model. Decennialang was het gamma van de Ford Taunus en Opel Rekord niet compleet zonder dergelijke carrosserievarianten. En vandaag de dag is de SUV misschien wel net zo ingeburgerd als die Duitse auto’s toen waren.

Dat de X6 minder ruim is dan de X5 is eigenlijk helemaal niet erg. Hij biedt nog steeds plaats aan 5 personen (al is het comfortabeler achterin voor 2 passagiers) en je levert slechts 65 liter aan bagageruimte in, waardoor je nog steeds voor 580 liter aan spullen kan vervoeren in deze BMW, of voor 1.525 liter als je de achterbank leuning neer klapt (dat kan in 40:20:40 verhouding).

Omdat de nieuwe X6 wat langer (26 mm; voortaan 4.935 meter) en breder (15 mm; voortaan 2.004 meter) is dan zijn voorganger, plus over een langere (42 mm; voortaan 2.975 meter) wielbasis beschikt, is er voor de achterpassagiers nu meer ruimte op schouder hoogte en extra bewegingsvrijheid voor de benen. Dus zo onpraktisch is de X6 eigenlijk helemaal niet.

Het design is, naar goed Duits gebruik, slechts evolutionair gewijzigd. Wel monteert BMW een prominentere grille, maar menig merk fan zal een hogere mogendheid op zijn knieën prijzen voor het feit dat het exemplaar niet zo wanstaltig groot is als bij de vernieuwde 7-serie of hij de nog te introduceren, tweede generatie 4-serie. Er zijn aan de achterzijde duidelijk overeenkomsten met de kleinere X4; dat komt vooral door de langgerekte lichtunits en de overdreven schuine hoek van de achterklep. Nieuw is de mogelijkheid om de X6 uit te rusten met een Off-road pakket. Daarmee krijgt de BMW niet alleen een stoerder uiterlijk, maar krijg je ook extra grondspeling, specifieke rij modi voor het vierwielaandrijving systeem, banden met meer grip en bodem beschermplaten. Het Duitse automerk probeert daarmee Land Rover rijders over te laten stappen, net zoals de Britten dat andersom doen met de meer softe Range Rover Velar.

Het interieur is bij de jongste X6, net als bij de X5, opgewaardeerd met hoogwaardigere materialen en de nieuwste generatie van het BMW iDrive systeem, compleet met een digitaal instrumentarium en een 12,3 inch groot touchscreen voor infomedia functies. Er wordt soms gemopperd dat het dashboard van BMW modellen flair mist, maar de bouwkwaliteit is foutloos en de ergonomische kwaliteiten zijn ook boven elke kritiek verheven.

Daarnaast behoort het infomediasysteem tot de beste installaties op de markt. De bediening is simpel en intuïtief, en zowel het centrale display als het instrumentarium hebben een scherpe weergave van informatie.

Er kon worden gereden met de M50i uitvoering van de nieuwe X6, tot de verkoopstart van de M versie het topmodel van de reeks. Onder de kap zit de 540 pk / 750 Nm variant van de 4,4 liter V8 turbobenzinemotor; een krachtige en fanatieke krachtbron die in andere BMW modellen al veel handen op elkaar heeft gekregen. In de X6 is dat niet anders, want ondanks dat dit een zware jongen is (2.235 kg), heeft de gespierde 8 cilinder geen enkele moeite met het hoge gewicht. Over vrijwel het gehele toeren gebied is het maximale koppel beschikbaar en daarnaast word je getrakteerd op een racewagen waardig geluid als de kleppen in het M Sport uitlaatsysteem helemaal open gaan. Voor je het weet (nou ja: in 4,3 seconden) zit je op 100 km/u.

Maar eerlijk gezegd is dat de enige dynamische aantrekkingskracht die de X6 M50i biedt: in rechte lijn versnellen en lawaai maken (hoewel dat geluid best oorstrelend kan zijn). Op zich beschikt deze BMW net als de andere auto’s van het merk over een prima besturing (goed bekrachtigd, reactief), maar deze SUV is simpelweg te zwaar en te groot om op een bochtig traject te kunnen schitteren. En een comfortwonder is het ook niet. Zelfs in de gelijknamige modus en met de optionele luchtvering gedraagt de X6 zich onrustig. De standaard adaptieve dempers weten dat niet te voorkomen. De vering slaat sterk op oneffenheden en dwars naden in het wegdek, met name op lage snelheden. Voer je het tempo op, dan merk je dat windgeruis en rol geluiden altijd present zijn. Nee, dit is ook geen comfortabele auto om mee te cruisen.

Begrijp mij niet verkeerd: voor een SUV rijdt de X6 bovengemiddeld strak en sportief. En als M50i beschikt hij ook over lekkernijen als een agressief ogende body kit, 21 inch lichtmetalen velgen, schakel flippers aan het stuur voor de handmatige bediening van de 8-traps automaat, sportstoelen, een M sport stuur en een elektronisch gecontroleerd sper differentieel achter (ten behoeve van extra tractie op slecht of glibberig wegdek).

Maar al deze zaken kan je ook op de soortgelijke uitvoering van de 4 mille goedkopere X5 krijgen, al zit je daarin minder laag en dus minder coupéachtig. De prestaties die de 4,4 liter V8 motor biedt, zijn het M predicaat zonder meer waardig en tegelijkertijd gedraagt deze krachtbron zich in de stad heel dociel en soepel. Het is goed te begrijpen waarom Land Rover deze 8 cilinder in de SVR uitvoering van de nieuwe Defender wil hangen. Maar van de recent geteste 840i Gran Coupé is bekend dat de 3,0 liter 6 cilinder lijn ook heel goed weet te bevredigen. En dan hoef je geen 147.171 euro te pinnen bij de BMW dealer, maar ben je klaar voor 100.946 euro.

Is het jou vooral te doen om die body kit, dan zou jij ook de X4 M40i kunnen overwegen. Die ziet er in grote lijnen hetzelfde uit, maar kost slechts 103.150 euro. Trouwens, er is ook een xDrive30d uitvoering van de X6. Die is het zuinigst en milieu vriendelijkst van allemaal zonder tekort te schieten qua loop cultuur van de motor. Dan is het factuurbedrag 101.418 euro.

In alle gevallen kan je rekenen op een perfect schakelende 8-traps automaat. En op een consistent, en daardoor voorspelbaar, weggedrag. Mocht het toch mis dreigen te gaan, dan zal het dynamische stabiliteit systeem direct ingrijpen om jou in staat te stellen de beoogde koers te vervolgen.

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

In vergelijking met de vorige generatie X6 is de nieuw editie op vrijwel elk gebied er duidelijk op vooruit gegaan. Alleen de vering blijft te hard. Daarvoor verdient BMW een compliment, al zou het gamma completer zijn geweest met een stekker hybride variant (eigenlijk merkwaardig dat die ontbreekt, want Porsche doet er in de Cayenne uitstekende zaken mee).

In M50i uitvoering is de X6 brutaal en sterk. Dat maakt hem woest aantrekkelijk, maar het is ook een erg ééndimensionale auto. Bedenk dat je bij de 6 cilinder versies voor 90 procent dezelfde auto krijgt, maar dat hun prijs slechts 70 bedraagt van wat je voor de V8 uitvoering kwijt bent. Feit is dat hoeveel vermogen je ook toevoegt, de X6 vanwege zijn gewicht nooit een sportieve allrounder zal worden. Met dat gegeven kan je net zo goed voor de minst krachtige motorvariant gaan. Die biedt minder go, maar net zo veel show.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    2

Reageren is niet mogelijk.