Nieuwe Honda Jazz voortaan standaard met hybride techniek

0

Op de Tokyo Motor Show heeft Honda topman Takahiro Hachigo de nieuwe Jazz onthuld. Het model (dat op de thuismarkt Fit heet) zal in Nederland alleen verkrijgbaar zijn in een hybride uitvoering.

Honda noemt de benzine besparende hybride aandrijflijn ‘e:HEV’. Specificaties zijn nog niet bekend gemaakt. Van de uitgaande generatie Jazz werd in Europa geen hybride variant geleverd. Dit in tegenstelling tot de editie daarvoor. Nu keert Honda met deze nieuwe Jazz op haar schreden terug. Sterker nog, in Nederland wordt hij zoals gezegd alleen leverbaar als e:HEV. Honda heeft de ambitie om in 2022 al haar modelreeksen in Europa te voorzien van een geëlektrificeerde aandrijflijn. De Japanners hanteren hiervoor de term ‘e:Technology’.

De Japanse autofabrikant heeft de nieuwe Jazz een wat robuuster uiterlijk gegeven dan zijn voorganger. Dat maakt het voor Honda eenvoudiger om ook een terrein look versie te lanceren, de Crosstar. Die onderscheidt zich door een grotere rijhoogte, een specifiek grille ontwerp, waterdichte bekleding en dakrails. Van de uitgaande Jazz leverde Honda een vergelijkbare X-Road uitvoering. Die stond in Nederland slechts een blauwe maandag in de prijslijst, dus het is onzeker of wij de Crossstar versie krijgen, maar het idee is om met dit model een graantje mee te pikken in het B SUV segment dat nu gedomineerd wordt door de Renault Captur.

Honda houdt de afmetingen van de nieuwe Jazz nog even onder de pet. De A-stijlen zijn dankzij nieuwe productietechnologieën half zo breed als bij het vorige model, wat het zicht naar voren verbetert. Het strakkere A-stijl ontwerp is mogelijk dankzij sterk verbeterde torsiestijfheid en een nieuwe assemblagewijze die impactstress naar het voorste deel en de deurstijlen verplaatst. De strakke lijnen aan de voorkant komen volgens Honda terug in het achterontwerp van de auto, met een nieuwe horizontale lichtclusterindeling en een discrete dakspoiler.

Wat gebleven is, is het praktisch gebruiksgemak van de Jazz. De achterbank zitting kan net als bij het oude model omhoog worden geklapt. Daardoor ontstaat er achter de voorstoelen een extra diepe laadruimte, wat handig is voor het vervoeren van bijvoorbeeld een grote kamerplant of een mountainbike. Honda noemt deze constructie Magic Seats. De Jazz is altijd al één van de meest praktische jongetjes van de klas geweest en dat geldt dus ook voor deze volledig nieuwe generatie. De Magic Seats constructie is mogelijk doordat de brandstoftank net als bij de uitgaande generatie Jazz zich weer onder de voorstoelen bevindt. Dat maakt een handige interieurindeling mogelijk.

Ook het interieur van de nieuwe Jazz is compleet herzien. Honda levert het model, al dan niet tegen meerprijs, met een digitaal instrumentarium en een centraal geplaatst aanraakscherm voor het infomediasysteem. Inzittenden blijven dankzij een Wifi hotspot verbonden met hun dagelijkse en sociale leven. Het touchscreen beschikt over vertrouwde smartphonefuncties, zoals veegbediening om door recente apps en media te bladeren. ‘Spiegelen’ via ingebouwde Android Auto- en Apple CarPlay ondersteuning is voor het eerst beschikbaar via een draadloze verbinding. De brede armsteun in het midden weerspiegelt volgens Honda de interieurspecificaties van auto’s uit een hoger segment. De nieuwe bredere, en comfortabele voorstoelen hebben een mat structuur ondersteuning, die de veerconfiguratie van het vorige model vervangt, om vermoeidheid bij lange reizen te voorkomen. Een verbeterd ontwerp van de achterbank met een dikker kussen zou ook meer comfort voor de passagiers moeten bieden.

Honda biedt de nieuwe Jazz aan met een reeks geavanceerde veiligheidsfuncties en hulpmiddelen voor de bestuurder. De zogeheten Honda Sensing technologie is verbeterd met een nieuwe, bredere camera met een hogere resolutie, die de vorige camera- en radarconfiguratie vervangt. Dit zorgt voor een betere blik op van de voertuigomgeving, inclusief herkenning van bermen zonder trottoirs of wegmarkeringen. Het Collision Mitigation Brake System (CMBS) kan nu ook ’s nachts gebruikt worden om voetgangers en fietsers te detecteren wanneer er geen straatverlichting is, en schakelt nu de remmen in wanneer tegenliggers opeens afslaan of in de richting van de auto komen. Dankzij het nieuwe camerasysteem kan de adaptieve cruise controle (ACC) het verkeer volgen bij lage snelheden in de file, en past het nu Lane Keep Assist toe op stedelijke en regionale wegen (en op snelwegen met meerdere banen) voor extra veiligheid in meer situaties. Wanneer de nieuwe Honda Jazz in Nederland op de markt komt, is nog niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.